گزارش نمایشگاه ها

گزارش نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۵ هانوفر

نوآوری الهام بخشی و فروش خوب

شاید اگر بخواهیم دموتکس را در چند کلمه خلاصه کنیم کلمات نوآوری، الهام بخش و محلی برای فروش خوب محصولات بهترین کلمات ممکن باشد. نمایشگاهی که محل شماره یک ملاقات تمام فعالان این صنعت است و با مدیریت فوق العاده شرکت نمایشگاه های هانوفر آلمان هر سال گامی رو به جلو بر می دارد. در واقع نمایشگاه هایی مانند دموتکس هانوفر دیگر فقط یک نمایشگاه و رویداد سالانه نیستند بلکه پا را فراتر گذاشته اند و از مهمترین تصمیم سازان صنعت فرش و کفپوش در جهان هستند.
نمایشگاه دموتکس هانوفر که شاید بتوان آن را بین المللی ترین رویداد در صنعت کفپوش جهان نامید در تاریخ ۲۷ دیماه ۱۳۹۳ لغایت یکم بهمن برابر با ۱۷ لغایت ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ در هانوفر برگزار گردید. در این نمایشگاه تعدادی از شرکت های تولیدکننده فرش ماشینی ایران نیز حضور یافته و به شایستگی به معرفی محصولات تولید فرش ماشینی ایران پرداختند. همچنین فرش دستباف ایران نیز امسال در این نمایشگاه حضوری متفاوت داشت و پاویون ایران با متراژی حدود ۴۰۰ مترمربع پذیرای علاقمندان فرش ایرانی بود.

حضوری متفاوت برای فرش ایران در دموتکس ۲۰۱۵

 با بررسی چگونگی حضور و ارائه فرش ایرانی در پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوره های پیشین نمایشگاه بین المللی دموتکس آلمان به عنوان بزرگترین رویداد در حوزه کفپوش ها در سطح جهان، این بار شیوه ای متفاوت برگزیده شد.
با توجه به این که در دوره های پیشین برخی از تولیدکنندگان یا صادرکنندگان فرش ایران با دریافت یارانه های حمایتی در پاویون ایران حضور می یافتند که آسیب هایی را از جمله خدشه واردکردن به بازار و شبکه توزیع مستقر در آن کشور و یا قیمت شکنی در فرش ایرانی در پی داشت، این بار به جای ترغیب این گروه به حضور در این رویداد، معرفی شایسته فرش ایرانی هدف قرار گرفت.

با حضور مدیران دموتکس آلمان در بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران و گفت و گوهای دو سویه، تدبیر برای دموتکسی متفاوت برای فرش ایران آغاز شد و اتحادیه واردکنندگان فرش ایران در اروپا، سفارت و کنسولگری ایران در آلمان و برخی از صاحب نظران و فعالان صادراتی فرش ایران به یاری مرکز ملی فرش ایران آمدند.
در دموتکس ۲۰۱۵ در پاویون ایران، “باغ ایرانی” به عنوان مضمون اصلی انتخاب شده است تا ضمن معرفی پیشینه سرزمین ایران در حوزه معماری و معرفی باغ های ایرانی، پیوند فرش ایران با معماری نیز به نمایش درآید و ترسیم شدن باغ ایرانی به عنوان نمادی از پردیس روی دستبافته های این کشور به رخ کشیده شود.
به این منظور پاویون ایران در سالن ۱۴ نمایشگاه دموتکس در مساحتی نزدیک به ۴۰۰ مترمربع، به جای فعالیت تجاری، شاهد کوششی فرهنگی و هنری برای نمایش گوشه ای از داشته های غنی فرش ایران خواهد بود.

گردآوری حدود ۳۰ قطعه از فرش های نفیس ایرانی از سراسر کشور که ضمن نزدیکی با مضمون باغ ایرانی، نشانگر تنوع و گوناگونی فرش ایران نیز باشند با همین هدف صورت گرفت و این فرشها در پاویون ایران به همراه بروشوری که بیانگر پیوند بهشت با باغ ایرانی و فرش ایرانی است به نمایش در می آیند.
از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای این رویداد، میزگردی تخصصی برای گفت و گو درباره فرش ایران و بایسته های تبلیغاتی آن در بازار اروپاست که عصر روز یکشنبه ۱۸ ژانویه در پاویون ایران برگزار شد. برخی از نمایندگان سرشناس ترین نشریات آلمان از جمله حاضران در این میزگرد بودند.
Domotex hannover 2015

اغلب بازدیدکنندگان و غرفه گذاران نمایشگاه از این رویداد بزرگ رضایت کامل داشتند و از آن به عنوان نمایشگاهی که همه چیز را با هم دارد یاد می کنند. این رویداد امسال بیش از ۴۰ هزار بازدیدکننده از ۱۰۰ کشور جهان را پذیرا بود که نسبت به دوره قبل از آن با رشد خوبی مواجه بوده است. اغلب بازدیدکنندگان را کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پس از آن خاورمیانه و آسیا تشکیل می دهند.
آمارهای منتشر شده توسط شرکت برگزارکننده این نمایشگاه قطعا جایی را برای شک و تردید در کیفیت بالای بازدیدکنندگان این نمایشگاه باقی نمی گذارد و این امر در نظرات و عکس العمل های شرکت کنندگان نمایشگاه نیز کاملاً مشخص است چرا که اغلب غرفه گذاران در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۵ مثل گذشته توانسته اند طیف وسیعی از بازرگانان، تجار و تصمیم سازان این صنعت در اقصی نقاط جهان را ملاقات کنند.
نمایشگاه دموتکس هانوفر ۲۰۱۵ در ۱۲ سالن و با حضور ۱۳۲۳ شرکت کننده از ۶۳ کشور جهان برگزار شد. حدود ۱۵ درصد غرفه گذاران از آلمان بودند کشورهای ترکیه و ایران و بلژیک در بخش فرش های تکه ای ماشینی حضور فعالی در این رویداد داشتند.

همان طور که گفته شد دموتکس فراتر از یک نمایشگاه عمل کرده است و امروز در کنار فعالیت های تجاری به عنوان یک مرکز مهم برای نوآوری و الهام بخشی در این صنعت به شمار می رود. بخش های جانبی نمایشگاه دموتکس در این بین نقش موثری دارند و مهمترین آن ها همان “نوآوری” دموتکس است که در نمایشگاه سال ۲۰۱۵ با افزایش استقبال فعالان و طراحان مواجه شد و بیش از ۷۰ طرح نوآورانه در بخش کفپوش های نساجی، ارتجاعی، پارکت و لمینیت و نیز دست بافته های دستی ارائه شد. همچنین امسال برای اولین بار طرح های نوآورانه مربوط به تکنولوژی های نصب کفپوش ها هم ارائه گردید.
در نمایشگاه امسال در بخش فرش ماشینی ۱۸ شرکت حضور داشتند که عبارتند از ستاره کویر یزد، فرش مشهد،  قالی سلیمان، فرش مشهد اردهال، بافندگی خاطره کاشان، فرش فرهی، فرش زرباف خراسان، فرش قیطران، بازرگانی ابریشمی، پولاد کاشان، گروه پارس، فرش الماس کویر، فرش ساوین، فرش زرتشت (شاهکار صفویه) بافندگی نیک زاد، فرش شاهرخ (نخ یاسمن) ، مهتاب پارسیان و مجله نساجی کهن
در بخش فرش دستباف نیز ۱۱ شرکت در این نمایشگاه حضور یافتند که عبارتند از مرکز ملی فرش ایران، شرکت فرش حیدریان دو رو گره نما، فرش زرگون، فرش فرهادیان، فرش عباس نیشابوری، فرش برادران زیادی، فرش اوان، فرش ابریشم قم، فرش پور اطمینان، فرش هما، بازرگانی فرش صحرایی، فرش آبان و فرش طوفان.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

Domotex hannover 2015
تهیه و تنظیم– بهنام قاسمی

منبع: شماره ۲۸ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×