اخبار فرش ماشینی

گزارش مکتوب … بازار گرم صادرات فرش قم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش دستباف قم همواره یکی از قطب های اقتصادی استان محسوب می شود و سابقه طولانی در استان دارد که به همین سبب توجه به این هنر و صنعت ، لازمه رونق بخشی به اقتصاد در استان قم است.

آقای عالی پور رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفت: فرش دستباف در پنج ماه اول امسال به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

رضا بلندیان که در حوزه تولید و صادرات فرش فعالیت دارد و یکی از مهم ترین صادرکنندگان فرش دستباف استان مطرح است ، درباره میزان صادرات در چهار سال گذشته می گوید: با وجود تحریم هایی که از طرف دشمنان ایران اعمال شده است اما فرش دستباف قم همچنان مشتریان خود را در بازارهای جهانی دارد.

وی با اشاره به افزایش صادرات خود در سال های اخیر می افزاید: به لطف خدواند توانسته ایم فرش دستباف قم را در چند سال اخیر به بازارهای جهانی به خوبی معرفی کنیم و مشتریان خود را بشناسیم و فرش دستباف نیز جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کرد.
جواد محمدی از دیگر فعالان اقتصادی در حوزه فرش دستباف است که تولیدات خود را به روسیه و سایر کشورهای اروپایی صادر می کند.

وی درباره حجم صادرات می گوید: صادرات فرش دستباف از قم روند عادی خود را در چند سال اخیر گذرانده و تحریم ها تاثیر خاصی بر بازار نداشته است.

محمدی می افزاید: صادرات فرش دستباف بخش مهمی از اقتصاد قم را تشکیل می دهد و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

محمد بیگی دیگر تولیدکننده فرش دستباف در قم با اشاره به نقش اشتغال تولید فرش در استان قم می گوید: در این صنعت می توان با سرمایه اندکی نزدیک به ۲ میلیون تومان برای افراد اشتغال زایی کرد.

درخشش ۶۰ غرفه فرش دستباف قم در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تهران تاکیدی بر صحبت های این تولیدکنندگان فرش دستباف است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان از ثبت نام بیش از ۶۰ تولیدکننده فرش دستباف قمی در نمایشگاه بین المللی تهران خبر می دهد و می گوید: هرساله نمایشگاه فرش دستباف ایران در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور بیش از ۴۰۰ تولیدکننده و صادرکننده فرش‌های دستباف از اقصی‌ نقاط کشورمان در هفته اول مهر برپا می شود.

عالی پور حضور و استقبال فرش بافان قم جهت عرض اندام را بی نظیر توصیف می کند و می گوید: با توجه به برند شدن شهرت و آوازه فرش دستباف قم در سطح بین المللی ، انگیزه فرشبافان نسبت به سال های قبل چند برابر شده و رشد فنی و هنری تاثیر گذاری داشت که توانسته است به جایگاه شایسته ای دست یابد.

وی می افزاید: همچنین از۲۰۰ تولیدکننده و بازرگان صاحب‌ نام ایرانی و غیرایرانی فرش دستباف از۶۰ کشور جهان برای بازدید از نمایشگاه دعوت به عمل می آید که به طور عمده کشورهای سوئیس ، اتریش ، ژاپن ، اروگوئه ، روسیه ، بوسنی ، دانمارک ، کانادا ، اسپانیا ، یونان ، ترکیه و کرواسی از جمله کشورهای شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان قم به برگزاری نشست تخصصی با بازرگانان داخلی و خارجی و انجمن‌های طراحی و نقاشی اشاره می کند و می گوید: مرکز ملی فرش نیز جلساتی با مسئولان استانی برای رسیدگی به مشکلات در محل نمایشگاه برقرار می نماید که در مجموع به طور معمول نتایج مناسبی به دست می آید.

عالی پور با بیان اینکه برگزاری این گونه نمایشگاه ها و در معرض گذاشتن تلاش های بافندگان فرش دستباف ، انجمن هنرمندان طراح و نقاشان فرش فضای رقابتی مطلوبی در جهت ارتقای این صنف ایجاد می کند ، می گوید: واقعیت این است که هنر باید دیده شود تا ذوق صاحب هنر را برانگیزد و فرش ایران ، هنری رو به کمال است.

وی عمده محصولات فرش دستباف قم را صادراتی می داند و می افزاید: در پنج ماه نخست امسال بر اساس اعلام آمار گمرکات استان قم ، بیش از ۱۰ میلیون دلار به کشورهای خاورمیانه ، فرش استان قم صادر شده است.

عالی پور در بخش دیگر از سخنان خود می گوید: تحقیقات و مطالعات قابل توجهی توسط عامل توسعه خوشه فرش استان قم انجام شد و امیدواریم در آینده تامین مواد اولیه به ویژه ابریشم را که وارداتی است از طریق توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی مرتفع نماییم.

وی استقاده از صنعت نوغان داری و تولید پیله از طریق کرم ابریشم را در جهت تولید نخ ابریشم داخلی از راهکارهای عملیاتی تامین مواد اولیه از داخل کشورمی داند و می گوید: طی نشست‌های تخصصی و بازدیدهای میدانی تولیدکنندگان فرش دستباف قم از مناطق شمالی کشور و اعلام آمادگی کامل برخی از کارخانجات آن منطقه جهت تأمین نخ با کیفیت مطلوب، گام های موثری در این زمینه برداشته شده است.

عالی پور می افزاید: استفاده از توان داخلی تأثیر مهمی در افزایش اشتغالزایی و ارزش افزوده در صنعت تولید نخ ابریشم و همچنین رونق بخشی صنعت نوغان داری در کشور دارد و از طرف دیگر پیش بینی می شود بیش از ۷۰ درصد مصرف مواد اولیه تولیدکنندگان فرش استان ازاین طریق فراهم شود.

اقدامات متعددی در جهت توسعه فرش در استان قم انجام شده است که استاندار قم کرم رضا پیریایی در این خصوص می گوید: برای احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم ۶ میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به قم پیش بینی شده که تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

استاندار قم گفت: ۴۰ هزار نفر در این استان در امر تولید فرش دستباف فعالیت دارند که با ایجاد فضای رقابتی و به روز بودن محصولات، استفاده از فناوریهای نوین، آموزش تولیدکنندگان و حضور موثر در نمایشگاههای داخلی و خارجی تولید این نوع فرش در این استان قابل افزایش است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم با اشاره به شرایط تحریم گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان می بایست با شناخت کامل بازارهای هدف و رصد بازارهای جدید تحریم ها را خنثی سازند و جای رقبایی چون چین ، پاکستان و هند را تصاحب کنند.

به گفته ابوالفضل رجبیان هم اکنون فرش ابریشم قم به سبب کیفیت و ظرافت خاص در طرح و رنگ در کشورهای حوزه خلیج فارس از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

امید می رود که با حمایت و توجه بیشتر مسئولان استان و همت بیشتر تولیدکنندگان ، فرش دستباف قم به بالاترین رتبه صادراتی در کشور برسد و یکی از مهم ترین تولیدات در بازار های جهانی محسوب شود.

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×