اخبار فرش ماشینی

گزارش مکتوب…بارقه های رونق دوباره ابریشم بافی در کشور

بارقه های امید برای رونق دوباره تولید پیله تر در کشور زنده شده و در این راه خیز و توجه جدی تر مسئولان به خصوص مسئولان سه استان شمالی موثر است.

ابریشم در ایران فقط در سه استان گلستان ، مازندران و گیلان تولید می شود و امسال افزایش ۶۰ درصدی قیمت خرید پیله تر بارقه امید را برای رونق تولید در دل تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

تولید کنندگان گلستانی که پس از نوغانداران گیلانی با تولید متوسط سالانه ۱۳۰ تن پیله تر ، رتبه دوم کشور را دارند امسال به علت افزایش قیمت ، جهش خوبی در تولید داشتند.

نماینده شرکت ابریشم ایران در استان گلستان گفت : پارسال ۱۲۰ تن پیله تر در گلستان تولید شد که این رقم اکنون در حالیکه فصل برداشت به پایان نرسیده ۱۵۰ تن است.

مراکز تولید پیله تر در گلستان در شهرستان های مینودشت ، رامیان و گالیکش در شرق این استانند و پرورش کرم ابریشم از مشاغل اصلی روستانشینان این شهرستان هاست و بیش از سه هزار نفر در کار پرورش کرم ابریشم و تولید نخ و پارچه ابریشمی فعالیت می کنند.

آقای ناظمی گفت : نوغانداران پارسال ۳ هزار و ۴۹۱ جعبه تخم نوغان برای پرورش کرم ابریشم و تولید پیله تر تحویل گرفتند؛ اما امسال در پی افزایش قیمت تعداد جعبه های تحویل گرفته شده ۷۰۰ جعبه بیشتر شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او این افزایش تولید را ناشی از کاهش واردات ابریشم اعلام کرد و گفت : اکنون بهترین فرصت است که از آن برای افزایش تولید پیله تر بهره بگیریم تا بار دیگر به سالهای رونق تولید بازگردیم.

وی افزود: در حالی که ایران بهترین نوع ابریشم را در آسیا تولید می کند در سالهای گذشته به دلیل کاهش تولید ، وارد کننده شد و از ۲ هزار تن نیاز ابریشم داخل ، هزار و ۳۰۰ تن را از چین وارد می کردیم.

در گزارشی که سه سال پیش خبرنگار ما در سفر به چین درباره ابریشم تهیه کرده بود ، چینی ها به کیفیت بالاتر ابریشم ایرانی یا ابریشم خزری اذعان کرده بودند.

آقای چوان مسئول یک شرکت تولید کننده پوشاک ابریشمی در شهر پکن چین در این باره گفت : در سالهای دور ما وارد کننده ابریشم از ایران بودیم و آن را از طریق جاده ابریشم وارد می کردیم.

به گواه محلی های شهرستان مینودشت که مرکز توزیع جعبه های نوغان ابریشم در گلستان است ، در سالهای قبل حدود ۱۲ هزار جعبه تخم نوغان توزیع می شد.

آقای قزلسفلو از کارشناسان نوغانداری جهاد کشاورزی گلستان گفت : اکنون در چین سالانه بیش از ۷۰ هزار تن پیله تر تولید می شود که این رقم در کشورمان به حدود ۷۰۰ تن رسیده است.

او درباره مهمترین علل کاهش تولید پیله تر در ایران گفت : علمی نبودن کار ، صنعتی نشدن ، موقتی بودن زمان تولید و حمایت اندک مالی از مهمترین دلایل است.

یک استاد دانشگاه گفت : در کوتاه مدت برای رونق صنعت ابریشم بافی باید تولیدات آن را مشتری پسند کنیم.
ولی پور افزایش تولید فرش های ابریشمی را از دیگر راهکارهای اقتصادی کردن این صنعت دانست.

آقای باشقره کارشناس فرش ترکمن هم گفت : بخش زیادی از صادرات فرش ، مربوط به فرش های ابریشم است.

یکی از مهم ترین کالاهای غیرنفتی صادراتی گلستان فرش است ، پارسال از این استان بیش از یک میلیون دلار فرش به فرانسه ، مکزیک ، لبنان ، ایتالیا ، و آلمان صادر شد.

این استاد دانشگاه افزود: باید روز به روز به سمت علمی و دانشگاهی شدن کار ابریشم بافی پیش برویم تا ثمره آن را همچون کشورهای همسایه ببینیم.

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×