اخبار فرش ماشینی

گزارش برگزاری جلسه اعضای هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی با اتحادیه صادرکنندگان ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

جلسه اول در روز سوم آبان در محل مجلس صادرکنندگان ترکیه TIM  برگزار شد. در این جلسه ابتدا قدیری دبیر اتحادیه ضمن ابراز تشکر از دعوت هیأت ترک، این سفر را در راستای جلسات پیرامون مرکز تجارت ترکیه در ایران و تبیین و توضیح دستورالعمل واردات پوشاک در ایران دانست و گفت “طرفین در جلسات قبل در خصوص لزوم ارتباط مستقیم و بیواسطه با هم تفاهم داشتند و اینکه در این رابطه مشترک به قوانین همدیگر احترام گذاشته و یک همکاری برد برد را شکل دهند.”
وی در ادامه ضمن معرفی اتحادیه و شرح فعالیت های آن گفت متأسفانه در سالهای اخیر تجارت سالم در ایران جای خود را به قاچاق داده و طبق آمار رسمی حجم قاچاق پوشاک به ایران بیش از ۲.۷ میلیارد دلار برآورد می شود که اتحادیه با همکاری سایر تشکل های فعال در عرصه پوشاک، فعالیت بسیار گسترده ای را در زمینه مبارزه با قاچاق شروع کرده و در این راه بسیار جدی است و ادامه داد: “شما جدیت ما را در موضوع افتتاح مرکر تجارت ترکیه در ایران دیده اید و می دانید ما در این راه بسیار جدی هستیم” .
قدیری با اشاره به تشکیل کمیته مشترک تشکل های مرتبط با پوشاک در رابطه با دستورالعمل گفت ما بعنوان نماینده این کمیته ، اجرای دستورالعمل را تا برطرف شدن مشکل قاچاق ادامه خواهیم داد. وی افزود ما مخالفتی با تجارت سالم و واردات قانونی پوشاک نداریم و مبنای ما برای هرگونه همکاری در زمینه تجارت پوشاک ، این دستورالعمل است. وی هشدار داد ” هرگونه تجارت خارج از مفاد دستورالعمل بعنوان قاچاق تلقی شده و با آن برخورد خواهد شد که این موضوع زیان هنگفت مالی را به دنبال خواهد داشت.”
ایشان در ادامه بر علاقه مندی اعضای اتحادیه در زمینه های انتقال تکنولوژی، دانش فنی و سرمایه گذاری مشترک تاکید کرد.

در ادامه آقای شرافت الدین دمیر معاون اتحادیه پارچه و مواد اولیه استانبول گفت: هیچ شرکتی در ترکیه مایل نیست که در قالب قاچاق کار کند، به جهت اینکه قاچاق راندمان کار بانکی تولیدکنندگان ترک را پایین می‌آورد و چون حساب‌های بانکی در ترکیه کنترل می‌شود مشخص می‌شود که میزان صادرات این شرکت چقدر است و شرکتها برای افزایش راندمان صادراتی خود تلاش می‌کنند‌.
ما هم در سالهای گذشته تجربه قاچاق در کشور خود را داشتیم و کالا بصورت قاچاق به کشور ما وارد می‌شد، منتها این قاچاق از طرف سایر کشورها نبود بلکه از طرف خود ما انجام می‌شد.
روش ما برای جلوگیری از قاچاق این است که تعرفه‌های گمرکی باید کمتر شود تا اجناس به طور قاچاق تجارت نشود مثلا خود بنده که تولیدکننده پارچه هستم تمایل دارم به صورت رسمی و قانونی فعالیت کنم.
پیشنهاد ما این است که وظایف مربوط به ما را برای پیشگیری از گسترش قاچاق بفرمائید تا ما براساس آن عمل کنیم البته شما هم باید زیرساخت‌های ورود قاچاق کالا به ایران را محدود کنید تا این همکاری متقابل  نتیجه‌بخش باشد. ما برای همکاری همه‌جانبه با شما آماده هستیم بعنوان مثال ما یک تفاهم‌نامه دوجانبه، با پاکستان بابت معافیت‌های گمرکی امضا کردیم در حالی که پاکستان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های منسوجات مطرح است.

شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات با تشکر از آقای ارکان مدیر مرکز تجارت ترکیه در ایران بابت برگزاری جلسه گفت: با توجه به اینکه ما همگی تولیدکننده هستیم  راحت‌تر می‌توانیم مسائل خود را حل کنیم.
وی ضمن استقبال از صحبت‌های آقای دمیر در بخش اول صحبت ‌های خود راجع به دستورالعمل توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت دورانی که هم اکنون ما در ایران تجربه می‌کنیم را ترکیه قبلاً  تجربه کرده است بنده بیش از ۲۰ سال است که با طرف‌های ترک مراوده دارم. ما مشکلاتی در خصوص قوانین خود داریم و به همین جهت جلسات متعددی با گمرک و سایر نهادهای ذیربط در این خصوص داریم. اما از طرف‌های ترک هم انتظاراتی داریم که به طور شفاف مطرح می‌کنم.
وی ضمن تبیین دستورالعمل واردات پوشاک ادامه داد این دستورالعمل سه محور اصلی دارد که بخش اول رعایت اصالت کالاست که طی آن تمام برندها و اشخاصی که ارائه کننده محصولات برند هستند باید از شرکت اصلی نمایندگی داشته باشند و مصرف‌کننده در ایران حق دارد از اصالت محصولی که استفاده می‌کند، مطلع شود.

این موضوع برای خود برندها نیز بسیار مفید است زیرا با اجرای دستورالعمل محصولات تقلبی را نمی‌توان عرضه کرد.
مورد دوم بحث صداقت است که باید هر دو طرف در این رابطه اقداماتی انجام دهند. ما قائل به ورود پوشاک از کانال‌های رسمی هستیم یعنی پوشاک  از مبادی ورودی رسمی و فروشگاه‌های مشخص باید عرضه شود. متأسفانه طرف‌های ایرانی که به عنوان نماینده‌ی شما فعالیت می‌کنند از راههای غیرقانونی و با فرار از مالیات و عوارض اقدام به واردات کالا می‌کنند.
به عنوان مثال سال گذشته نماینده ال جی در ایران اعلام کرد که خط تولیدی در ایران راه‌اندازی نموده و قصد دارد بصورت CKD در ایران تولید کند. بعد از گذشت چند ماه دولت و تولیدکنندگان داخلی متوجه  شدند که این موضوع تقلب است و تولید در ایران انجام نمی‌شود. ال جی مجبور شد بخاطر این تخلف نماینده خود تاوان سنگینی را پرداخت کند در حالی که از تقلب نماینده‌ی خود خبر نداشت.
ما نمی‌خواهیم این مسأله برای شرکت‌های ترک اتفاق بیافتد پس این موضوع فقط مسأله‌ای مختص ما نیست و  شما هم باید دقت کنید که در مذاکرات بی تو بی طرف متقابل شما چه کسانی هستند.
سومین موضوع این دستورالعمل حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. بنده خیلی خوشحالم که شما با پاکستان تفاهم‌نامه امضا کردید به جهت اینکه با ما بسیار راحت‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید. به جهت اینکه بازار ما حجم بزرگ ۸۰ میلیونی دارد و مطابق دستورالعمل شرکت‌هایی که تمایل دارند در ایران کار کنند باید ۲۰ درصد حجم تجارت خود را در قالب سفارش‌گذاری یا سرمایه‌گذاری مشترک در ایران تولید کنند و این همان نقطه‌ای است که ما می‌توانیم با هم کار کنیم.
مسلماً شما هم به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید هستید منتها باید یک تغییر نگرش در این میان صورت گیرد بعنوان مثال یکی از برندهای شما فروش موفقی در کشور ما دارد و موظف است مطابق دستورالعمل ۲۰ درصد در ایران تولید کند. آنها با تولیدکنندگان ما هم مذاکره کرده‌اند اما در این میان در خصوص قیمت تمام شده اختلافاتی وجود دارد. اگر این برند نگاه کوتاه مدتی داشته باشد تبعاً این کار را انجام نمی‌دهد. اما با یک نگاه بلندمدت در حال انجام این کار است. چرا که اولاً با اصلاح خطوط تولید و انتقال  تکنولوژی می‌تواند قیمت تمام شده خود را به قیمت‌های بین‌المللی نزدیک کند و دوم اینکه اجناس خود را با توجه به استقبال مردم با قیمت بالاتری در ایران می‌فروشد. قطعاً با ادامه‌ی این مسیر سهم بازاری که برای این برندها ایجاد می‌شود پایدار خواهد بود و این برندها جایگاه خود را به خوبی در بازار تثبیت می‌کنند. بنابراین با رعایت دستورالعمل این تجارت برای هر دو طرف به صورت برد برد است.
مطلب دیگر اینکه متاسفانه برندهای ترک در بازار ایران محصولات چینی ارائه می‌کنند که این موضوع به برندهای ترک هم ضربه می‌زند.

در ادامه جلسه آقای ارجان نماینده اتحادیه پوشاک آماده ترکیه گفت به خاطر تلاش شما در خصوص اجرای دستورالعمل تبریک می‌گویم.
تجارت قانونی برای ما به جهت اعتبارات بانکی و همین طور اعتبار نام برندهایمان مهم است.
صادرات پوشاک ما ۱۷ میلیارد دلار است که ۷۰ درصد آن به اروپا انجام می شود و سال گذشته حدود ۳۵۰ میلیون دلار پوشاک آماده به ایران صادر کردیم.
ما نزدیک بیست سال است که با روسیه تجارت مستقیم داریم. که در آنجا هم دستورالعمل‌های مختلفی برای جلوگیری از قاچاق وجود دارد ولی مسأله مهم این است که موضوع مقابله با قاچاق مربوط به کشور شماست و ما هم تمایل داریم که جلوی قاچاق گرفته شود.
در مورد روسیه هم به این نحو است که به مرور با رعایت دستورالعمل‌های ایشان به طور تدریجی تجارت قاچاق کمرنگ شده است. هدف اصلی ما نیز مقابله با قاچاق است.
یک هیات ۵۰ نفره سال گذشته از ایران به ترکیه آمدند که از اعضای اتحادیه‌ی پوشاک ایران بودند و از تعرفه‌های بالای واردات پوشاک شکایت داشتند. و می‌گفتند اگر این تعرفه پایین باشد ما هم به تجارت رسمی علاقه داریم!!
ایشان از ما درخواست کردند با مذاکره با طرف‌های ایرانی کار مشترکی را در جهت کاهش تعرفه‌های واردات پوشاک به ایران انجام دهیم.
البته ما در خصوص پوشاک باید به غیر از برندها، سایر تولیدکنندگان کوچک ترکیه را نیز برای تجارت با ایران مدنظر داشته باشیم. هدف ما در مرکز تجارت ترکیه این است که یک نمایشگاه و شو روم داشته باشیم و در آن مرکز فروش مستقیم صورت نمی‌گیرد.
درخواست ما این است که  جدای از بحث دستورالعمل، موضوع کاهش تعرفه‌های واردات پوشاک نیز  در دستور کار قرار گیرد.

جعفری عضو هیأت مدیره اتحادیه و عضو کارگروه اجرای دستورالعمل واردات پوشاک گفت: ارتباطاتی که بین برندهای کشورها و تولیدکنندگان ایرانی در حال شکل گیری است شاید هنوز شفاف نیست.
وی با اشاره به شکل‌گیری قاچاق از سوی طرف‌های ایرانی به طرف‌های ترک توصیه کرد باید بابت توسعه روابط تجاری، مراقب روابط خود باشد. چرا که برخی سودجویان در ایران از آب گل‌آلود سوء استفاده میکنند و مثالی که برای ال جی ذکر شد برای برندهای پوشاک نیز اتفاق خواهد افتاد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طرفهای ترک یا اطلاعی از نحوه رفتار نمایندگان خود در ایران ندارند یا نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند ما اینجا هستیم که این موضوع را شفاف کنیم. پیشنهاد می‌ کنم شما با تشکل‌های تولیدی و تولیدکنندگان ارتباط مستقیم برقرار کنید و از قوانین مطلع شوید.

گروههایی در ایران هستند که خود را به عنوان مرجع و سیاستگزار پوشاک معرفی می‌کنند و اخیراً در ایران با مجموعه‌هایی مواجه می‌شویم که خود را  به عنوان تولیدکننده در خصوص بحث ۲۰ درصد معرفی می کنند در حالی که این اشخاص سوء استفاده کردند و متقلب بودند که با ایشان مقابله شده و می شود. به شما توصیه می کنم با افراد قانونمند در ایران مذاکره کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×