اخبار فرش ماشینی

پیشگامان صنعت منسوجات بی بافت در ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پیشگامان صنعت منسوجات بی بافت در ترکیه

 

مهندس شاهین کاظمی
دانشجوی دکتری مهندسی شیمی نساجی و علوم الیاف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

در گذشته شاید بررسی وضعیت صنعت منسوجات بی بافت در کشورهای همسایه و پیشرو نظیر ترکیه تنها به عنوان یک الگوی توسعه مورد توجه صنعتگران داخلی قرار داشت ولی به تازگی با توجه به نوسانات نرخ ارز، تولیدکنندگان ایرانی با تغییر دیدگاه به کشور ترکیه به عنوان یک بازار بالقوه مصرف محصولات با کیفیت خود نیز نگاه می کنند و سعی دارند تا به نحوی قدرت رقابتی (کیفی و قیمتی) خود را به شرکتهای ترک نیز نشان دهند؛ به همین دلیل آشنایی با پیشگامان صنعت منسوجات بی بافت در ترکیه، تکنولوژی و ظرفیت تولید آنها می تواند اطلاعات مناسبی جهت تصمیم گیری های آتی را در اختیار شرکتهای علاقمند به حوزه صادرات منسوجات بی بافت قرار دهد.

 

در صفحه ۶۲ شماره ۱۴ (مهر ۱۳۹۱) مجله نساجی کهن مطلبی با عنوان “صنعت منسوجات بی بافت در ترکیه” به چاپ رسید که بازخوردهای پس از چاپ آن نشان می دهد که مورد توجه بسیاری از خوانندگان تخصصی مجله قرار گرفته است. در این مقاله که به نحوی تکمیل کننده مقاله قبلی است سعی شده است تا اطلاعات تکمیلی در رابطه با چند تولیدکننده برتر منسوجات بی بافت ترکیه با تمرکز بر روی منسوجات بی بافت سبک وزن نظیر اسپان باند و اسپان لیث در اختیار خوانندگان قرار گیرد. بدیهی است که بازار منسوجات بی بافت سنگین وزن نظیر موکت و ژئوتکستایل نیز در این کشور بسیار توسعه یافته و جذاب می باشد که بایستی در یک مقاله مجزا مورد بررسی قرار گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گروه حسن (Hassan Group)
این گروه بزرگترین تولیدکننده منسوجات بی بافت در ترکیه می باشد که کارخانجات تولیدی آن در شهرهای استانبول و تکیرداغ قرار دارد. در مجموعه کارخانجات این گروه بیش از ۱۵ خط تولید منسوج بی بافت (به صورت رول) با تکنولوژی های متفاوت نظیر هواریزی (Airlaid)، کاردینگ، اسپان باند و … و بیش از ۵۰ خط تبدیلی منسوجات بی بافت به کالاهای نهایی و همچنین تولید کالاهای جانبی نظیر فیلم و … وجود دارد.
همچنین علاوه بر کارخانجات تولیدی وابسته به نساجی، شرکتهای تجاری، بیمه و ساختمانی از حوزه فعالیتهای غیر نساجی گروه حسن می باشد.
این گروه از ۵ کارخانه اصلی تولیدکننده منسوجات بی بافت به نامهای سیتکس (Siteks)، حسن (Hassan)، طلاسیس (Telasis)، آکسیس (Aksis) و مرکاس
(Merkas) تشکیل شده است که جمعاً توانایی تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن منسوج بی بافت به صورت رول را دارند و در کنار آنها ۳ شرکت تبدیلی منسوجات بی بافت به نامهای هاسپاس (Haspas)، کاتسیس (Catsis) و پلسان (Pelsan) وظیفه ایجاد ارزش افزوده مضاعف در منسوجات بی بافت را بر عهده دارند. فعالیت های بازرگانی و واردات و صادرات گروه نیز بر عهده شرکتهایی نظیر تکسیس (Teksis) می باشد. شرکتهای غیر نساجی گروه نیز عبارتند از: آویتوس (Avitus) که در صنعت بیمه صاحبنام است و گراندیس (Grandis) که فعالیتهای عمرانی و ساخت و ساز را مدیریت می کند.
اولین کارخانه تولیدی این گروه سیتکس بود که در سال ۱۹۸۰ شروع به فعالیت نمود و توانایی تولید سالیانه بیش از ۵۰ هزار تن منسوج بی بافت در محدوده وزنی ۳۰۰۰-۲۰۰ گرم در متر مربع به صورت رول و ورق بریده شده با ماشین آلات مدرن فرانسوی را دارد. محصول این شرکت که به صورت نمد (Felt) می باشد عمدتاً از الیاف و منسوجات ضایعاتی و بازیافتی تولید شده و در صنایعی نظیر عایق کاری داخل خودرو، لایه میانی تشک فنری، لایه زیرین کفپوشها، ژئوتکستایل ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به وجود خطوط بازیافت منسوجات مستعمل و دور ریز کارخانجات تولید البسه این شرکت به نحوی علاوه بر تامین مواد اولیه خود به عنوان یکی از شرکتهای بازیافت دوستدار محیط زیست نیز شناخته می شود. (شکل ۱)
کارخانه بعدی گروه که همنام کل گروه است حسن نام دارد که در سال ۱۹۸۵ تاسیس گردید و توانایی تولید سالیانه بیش از ۲۰ هزار تن منسوج بی بافت در محدوده وزنی ۲۵۰۰ – ۵۰ گرم در متر مربع به صورت رول و ورق بریده شده را دارد. این شرکت با بهره گیری از مدرن ترین ماشین آلات سوزن زنی فرانسوی امکان تولید منسوجات بی بافت عریض تا پهنای ۵/۶ متر را نیز دارا می باشد. با استفاده از خطوط تکمیلی روکش دهی و پوشش دهی با مواد شیمیایی، فیلم  و یا پودر (PE / PP)، محصولات این شرکت می تواند در کاربردهایی نظیر کفپوش و تزئینات داخلی خودرو، پشت چرم مصنوعی، کفش، عایق های حرارتی، دستمالها و … مورد استفاده قرار گیرد. (شکل ۲)
شرکت طلاسیس به عنوان سومین کارخانه گروه در سال ۱۹۹۵ تاسیس گردید و توانایی تولید سالیانه بیش از ۱۲ هزار تن منسوج بی بافت ترموباند در محدوده وزنی
۱۰-۸۰ گرم در متر مربع به صورت رول را دارد. این شرکت با بهره گیری از متنوع ترین ماشین آلات روکش دهی (Laminating) و پوشش دهی (Coating) منسوجات توانایی تولید لایه های مختلف بهداشتی جهت مصارفی نظیر پوشک، البسه بیمارستانی و همچنین لایی چسب لباس، دستمال، رومیزی و … را دارد و هم اکنون جز ۱۰ شرکت برتر در حوزه لایی چسب لباس در دنیا می باشد.
چهارمین کارخانه تولید گروه آکسیس نام دارد که در سال ۲۰۱۰ تاسیس گردید و قادر است بیش از ۶۰۰۰ هزار تن منسوج بی بافت اسپان باند در محدوده وزنی ۱۵۰-۹ گرم در متر مربع را تولید نماید.
آخرین کارخانه تولید منسوج بی بافت گروه نیز مرکاس نام دارد که در سال ۲۰۱۰ تاسیس گردید و توانایی تولید سالیانه بیش از ۹۰۰۰ تن لایه های بی بافت حجیم تخصصی پوشک به صورت نوار برش خورده و یا بوبین پیچی شده (Spooled)  با تکنولوژی اتصال به روش عبوردهی هوا (Air Through Bonded) در محدوده وزنی ۱۲۰-۲۵ گرم در متر مربع را دارد. این لایه ها جهت استفاده در صنایع بهداشتی نظیر تولید پوشک بچه، نوار بهداشتی خانمها و پوشک بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرند و توانسته اند تحولی در صنعت تولید کالاها و منسوجات بهداشتی ترکیه ایجاد نمایند. (شکل ۳)
کارخانجات صنایع تبدیل منسوجات بی بافت این گروه عبارتند از: کاتسیس که در سال ۱۹۹۵ تاسیس گردید و دارای ۴ خط تولید می باشد و با دارا بودن دستگاههای برش قالبی (Die Cut) و پرس قالبی، نمدهای بی بافت ضایعاتی را به قطعات عایق صدا و حرارت خودرو تبدیل می نماید (مکمل شرکت سیتکس).
همچنین این شرکت به کمک خط تولید آغشته سازی با قیر، توانایی تولید لایه های عایق رطوبتی و حرارتی و به کمک خطوط اکستروژن فیلم قابلیت تولید لایه های عایق سنگین PP، PE و PVC را نیز دارد.
این شرکت هم اکنون یکی از تامین کنندگان اصلی قطعات شرکتهای فیات، تویوتا و هیوندای در ترکیه می باشد و توانسته است به بازار کشورهایی نظیر فرانسه و انگلستان نیز نفوذ نماید. (شکل ۴)
دومین کارخانه هاسپاس نام دارد که در سال ۱۹۹۸ تاسیس گردید و با استفاده از ماشین آلات رویه دوزی و پنبه دوزی به تولید کالای خواب، منسوجات خانگی و … مشغول می باشد (مکمل شرکت حسن).
پلسان سومین کارخانه تبدیل این گروه می باشد که با ظرفیت تولید سالیانه ۲۵ هزار تن فیلم پلی اتیلن منفذدار و قابل تنفس (Breathable) برش خورده در محدوده وزنی ۱۰۴-۲۴ گرم در متر مربع جهت روکش دهی لایه های بی بافت و منسوجات مختلف فعالیت می نماید (مکمل شرکت طلاسیس).
آغاز تاریخچه فعالیت گروه حسن به مهاجرت آقای حسن سیسمان (Hasan Sisman) به استانبول در سال ۱۹۲۸ بر می گردد. حسن پس از مدتی شاگردی در کارگاه پنبه زنی، اولین فعالیت مستقل خود را با راه اندازی کارگاه پنبه دوزی و لایه دوزی دستی در سال ۱۹۳۷ آغاز نمود. در زمان جنگ جهانی دوم و با کاهش واردات پنبه ترکیه، حسن علاوه بر پنبه دوزی تولید دستی لایه های پنبه ای را نیز آغاز نمود و با اتمام جنگ با خریداری اولین دستگاه کارد چوبی تولید کارگاهی خود را از حالت دستی به صنعتی تبدیل نمود و افزایش قابل ملاحظه ای در ظرفیت تولید خود ایجاد کرد. با ملحق شدن برادرش و ایجاد شراکت بین این دو ظرفیت تولید کارگاه افزایش چشمگیری یافت و تا سال ۱۹۶۶ علاوه بر دستگاه های قبلی ۴ دستگاه کاردینگ جدید نیز به مجموعه اضافه شد و در ادامه در دهه ۱۹۷۰ همگام با رشد صنعتی ترکیه حسن تولید لایه های مختص صنایع خودروسازی (جهت کارخانه فیات ترکیه) را نیز آغاز نمودند.
در دهه ۱۹۸۰ حسن با راه اندازی اولین کارخانه صنعتی خود به نام سیتکس مجموعه فعالیتهای شرکت را از حالت کارگاهی و سنتی به صورت مدرن و نظام یافته در قالب یک بنگاه صنعتی خانوادگی تغییر داد. در سال ۱۹۹۱ با کناره گیری برادر حسن از مجموعه و راه اندازی فعالیت های تجاری مستقل، کل کارخانه مجدداً تحت نظارت انحصاری حسن در آمد. پس از مرگ حسن در سال ۱۹۹۶ میلادی ۵ پسر حسن مدیریت کل فعالیتهای کارخانه را به عهده گرفتند و با راه اندازی کارخانه های جدید تولید و سودآوری مجموعه را ارتقا چشمگیری دادند. در حال حاضر این گروه صنعتی با ۱۳ شرکت فعال در کنترل کامل نسل دوم و سوم خانواده حسن قرار دارد و با افتخار فعالیتهای بنیانگذار آنرا ادامه می دهند.
بر طبق اخبار منتشر شده، در سال ۲۰۱۱ گروه حسن اقدام به خرید یک خط جدید سوزن زنی جهت کارخانه حسن و یک خط هواریزی (Airlaid) برای کارخانه سیتکس نموده است و بر طبق برنامه در سال ۲۰۱۳ نیز خط تولید لایه پشتی (Back Sheet) پوشک نیز به مجموعه پلسان خود اضافه می نماید تا بدین ترتیب بزرگترین و تنها عرضه کننده تمامی انواع مختلف لایه های بی بافت و فیلم های مورد استفاده در صنایع بهداشتی و تولید پوشک ترکیه گردد.

گولسان (Gulsan)
گروه گولسان در سال ۱۹۳۴ به عنوان یک شرکت حمل و نقل ثبت گردید و پس از سالها فعالیت تجاری با توجه به قرارگیری در شهر غازیان تپ ترکیه که به پایتخت فرش ترکیه مشهور است تولید نخ BCF و بافت فرش ماشینی را نیز از سال ۱۹۷۶ آغاز نمود. در ادامه با توجه به رشد صنعت منسوجات بی بافت در ترکیه این شرکت نیز اقدام به راه اندازی خطوط بی بافت و همچنین فیلم های تخصصی بهداشتی نمود.
این شرکت به تازگی جدیدترین ماشین آلات تولید لایه های اسپان باند و ملت بلون شرکت رایفن هائوسر آلمان (Reicofil 4) را با چیدمان SSMMSS در کارخانه خود نصب و راه اندازی نموده است. (در این چیدمان هر حرف S نمایانگر یک ماشین اسپان باند و هر حرف M نمایانگر یک ماشین ملت بلون می باشد)
این خط تولید جدید در کنار ۲ خط قبلی این شرکت که دارای چیدمان SMMS و با عرض تولید ۲/۳ و ۲/۴ متر بودند ظرفیت تولید این مجموعه را به بیش از ۶۰ هزار تن لایه های مختلف اسپان باند و ملت بلون تک لایه و کامپوزیتی افزایش می دهد (شکل ۵). در کنار این مجموعه این شرکت کارخانه ای نیز جهت تولید انواع مختلف فیلم ها و لایه های با قابلیت تنفس و غیر منفذدار نیز می باشد که پاسخگوی نیازهای صنایع پایین دستی تولیدکننده پوشک ترکیه است.
علاوه بر این، این شرکت اعلام نموده است که به زودی چیدمان مشابه ۶ قسمتی اسپان باند /  ملت بلون را نیز در مصر افتتاح خواهد نمود تا رقیبی در کنار سرمایه گذاری جدید شرکت پروکتر اند گمبل (P&G) در مصر باشد و به قدرت رقابتی محصولات این شرکت در بازار رو به رشد مصر بیافزاید.
موگول (Mogul)
این شرکت با سرمایه گذاری بیش از ۶۰ میلیون یورو یکی از فعالترین شرکتهای حوزه منسوجات بی بافت ترکیه می باشد که از سال ۱۹۹۷ تاکنون در کارخانجات خود در جنوب ترکیه در شهر غازیان تپ مجموعه وسیعی از منسوجات بی بافت را تولید می نماید و تحت مالکیت آقای اکرم کایالی (Ekrem Kayali) می باشد. این شرکت با دارا بودن ۴ دستگاه تولید اسپان باند پلی پروپیلن، ۱ دستگاه اسپان باند پلی استر، ۵ دستگاه ملت بلون و ۲ خط تولید اسپان لیث (عرض ۲/۳ متر) امکان عرضه منسوجات بی بافت ذوب ریزی شده (Melt Lay) به صورت های مختلف نظیر SMS، SM، MMM و … را دارا می باشد. (شکل ۶) علاوه بر این با بهره گیری از دستگاه های پوشش دهی مذاب پارچه و منسوجات، روکش دهی منسوجات، تولید فیلم PEVA و … امکان تولید گستره بسیار وسیعی از پارچه های کامپوزیتی و چند لایه جهت مصارف صنعتی را نیز دارد.
از مهمترین محصولات این شرکت می توان به پارچه های فلوئورسنت با قابلیت دیده شدن بسیار عالی، منسوجات بی بافت SMS جهت ایزولاسیون سقفی، منسوجات ضد آب و روغن، پارچه های روکش داده شده با آلومینیوم، منسوجات پوشش و حفاظت مزارع، باغات و گلخانه های با عرض بسیار زیاد، دستمالهای با قدرت سایش بالا و … نیز نام برد. (شکل ۷)
به غیر از فعالیت در صنعت نساجی، شرکت موگول در حوزه تولید انرژی برق آبی نیز بسیار فعالی بوده و چندین نیروگاه خصوصی را تحت مالکیت خود دارد.

کورت نانوون (Kurt Nonwoven)
شرکت کورت کوماش در سال ۱۹۷۰ فعالیت خود را در حوزه تامین الیاف پنبه و تولید نخ پنبه ای آغاز نمود و در سال ۲۰۰۳ با راه اندازی اولین خط اسپان باند خود وارد حوزه منسوجات بی بافت گردید. کارخانه این شرکت که در شهر غازیان تپ قرار دارد در فاصله زمانی کوتاهی اقدام به راه اندازی دومین خط اسپان باند بهداشتی و متعاقب آن یک خط تولید اسپان باند-ملت بلون-اسپان باند SMS نیز نمود تا علاقمندی خود به حضور پرقدرت در این حوزه را نشان دهد.
در حال حاضر ظرفیت تولید این شرکت ۷۰۰۰ تن منسوجات بی بافت SMS، ۴۰۰۰ تن اسپان باند بهداشتی و ۴۰۰۰ تن اسپان باند صنعتی است و بزرگترین بازارهای مصرف محصولات این شرکت عبارتند از: صنایع بهداشتی و پزشکی، پوششهای مزارع، باغات و گلخانه ها، مبلمان، کالای خواب (محافظ فنر در تشک فنری) و …
با توجه به اعتقاد آقای مسوت کورت نایب رئیس این شرکت، در بازار ترکیه هنوز میزان تقاضا جهت منسوجات بی بافت اسپان باند بیش از عرضه می باشد و به همین دلیل این شرکت در نظر دارد تا با راه اندازی یک خط تولید جدید به نیازهای رو به رشد بازار پاسخ دهد. (شکل ۸)

واتکس (Vateks)
شرکت واتکس به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه سرمایه گذاری تزمان (Tezman Holding) فعالیت خود را در سال ۱۹۷۶ آغاز نمود و به عنوان یکی از اولین شرکت های تولید کننده منسوجات بی بافت در ترکیه شناخته می شود. این شرکت با بهره گیری از تکنولوژی کاردینگ جهت تولید لایه می تواند لایه های مختلفی از جنس پلی استر، پلی پروپیلن، پلی آمید، ویسکوز و … در محدوده وزنی ۷۰۰-۱۷ گرم در متر مربع تولید نموده و با استفاده از متنوع ترین دستگاه های ایجاد استحکام در لایه نظیر سوزن زنی، اتصال حرارتی و اتصال شیمیایی و همچنین ماشین آلات تکمیلی محصولات بسیار متنوعی جهت کاربردهای گوناگون تولید نماید.
بنا به گفته آقای سلیم تزمان این شرکت نیز به زودی با راه اندازی یک خط تولید چند منظوره که امکان استفاده همزمان از ۲ تکنولوژی استحکام دهی سوزن زنی و اتصال شیمیایی را دارد ظرفیت تولید خود جهت پاسخ به نیازهای صنایع فیلتراسیون، خودروسازی، جداکننده های باطری، صنایع تولید کابل، سرشانه لباس و … را افزایش خواهد داد.
جنرال نانوونز اند کامپوزیتس
(General Nonwovens & Composites)

این شرکت یکی از جدیدترین شرکتهایی است که به حوزه تولید منسوجات بی بافت ترکیه اضافه شده است و در سال ۲۰۱۱ با سرمایه گذاری نزدیک به ۱۸ میلیون یورو اقدام به راه اندازی یک خط اسپان باند ۴/۳ متری با قابلیت تولید اسپان باند پلی استر و پلی پروپیلن در غازیان تپ و یک خط تولید لایه جذب کننده و پخش کننده پوشک(ADL)
Acquisition Distribution Layer به عرض ۴/۲ متر با تکنولوژی کاردینگ و اتصال به روش عبوردهی هوا
(Air Through Bonded) در شهر کیلیس نموده است.
همچنین بر طبق برنامه از پیش تعیین شده تا ابتدای سال ۲۰۱۳ یک خط کامل اسپان باند-ملت بلون-اسپان باند SMS با عرض ۴/۳ متر نیز به مجموعه دستگاههای این شرکت اضافه خواهد شد تا گستره منسوجات بی بافت بهداشتی و پزشکی این شرکت تکمیل شود. (شکل ۹)

ریباتک تکستیل (Ribatek Tekstil)
شرکت ریباتک تکستیل در سال ۱۹۷۷ به عنوان یک شرکت خانوادگی نساجی تاسیس گردید. این شرکت در سال ۲۰۰۶ با نصب اولین خط کاردینگ و اسپان لیث اقدام به تولید منسوجات بی بافت نمود و به دنبال آن در سال ۲۰۰۸ دومین خط اسپان لیث خود را نیز راه اندازی نمود (کارخانه تک ریب Techrib).
این شرکت به عنوان یک شرکت تخصصی در حوزه تولید دستمالهای مختلف، در حوزه صنایع پزشکی اقدام به تولید منسوج گاز، در حوزه صنایع خودروسازی تولید لایه های زیرین منسوجات و در حوزه صنایع بهداشتی لایه های پوشک نیز می نماید.

آس نانوونز (AS Nonwovens)
گروه صنعتی آکینال سنتتیک (Akinal Sentetik) توسط خانواده آکینال در سال ۱۹۹۹ تاسیس گردید و در ابتدا تنها در زمینه تولید کفش فعالیت می نمود. پس از مدتی فعالیت با توجه به مصرف انواع مختلف منسوجات بی بافت در صنعت کفش، این شرکت در سال ۲۰۰۲ اولین کارخانه تولید منسوجات بی بافت خود با تکنولوژی اسپان لیث (عرض ۲/۳ متر) را افتتاح نمود.
در صنعت چرم مصنوعی و کفش، منسوجات بی بافت اسپان لیث این شرکت به صورت آغشته شده با رزین PU و یا PVC عرضه می شود و در صنایع آرایشی و بهداشتی معمولاً منسوجات بی بافت اسپان لیث ۱۰۰% پنبه ای و یا ویسکوزی تقاضای بسیار زیادی دارد.
علاوه بر مصارف فوق، این شرکت با دارا بودن خطوط تکمیل، آغشته سازی و چاپ بسیار متنوع توانایی تامین لایه های تخصصی صنایع ساختمان سازی، مبلمان، خودرو، پوشاک، بسته بندی، دکوراسیون، فیلتراسیون و … را نیز دارد.

بایتکس (Bayteks)
شرکت بایتکس نیز فعالیت خود را در سال ۱۹۹۲ با تولید نخ BCF جهت صنایع فرش ماشینی ترکیه آغاز نمود و در ادامه در سال ۲۰۰۳ با راه اندازی اولین خط تولید منسوجات بی بافت اسپان باند پلی پروپیلنی (عرض ۲/۳ متر) گستره محصولات خود را تنوع بخشید (کارخانه بای باند BayBond). با توجه به بازار رو به رشد منسوجات بی بافت اسپان باند این شرکت فاز دوم توسعه خود را با راه اندازی خط تولید اسپان باند جدید (عرض ۵/۲ متر) در سال ۲۰۰۶ به اتمام رساند و متعاقب آن خط تولید سوم خود را به صورت سه مرحله ای SSS (عرض ۶/۱) در سال ۲۰۱۲ به بهره برداری رساند و قصد دارد تا به زودی پروژه چهارم خود جهت تولید منسوجات بی بافت SMS را آغاز نماید.
مهمترین بازارهای محصولات این شرکت عبارتند از: صنایع پزشکی، بهداشتی، کیف و کفش، مبلمان و … (شکل ۱۰)

کیسبو (Kisbu)
این شرکت در سال ۱۹۷۸ توسط آقای ندیم کیسبو به عنوان یک شرکت بازرگانی نخ تاسیس گردید و در طی چند سال توانست فعالیت خود را به سایر گروههای منسوجات نیز گسترش دهد. پس از سالها فعالیت تجاری در سال ۱۹۹۷ با راه اندازی اولین خط تولید اسپان باند فعالیت شرکت از فاز تجاری به فاز تولید نیز گسترش یافت. در ادامه با راه اندازی خطوط اسپان باند SMS و SMMS و همچنین لایه های بی بافت حجیم مورد استفاده در کالای خواب، ظرفیت و تنوع محصول شرکت افزایش چشمگیری پیدا نمود.
در کنار تولید انواع مختلف منسوجات بی بافت، این شرکت با بهره گیری از ماشین آلات رویه دوزی و پنبه دوزی، توانایی تولید اوانع مختلف کالای خواب را نیز دارد (شکل ۱۱).

ناپال (Napal)
شرکت ناپال در سال ۱۹۹۳ در شهر بورسای ترکیه تاسیس گردید و به کمک تجهیزات مدرن خود یکی از مهمترین تامین کنندگان بازار دستمالهای مرطوب، لایی چسب لباس و لایی قابل حل از جنس PVA مورد استفاده در تولید پرده های تزئینی ترکیه می باشد (شکل ۱۲).

گروه سلجوق (Selcuk Group)
گروه سلجوق یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صنعت نساجی ترکیه می باشد. این شرکت که در سال ۱۹۸۹ تاسیس گردیده است با دارا بودن ۴۸.۰۰۰ اسپیندل ریسندگی رینگ، ۱۱.۰۰۰ روتور ریسندگی اپن اند (OE)،ا۱۳۶۰ پوزیشن ریسندگی وورتکس (Vortex)،
۱۶۵۰ اسپیندل تابندگی، ۹۲ ماشین بافندگی حلقوی پودی، ۲۶ ماشین رنگرزی تحت فشار با دمای بالا و بیش از ۱۱۰۰ پرسنل توانایی تولید روزانه بیش از ۱۱۰ تن نخ (۵۰ تن نخ اپن اند، ۳۰ تن نخ رینگ و ۲۰ تن نخ وورتکس) به صورت ساده، ملانژ، اسلاب، کامپکت، سایرو، مولینه و …،
۴۵ تن پارچه حلقوی پودی سفید و ۲۵ تن پارچه حلقوی پودی رنگی را دارد.
آغاز فعالیت این شرکت در سال ۱۹۸۹ با راه اندازی اولین کارخانه ریسندگی اپن اند بود و متعاقب آن در سال ۱۹۹۵ خطوط بافندگی حلقوی پودی، در سال ۱۹۹۹ خطوط رنگرزی الیاف و نخ، در سال ۲۰۰۲ خطوط تابندگی و در سال ۲۰۰۴ خطوط ریسندگی رینگ و وورتکس نیز به مجموعه اضافه گردید.
این شرکت در ادامه در سال ۲۰۱۱ با تاسیس کارخانه کار وب (Karweb) خط کامل تولید منسوجات بی بافت هواریزی شده (Airlaid) به ظرفیت ۷۰۰۰ تن در سال از آلمان خریداری نمود تا بدین ترتیب قسمتی از بازار رو به رشد تولید پوشک، نوار بهداشتی، رومیزی یکبار مصرف، دستمالهای مرطوب و … را نیز تحت تسلط خود درآورد.
جمع بندی

همانگونه که در ابتدای مقاله نیز عنوان گردید شرکتهای معرفی شده در این نوشتار از شاخص ترین شرکتهای تولیدکننده منسوجات بی بافت سبک وزن (کمتر از ۲۰۰ گرم در مترمربع) در ترکیه می باشند که عمدتاً دارای تکنولوژی هایی نظیر اسپان باند، ملت بلون، اسپان لیث، هواریزی (Airlaid) و … می باشند و مهمترین بازار مصرف آنها صنایع بهداشتی، پزشکی و بسته بندی می باشد؛ اما در کنار آنها مسلماً تعداد زیادی کارخانه تولید لایه های بی بافت سنگین وزن نظیر لایه حجیم کالای خواب، موکت، ژئوتکستایل ها و … نیز وجود دارد که تکنولوژی تولید آنها عمدتاً مبتنی بر روش کاردینگ و هواریزی (Airlay) می باشد و از لحاظ تعداد و همچنین ظرفیت تولید سهم عمده ای در آمار تولید منسوجات بی بافت ترکیه دارند که بررسی آنها به مقاله بعدی موکول می شود.

مراجع:
[۱] شاهین کاظمی، “صنعت منسوجات بی بافت در ترکیه”، مجله نساجی کهن، شماره ۱۴، مهر ۱۳۹۱، صفحه ۶۲-۶۴.
[۲] Moloughney, S., “Turkish Manufacturers Double Output in Five Years”, Nonwovens Industry, September 2012,, Vol. 43, No. 9, pp. 97-101.
[۳] Yonenaga, A., “On the Rise – ANEX Review”, Nonwovens Report International, Issue 3 / 2012, pp. 36-37
[۴] “Tomorrow’s Baby Boomers – Regional Focus”, Nonwovens Report International, Issue 3 / 2012, pp. 28-29
[۵] Thomasson, Sara, C., “Turkey – Prospering Textile and Apparel Industry”, Textile World Asia, Jan. Feb. March 2012, pp. 14-17
[۶] وب سایت اینترنتی شرکتهای تولیدکننده

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×