اخبار فرش ماشینی

گزارشی از اولین نمایشگاه توانمندی های فناوری نانو‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو که متولی توسعه فناوری نانو در کشور است در سال نوآوری و شکوفایی به منظور آشنایی عموم با فعالیت های صورت گرفته و توانمندی های کشور در حوزه فناوری نانو اقدام به برگزاری نمایشگاه توانمندی های ملی فناوری نانو نموده است.
اولین نمایشگاه توانمندی های ملی نانو از تاریخ ۲۲ الی ۲۴ مهر ماه ۱۳۸۷ با اهداف آشنایی با توانمندی های موجود کشور در حوزه فناوری نانو، گسترش درک عمومی نسبت به فناوری نانو، افزایش تعامل میان واحدهای فعال در حوزه فناوری نانو و جذب سرمایه و تسهیل در انعقاد قراردادهای انتقال فناوری در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری برگزار گردید.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، علی محمد سلطانی دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اعلام کرد: در این نمایشگاه طیف گسترده ای از مجموعه های تجاری و تحقیقاتی حاضر هستند ، به گونه ای که ۱۵ غرفه مربوط به دانشگاه ها، ۱۱ غرفه برای مراکز رشد و پارکهای علمی، ۹ غرفه برای آزمایشگاه ها، ۶ غرفه برای پژوهشگاه ها و ۵۰ غرفه برای شرکت های تولید، خدمات و بازرگانی در نظر گرفته شده است.‏
هم چنین دکتر حامد افشاری، مدیر دبیرخانه نمایشگاه هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه را معرفی و ایجاد بستر لازم برای تجاری‌سازی این فناوری اعلام کرد و افزود در واقع “اولین نمایشگاه توانمندی‌های ملی فناوری نانو” محلی است برای معرفی و آشنایی مسئولین، محققین، صنعتگران و عموم مردم با کالاها، فناوری‌ها، خدمات، تکنیک‌های جدید و نوآوری‌ها.‏
برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های ملی فناوری نانو سبب می‌گردد تا توانمندی داخلی در حوزه فناوری نانو و شیوه‌های جدید تولید مورد توجه بازدید کنندگان قرار گیرد و با انجام این عمل جذب سرمایه و انعقاد قراردادهای انتقال فناوری تسهیل می‌گردد.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره، در نمایشگاه امسال شرکت‌های فعال در عرصه تولید و واردات مواد اولیه و محصولات نانو حضور یافته‌اند.
گفتنی است در شرایطی که تعداد شرکت‌های وارد کننده محصولات نانوی بیشتر از شرکت‌های تولیدی است، تعدادی از دانشگاه های کشور نیز در نمایشگاه امسال حاضر شده‌اند.
دانشگاه های اصفهان، یزد، فردوسی مشهد، علم و صنعت، تربیت مدرس، شیراز، شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، الزهرا، علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، امیرکبیر، تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی بابل و علوم پزشکی تهران هر یک در بخش‌های مرتبط با نانو غرفه‌هایی را به خود اختصاص داده‌اند.
با بازدید از نمایشگاه امسال می‌توان با گوشه‌ای از کاربردهای فناوری‌نانو در زمینه‌هایی مانند تجهیزات پزشکی، زنگ، سطوح، شیشه، دستگاه‌های آزمایش و اندازه‌گیری، آنالیز مواد و محصولات باغی آشنا شد، مثلاً در یکی از غرفه‌ها سیب‌هایی به نمایش گذاشته شده بود که در سیستم تصفیه هوای سردخانه‌ای نگهداری می‌‌شود که با استفاده از فناوری‌نانو کار می‌کند و به همین دلیل دوام آنها افزایش یافته است.

مهندس صابر‎ ‎میرزایی، معاون‏‎ ‎پژوهشی دفتر همکاری های فن آوری ریاست جمهوری گفت: ایران تا سال ۱۳۹۴ رتبه ۱۵ دنیا‎ ‎از فن آوری نانو را کسب خواهد کرد که در حال حاضر صاحب رتبه برتر منطقه است‎.‎
به گفته وی در تاریخ معاصر هر چند یکبار یک فن آوری‎ ‎جدید متحول کننده در دنیا ظهور پیدا کرده و دوره ای را تحت تاثیر خود قرار داده‎ ‎است‎.‎
در این نمایشگاه به منظور آشنایی دانشجویان، دانش آموزان و عموم مردم با فناوری نانو غرفه ای با نام ” غرفه آموزش عمومی نانو” به نمایش کارکردهای نانو در قالب محصولات مصرفی و نمایش مفاهیم اولیه فناوری نانو در قالب چند آزمایش ساده پرداخت که در بخش محصولات مصرفی، محصولاتی نظیر پارچه های خود تمیز شونده اثرات فوتوکاتالیستی، پارچه های ضد حریق، نانو فیلتراسیون و … به نمایش گذارده شد. و همچنین در بخش آموزش نیز مفاهیمی نظیر درک ابعاد، خود چیدمانی نانو ذرات و نانو پزشکی آموزش داده شد.‏
آنچه هم اکنون کشوری را توسعه یافته و یا عقب مانده معرفی می کند، میزان بهره گیری از فناوری های نو در ابعاد مختلف توسعه است. امروزه فناوری عامل اصلی برتری کشورها بر یکدیگر محسوب می شود، برخلاف گذشته که منابع طبیعی و معدنی باعث این برتری بود. اگر کشور ما دارای ذخایر نفتی سرشار است، اما همزمان نیز یکی از وارد کنندگان بنزین و مشتقات نفتی است، اگر تمامی مواد خام مورد استفاده در ساخت یک خودرو در کشور وجود دارد، اما هنوز هم وابسته به صنایع خودرو سازی خارجی هستیم و اگرهای بسیار دیگر، همه گواهی است بر این ادعا که “نمی توانیم بیش از این بر منابع طبیعی به عنوان عامل برتری  و رقابتی در عرصه بین المللی تکیه کنیم”.
فناوری نانو از جمله فناوری هایی است که می تواند ما را در رساندن به مسیر توسعه کمک نماید و کاربرد وسیع آن در بخش های مختلف نشانگر وسعت آن می باشد و بسیاری از کشورها به آن، به عنوان ابزار پیشتازی جهانی و کسب منافع بزرگ اقتصادی توجه نموده اند.
در کشور ما نیز تاکنون فعالیت گسترده ای در این حوزه صورت پذیرفته است. تدوین سند راهبرد ۱۰ ساله فناوری نانو، فعالیت های ترویجی از سال ۸۲، راه اندازی شبکه آزمایشگاهی، ایجاد شبکه شرکت ها، ایجاد واحدهای  مالکیت فکری و سیاست گذاری و منابع انسانی جهت تربیت نیروی متخصص از جمله این اقدامات است.
امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان بخصوص در بخش بودجه امکان توسعه و رشد این علم در کشور فراهم شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×