اخبار فرش ماشینی

گروه ستاره کویر، صادرکننده نمونه صنعت نساجی ایران شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گروه ستاره کویر،

صادرکننده نمونه صنعت نساجی ایران شد

 

بهنام قاسمی – مجله نساجی کهن :: گروه ستاره کویر در طول ۳۰ سال سابقه فعالیت شایسته خود نه تنها دست تحریم، مشکلات تولید و هزاران باید و نباید دیگر را کوتاه کرده، بلکه توانسته است همواره خلاق، پیشرو و سرآمد باشد. گروه ستاره کویر از معدود شرکت های تولیدکننده فرش ماشینی است که در داخل و خارج برند خود را به بهترین نحو معرفی کرده است و توانسته با تکیه بر کیفیت بالای محصولات خود علاوه بر بازارهای داخلی در بهترین بازارهای بین المللی حضور داشته باشد. ستاره کویر امسال شانزدهمین حضور خود در بزرگترین رویداد بین المللی فرش جهان یعنی نمایشگاه دموتکس آلمان را جشن گرفته است.
وقتی این سطرها را می نویسم و به حرف هایی که نمی توان در این چند خط گنجاند فکر می کنم فقط این جمله به ذهنم خطور می کند که ای کاش قدر کارآفرینان و بزرگان صنعت نساجی و فرش ایران را بیشتر می دانستیم. بگذریم…
به بهانه انتخاب گروه ستاره کویر به عنوان صادرکننده نمونه نساجی کشور در سال ۹۱ با جناب آقای احمد صادقیان مدیرعامل گروه ستاره کویر یزد همکلام شدیم تا بیشتر از زبان ایشان بشنویم.

گروه ستاره کویر، صادرکننده نمونه صنعت نساجی ایران شد

– گروه ستاره کویر سال ها در عرصه صادرات فرش ماشینی فعال است و توانسته به بازارهای بسیار مشکلی مانند کشورهای ژاپن، آلمان و… فرش صادر کند. لطفاً درباره نگاه صادراتی به تولید، در گروه ستاره کویر بیشتر توضیح دهید.
اصولاً هنر و صنعت فرش متعلق به ایران و ایرانی است نه هیچ جای دیگر و به همین دلیل فرش ایرانی از بسیاری جهات در دنیا سرآمد است. فرش ایرانی بی اغراق با کیفیت ترین فرش جهان است. گروه ستاره کویر با اعتقاد به این موضوع و مجهز شدن به تمام امکانات، لیاقت فرش ایرانی را خودنمایی در بهترین بازارهای جهانی می داند. تولید ما یک تولید صادراتی است. ما تنها فرش صادر نمی کنیم بلکه این هنر، فرهنگ و عشق ایرانی است که به اقصی نقاط جهان ارسال می شود و در طول ۳۰ سال فعالیت خود این مطلب را ثابت کرده ایم. فرش یک سفیر فرهنگی است وقتی در خانه ای پهن می شود هر بار تماشای آن فرهنگ و هنر ایران و ایرانی را تکرار می کند به همین دلیل افتخار و لذت صادرات فرش برای ما با ارقام و اعداد قابل بیان نیست. امروزه تولید فرش و اساساً هر کالایی باید با اشراف کامل به نیازها، سلایق و انتظارات بازار هدف صورت گیرد.  با توجه به سرمایه گذاری و تحقیقات گسترده ای که ما در بخش صادرات انجام می دهیم این نیازها را به طور مستقیم از مشتریان دریافت کرده و دقیقاً مطابق آن تولید را انجام می دهیم و این می تواند برای همه تولید کنندگان یک نکته کلیدی برای موفقیت در صادرات باشد. قطعاً نکته اصلی در این امر توجه به بحث طراحی، رنگ بندی و نقشه فرش است. توجه به سلایق مشتریان در رنگ، طرح و بافت مهمترین رکن موفقیت گروه ستاره کویر به شمار می رود. قطعاً هر کشور و حتی هر منطقه ای رنگ و طرح و نوع بافت متفاوتی را طلب می کند. یکی از مزیت های اساسی صنعت فرش ایران به طور کلی طراحی است چرا که طراحی فرش متعلق به ماست و باید از این مزیت به خوبی استفاده کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

– لطفاً بیشتر در مورد امکانات و توانمندی های تولیدی ستاره کویر توضیح دهید.
امروزه گروه ستاره کویر با اشتغال زایی مستقیم برای هزار نفر در ۵ مجموعه تولیدی خود یعنی: فرش ستاره کویر، فرش خاطره کویر، رنگرزی یزد، الیاف یزد و نساجی یزد، به آخرین ماشین آلات و تکنولوژی های روز مجهز است و قادریم ظریف ترین و باکیفیت ترین فرش ماشینی را تولید کنیم.
علاوه بر بخش سخت افزاری با به کارگیری نیروهای متخصص در واحد (R & D) تحقیق و توسعه شرکت در نوآوری پیشتاز بوده ایم. همچنین برای باقی ماندن در بازارهای دشوار جهانی برنامه حضور قدرتمند در نمایشگاه های برتر فرش و کفپوش دنیا را دنبال می کنیم. در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه های متعددی از جمله دموتکس روسیه و دموتکس آلمان غرفه گذار بوده ایم.
در گروه کارخانجات ما گرانول و مواد اولیه تولید نخ فرش وارد و فرش با کیفیت و بسته بندی شده خارج می شود. مزیت ایجاد یک خط تولید کامل اولاً کنترل کیفیت محصول نهایی به طور کامل و ثانیاً قیمت تمام شده پایین تر است که در بازارهای جهانی اهمیت بالایی دارد. این امر می تواند مزیت های زیادی داشته باشد.

– به نظر شما چه عواملی موجب انتخاب گروه ستاره کویر یزد به عنوان صادرکننده نمونه صنعت نساجی کشور شده است؟
مسلماً عوامل متعددی در کسب این عنوان مهم ما را یاری کرده است که از مهمترین آنها می توانم به تلاش و پشتکار، تولید صادرات محور، کیفیت بالا و توجه به رنگ بندی و طرح فرش، حضور قدرتمند در نمایشگاه های بین المللی و… اشاره کنم. در حال حاضر شرکت ستاره کویر یزد به ۴ گوشه دنیا فرش صادر می کند که می توان به کشورهایی مانند ژاپن، مالزی، استرالیا، روسیه، اوکراین، عربستان، ایتالیا، آلمان و حتی چین اشاره کرد که نفوذ در برخی از این بازارها مانند ژاپن و چین کاری بسیار دشوار و زمان بر بوده است. ما هیچ محصولی را بدون سنجش نیاز بازار تولید نمی کنیم؛ چرا که معتقدیم در این صورت تولیدی کور خواهیم داشت.

گروه ستاره کویر، صادرکننده نمونه صنعت نساجی ایران شد

– قطعاً تحریم ها و مشکلات بانکی به وجود آمده کار شرکت هایی مانند ستاره کویر یزد که در بازارهای جهانی حضوری جدی دارند را مشکل تر کرده است. صادرات امروز با چه مشکلاتی مواجه است؟
مسائلی چون بهره وری پایین و بالا بودن هزینه های تولید، چالش های رقابتی و الزامات قانونی در روند صادرات تاثیر منفی بر جای می گذارد. از طرفی سیاست های تشویقی هدفمند در بخش صادرات، اعطای تسهیلات بانکی با نرخ های رقابتی بین المللی و با پوشش صندوق حمایت از صادرات، توسعه و تجارت الکترونیک و تقویت بخش های اقتصادی سفارتخانه ها در خارج از کشور می تواند بیش از پیش در رونق صادرات غیرنفتی کشورمان موثر باشد. در حال حاضر تحریم های موجود صادرات را بسیار مشکل کرده و در صورت عدم رفع مشکل متاسفانه بسیاری از بازارهای بزرگی را که روی آن سرمایه گذاری کرده ایم از دست خواهیم داد. در این میان تمرکز بر مزیت های نسبی کشور و توسعه و بهبود مزیت های رقابتی محصولات و خدمات از ابعاد مختلف به خصوص قیمت تمام شده عامل موثری است که زمینه گسترش ارتباطات و معاملات تجاری را با کشورهای مختلف فراهم می کند.

– به نظر شما افزایش صادرات غیرنفتی نیازمند چه اقداماتی از سوی دولت و تولیدکنندگان است؟
افزایش صادرات غیرنفتی و اقدامات موثر در جهت بهبود آن نیازمند ایجاد محیط رقابتی برای پیشبرد آن است. براساس اهداف کمی پیش بینی شده صادرات کالاهای غیرنفتی در برنامه پنجم توسعه باید به رقم ۸۰ میلیارد دلار برسیم. یعنی سالیانه حدود ۱۷% رشد که لازم است برای رسیدن به این هدف زیرساختها فراهم شود. در کنار آماده سازی این زیرساخت ها به مسائلی چون بهره وری پایین تولید در ایران، بالا بودن هزینه های تولید کالا، عدم اعطای تسهیلات کافی و ارزان، اخذ عوارض مختلف از تولید ، عدم توجه به برندسازی و حمایت از برندها و… توجه ویژه ای شود.
دولت در شرایط سخت کنونی باید توجه ویژه ای به بخش تولید داشته باشد و از تجربه کشورهایی مانند مالزی و ترکیه استفاده کند. صنعتگران و تولیدکنندگان واقعاً درخواست زیادی از دولت ندارند. تنها خواسته ما ایجاد یک شرایط آرام و بی تنش برای تجارت و تولید است.

حداقل دولت اگر نمی تواند صنعت و صنعت گر را آن طور که باید حمایت کند از تولید انتظار کمتری داشته باشد.
دولتمردان باید همواره ارزش گذاری و بها دادن به تولید را در صدر مسائل خود جای دهند.

حضور قدرتمند یک کشور در بازارهای جهانی و رقابت پذیری محصولات آن معرف پویایی صنایع و پایین بودن قیمت تمام شده محصولات آنهاست. متاسفانه در ایران عدم توجه به توانمندی های بخش تولید و مزیت های تولیدی و صادراتی یکی از چالش های اساسی مدیریتی در اقتصاد ایران محسوب می شود. به نظر می رسد ما علاوه بر تحریم های کشورهای خارجی، اسیر تحریم های داخلی هم هستیم ، یعنی همان تصمیمات غیر کارشناسی و سخت شدن تولید به وسیله قوانین و مقررات حاکم. در چنین شرایطی خریداران عمده خارجی که به دنبال یک تجارت بی دردسر، تحویل به موقع کالا و سهولت کار هستند به راحتی رقبایی مانند ترکیه را جایگزین ما می کنند و خریدهای عمده خود را از آنها انجام می دهند. اگر بازارهای بین المللی را از دست بدهیم نمی توانیم به سرعت و با سهولت مجدد آن را بدست آوریم.

– بر این اساس به نظر شما تحریم ها و محدودیت های داخلی هم دست کمی از تحریم های بین المللی ندارد.
بله. موضع کشورهای خارجی در خصوص ایران کاملاً مشخص است. نگرانی ما از تحریم های داخلی است. انتظار داریم که شرایط داخلی مشکلات دیگری را به بار مشکلات جهانی ناشی از تحریم ها اضافه نکند. دولت و مجلس برای صدور قوانین و بخش نامه ها باید بیشتر دقت کنند و درایت به خرج دهند. بارها و بارها شاهد آن بوده ایم که با ابلاغ یک بخش نامه خلق الساعه و غیر کارشناسی صادرات یا واردات کالای خاصی را ممنوع اعلام کرده اند؛ به محض ممنوعیت صادرات یک کالا، دیگر کشورهای رقیب سهم بازار را از آن خود می کنند و مشتری هم قطعاً راه آسان تر و مطمئن تر را انتخاب خواهد کرد.

– به نظر شما چه حمایت هایی برای توانمندی صادرات باید صورت گیرد؟
به نظر من صادرات یکی از کلیدی ترین راهکارهای کشورها برای توسعه اقتصادی و پیشرفت های همه جانبه است و کشور ما به ویژه در صنایعی مانند نساجی و فرش پتانسیل بالایی در بخش صادرات دارد. در حال حاضر گروه ستاره کویر با همه مشکلات موجود به ۲۰ کشور دنیا کالاهای خود را صادر می کند حال تصور کنید اگر همه موانع برداشته شود چه توان بالایی را ایجاد خواهد کرد. یکی از حمایت های دولتی بحث جوایز صادراتی است که با وجود اینکه اندک است اما همان هم پرداخت نمی شود. در اکثر نقاط دنیا برای حمایت از صادرات هزینه های شرکت در نمایشگاه های بین المللی تا حد زیادی توسط دولت تامین می شود.

مثلاً در ترکیه دولت ۵۰ درصد همه هزینه های شرکت در نمایشگاه، تبلیغات خارجی، هزینه سفر و حتی هزینه چاپ کاتالوگ ها را هم پرداخت می کند.
هر چند در شرایط موجود تامین نیاز بازار داخل هم از اولویت به سزایی برخوردار است اما باید توجه داشت که صادرات غیرنفتی در حقیقت نوعی سرمایه گذاری بلند مدت است که با کمک تولیدکنندگان انجام شده و حفظ این سرمایه و رشد آن برای کشور مهم است. ما در حال حاضر در بازارهای بین المللی با رقابت بسیار ناعادلانه ای روبرو هستیم اما باید بتوانیم حمایت های لازم را به عمل آوریم.
در پایان لازم می دانم این نکته را هم یادآور شوم تنها اعطای عنوان صادرکننده نمونه به یک شرکت کفایت نمی کند بلکه دولت باید به واحدهایی که واقعاً شایسته این عنوان هستند تسهیلات ویژه ای اعطا کند و آنها را به ادامه این راه تشویق و دلگرم کند. امیدوارم بتوانیم با کمک دلسوزان این آب و خاک بهترین ها و زیباترین ها را برای ایران و ایرانی به ارمغان بیاوریم.

بهنام قاسمی – مجله نساجی کهن ::

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×