اخبار فرش ماشینی

گره های زیبای کودک سه ساله مهرانی بر دار قالی

 

زهرا دختر سه ساله مهرانی که شاید خردسال ترین بافنده فرش در کشور و حتی جهان باشد با دست های کوچک خود گره های زیبایی بر قالی می زند و نقش های ماندگار می بافد.

به گزارش ایرنا، دست های کوچک و مهربان زهرا شوهانی با دقت هر چه تمام و مهارت فراوان به بهترین شکل با نخ ها بازی و هنر خود را از این طریق به رخ همگان می کشد.

او حال نوازنده ای دارد که با دست هایش تارهای موسیقی را می نوازد و فرهنگ دوستی، صلح، نشاط و تاریخ و تمدن را به جهان مخابره می کند.

والدین این کودک مهرانی که در روستای چالاب زندگی می کنند برای او کارگاه کوچک فرش بافی فراهم کرده اند تا در کنار فعالیت خودشان، زهرا نیز به بافتن قالی و گلیم مشغول باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

زهرا در ابتدا خجالت می کشد درباره این هنر زیبایش سخنی بگوید، پس به سراغ پدر و مادرش می روم و درباره هنرمندی او و بافت گلیم و فرش می پرسم، زمانی که تنور گفت وگوی مان داغ شد زهرا نیز شروع می کند و با شیرین زبانی از یادگیری این هنر از پدر و مادرش برای مان می گوید.

این کودک سه ساله مهرانی از بابت اینکه در کنار خانواده اش توانسته این هنر را فرا بگیرد، خوشحال است چون عاشق این هنر است.

روح الله شوهانی پدر زهرا از اینکه دخترش توانسته به خوبی این هنر زیبا را که نماد فرهنگ و هویت ملی ایرانیان است فرا گیرد، خوشحال است و می گوید: زهرا از یک سالگی با تار و پود قالی آشنا شده و قلاب در دست گرفته است.

وی ادامه داد: چون در ابتدا با رنگ ها آشنایی نداشت آنها را می شمارد و بر اساس شماره هر کدام از رنگ نخ ها را در تار و پود فرش قرار می داد.

شوهانی معتقد است زهرا، آینده خوبی در فرش بافی دارد چون با سن کم، مهارتی بسیار برای این کار دارد و هر روز تلاشش برای فراگیری و بهتر شدن، بیشتر می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهران در این خصوص می گوید: این کودک خردسال ترین فردی است که تا کنون در زمینه قالی بافی فعالیت داشته و مهارت خوبی در این رشته دارد.

میثم علیزاده به خبرنگار ایرنا گفت: قدمت فرشبافی ایرانیان به چند هزار سال قبل از میلاد می رسد و در حفاری های شهر سوخته و محوطه های باستانی بین النهرین، وسایل و ابزار آلات قالیبافی یافت شده که نشان از قدمت چهار – پنج هزار ساله رواج این هنر کاربردی در ایران زمین دارد.

وی اضافه کرد: اکنون دو کارگاه بافت گلیم برجسته در شهرستان مهران فعالیت دارد و حدود ۳۰ نفر در این کارگاه ها این هنر را فرا می گیرند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×