اخبار فرش ماشینی

گره به گره نساجی یزد برای شکوفایی تولید و اشتغال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

به گفته مسئولان، برای حمایت از صنعت نساجی یزد باید نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات، جلوگیری از ورود کالای قاچاق مشابه و تامین مواد اولیه آنها در دستور کار قرار بگیرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه رونق اقتصادی و توسعه طرح‌ها را فراهم کند.

یزد با دارا بودن ۶۶۲ واحد تولیدی صنایع نساجی که توانسته‌اند برای بیش از ۲۴هزار نفر به‌صورت مستقیم و هزاران نفر دیگر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کنند به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید منسوجات در کشور مطرح شده است.

صمت در گفت‌وگو با جلال فلاح معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد، محمدحسین فنایی رییس پیشین خانه صنعت و معدن یزد و محمدرضا قمی رییس اتاق بازرگانی یزد به بررسی وضعیت صنایع نساجی یزد پرداخته است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۶۲ واحد صنایع نساجی در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: این تعداد واحد با تولید انواع نخ، پارچه و محصولات نساجی برای بیش از ۲۴هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جلیل فلاح با اشاره به اینکه درصد بسیار اندکی از این واحدها به ماشین‌آلات و فناوری روز دنیا در خط تولید دسترسی دارند، افزود: بیشتر واحدهای تولیدی صنایع نساجی استان از قدمت زیادی برخوردارند که به‌دلیل شرایط حاکم بر صنعت کشور (تحریم، کمبود نقدینگی و… ) صاحبان این صنایع اقدام به نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات نکرده‌اند و این صنایع نیازمند اقدامات اساسی برای بروز کردن واحد از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی استان و کشور قاچاق محصولات مشابه است، ابراز کرد: واردات بی‌رویه و قاچاق کالای مشابه تا حدود زیادی به عنوان مشکل اصلی صنعت نساجی به شمار می‌رود، به گونه‌ای که واحدهای تولیدی منسوجات توان رقابت با محصولات مشابهی که به‌طور عمده دارای کیفیت مطلوبی نیستند را ندارند.

فلاح ادامه داد: کم‌اظهاری، ارائه فاکتورهای جعلی به منظور پایین نشان دادن حجم محصول وارداتی، پایین بودن تعرفه‌های گمرکی محصولات آماده منسوجات، فاصله گرفتن از صنعت روز دنیا و… از دیگر عواملی است که در کنار کمبود نقدیگی و سرمایه در گردش، نبود مدل و طرح‌های متنوع، نبود نشان(برند) مشخص و بی‌کیفیتی مواد اولیه داخلی برای واحدهای نساجی استان مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه پنبه تولیدی در کشور جوابگوی نیاز واحدهای نساجی نیست و باید برای جبران این کمبود، واردات شود. البته در کنار این امر علاوه بر الیافی که از پنبه برای تولید نخ استفاده می‌شود، واحدهای نساجی از الیاف مصنوعی مانند، پلی‌استر، پلی‌اکلیل، اکریلیک و سایر مصنوعات که بخشی از آن تولید داخل و بخش دیگری وارداتی است استفاده می‌کنند تا مواد اولیه مورد نیاز خط تولید را تامین کنند.

این مقام مسئول در سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد بیان کرد: اگر برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای کنترل بحث قاچاق، واردات بی‌رویه محصولات مشابه صنعت نساجی و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها در دستگاه‌های مربوط انجام شود، به طور حتم کشور توان تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها را خواهد داشت.

 حمایت‌های همه‌جانبه از نساجی

رییس پیشین خانه صنعت و معدن یزد با بیان اینکه صنعت نساجی استان می‌تواند به‌عنوان الگوی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت مطرح شود، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های صنعت نساجی در دنیا، اگر این صنایع نساجی استان همگام با فناوری روز دنیا پیش نروند به‌طور حتم در بازارهای هدف برای رقابت با محصولات مشابه با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

محمدحسین فنایی با اشاره به اینکه درسال‌های گذشته دولت زیرساخت‌های لازم برای رشد صنعت نساجی در استان را فراهم کرده است، افزود: با توجه به اینکه دگرگونی‌های فراوانی در صنعت نساجی شده دولت باید برای نوسازی ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری مورد استفاده در خط تولید این واحدها اقدامات اساسی را در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون اقدامی مبنی بر حمایت دولت از صنعت نساجی به منظور نوسازی و تامین تجهیزات و فناوری مورد استفاده در خط تولید آنها انجام نشده است. این در حالی است که برای برطرف شدن مشکلات این واحدها در استان اقدام به راه‌اندازی خوشه صنعت نساجی شده است.

فنایی با تاکید بر اینکه واحدهای نساجی استان و کشور انتظار بیشتری از سوی دولت برای حمایت دارند، ابراز کرد: شرایط و بسترهای لازم برای ایجاد خوشه‌های صنعتی به وسیله بخش خصوصی فراهم شد، اما باید پذیرفت که در این زمینه بخش خصوصی تحت تاثیر برخی پارامترهای خارجی ازجمله تحریم‌ها، بسته شدن مرزها و نوسانات ارزی در شبکه تولید شده که به بخش خصوصی اجازه فعالیت هرچه بیشتر را نمی‌دهد.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته اگر ضرری متوجه واحدهای تولیدی شود به آن صنعت یارانه تعلق می‌گیرد که متاسفانه در این بخش هیچ‌گونه صمیمیتی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد نشده و همین امر باعث شده محصولات تولیدی صنایع نساجی استان روند رو به رشدی از خود نشان ندهد. این در حالی است که هرچه روند تولید و کیفیت در واحدهای تولیدی استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود محصولات تولیدی با رکود در بازار فروش و نوسانات ارزی مواجه نشده و توان رقابت با محصول مشابه را خواهند داشت.

این مقام مسئول در خانه صنعت و معدن یزد با تاکید بر اینکه واحدهای نساجی استان با کم کردن هزینه‌های سربار، تامین مواد اولیه و تولید محصول صادرات‌محور تا حدود زیادی می‌تواند در برطرف کردن مشکلات خود تاثیرگذار باشد. البته تامین شدن حامل‌های انرژی، کم کردن سود تسهیلات ارائه شده به واحدهای نساجی، ثابت ماندن قیمت ارز و… می‌تواند تا حدودی شرایط رقابت محصولات تولیدی در صنایع نساجی استان با نمونه‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی را به همراه داشته باشد.

 وی بهترین راهکار برای رونق صنعت نساجی استان و کشور را حمایت‌های همه‌جانبه دولت ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که تمهیداتی چون تسهیلات ارزان‌قیمت، معافیت از پرداخت مالیات، حامل‌های انرژی ارزان، جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات مشابه و قاچاق و… اندیشیده شود به‌طور حتم شاهد رونق در تولید، اشتغال و اقتصاد استان در این زمینه خواهیم بود.

 برنامه‌ریزی برای مبارزه با قاچاق

رییس اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه رونق صنعت نساجی مانند سایر صنایع موجود در استان است، اظهار کرد: گام نخست رونق این صنعت، نیازمند بازاریابی و بازارسنجی در کشورهای همسایه و سایر کشورها و گام بعدی برای تحقق توسعه صنعت نساجی فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم در استان است.

محمدرضا قمی با اشاره به اینکه برای محقق کردن این برنامه‌ها استان نیازمند راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت است، افزود: به منظور شناسایی بازارهای هدف جدید، نیازسنجی نوع محصول در کشورهای هدف، دعوت و اعزام هیات‌های تجاری و… این شرکت به زودی در استان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در زمینه قاچاق کالا که نمود آن در صنعت نساجی و لوازم‌خانگی از همه بیشتر است باید گفت، تمام مسیرهای ورود کالای قاچاق به‌طور مشخص، شناسایی شده، اما اینکه برای جلوگیری از این امر که به تولید و صنعت کشور لطمه وارد می‌کند اقدام اساسی انجام نمی‌شود، جای سوال دارد.

قمی با تاکید بر اینکه بارها در جلسه‌های مختلفی که در سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با تولید برگزار شده این مسئله بیان شده است، گفت: این درحالی است که تاکنون هیچ واکنشی برای برطرف شدن این مشکل انجام نشده، در صورتی که جلوگیری از این امر وظیفه مدیریت کلان کشور است. اینکه هر بار در سمینارها و همایش‌ها دم از مبارزه با قاچاق زده می‌شود ولی هیچ برنامه‌ریزی مشخصی برای مقابله با آن در دستور کار نیست، باعث ضربه زدن به تولید داخل شده است.

این مقام مسئول در اتاق بازرگانی یزد با تاکید بر اینکه دریافت مطالبات دولت که حق قانونی است در این برهه زمانی که صنعت و تولید به دلیل شرایط تحریم و نبود بازار وضعیت مناسبی ندارد، فشارهای زیادی را به صنایع آورده است، گفت: هزینه‌های سنگین حامل‌های انرژی، پرداخت نشدن یارانه بخش تولید، مشمول شدن صنعت نساجی در بخش کارهای سخت و زیان‌آور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و… از جمله مواردی است که این صنعت را دچار چالش کرده است که اگر دولت نسبت به حق قانونی خود با ملایمت برخورد کند به‌طور حتم علاوه بر افزایش تولید، شاهد ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مناسبی نه‌تنها در صنعت نساجی بلکه در سایر صنایع کشور خواهیم بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×