اخبار فرش ماشینی

گرفتاری صنعت نساجی با بخشنامه جدید بیشتر شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

گرفتاری صنعت نساجی با بخشنامه جدید بیشتر شد/صنعت نباید تاوان بی‌تدبیری‌ها را بدهد

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه چرا صنایع تکمیلی باید تاوان بی تدبیری مسئولان را در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا پرداخت کنند،گفت:از دولت تدبیرو امید انتظار داریم در صدور بخشنامه‌ها مثل دولت گذشته عمل نکند.

علیرضا حایری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه از همان روزهای نخست ابلاغ بخشنامه وزارت صنعت مبنی بر عرضه محصولات پتروشیمی براساس نرخ ارز آزاد در بورس کالا مشکلات واحدهای نساجی کشور افزایش بیشتر شد، اظهار داشت: براساس این تصمیم قیمت مواد اولیه در بورس کالا افزایش پیدا کرد و در نهایت تولیدکنندگان مجبور شدند بدون سودآوری مناسب در کنار افزایش قیمت تمام شده کالاهای خود به فعالیت بپردازند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان این که وزارت صنعت با این استدلال که این تصمیم تقاضاهای کاذب را از بورس کالا خارج ساخته و دلالان دیگری جذابیتی به خرید مواد از بورس ندارند این موضوع را اجراء کرده است، افزود: به اعتقاد بنده وزارت صنعت، معدن و تجارت خود در گذشته نظارت لازم را در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نداشته است و این امر باعث شد تا مواد اولیه در اختیار مصرف کننده نهایی نرسد.

این عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی اضافه کرد: قرار بود اولویت اصلی شرکت‌های پتروشیمی تأمین نیاز داخل باشد و سپس به صادارت محصولات بپردازند این در حالی است که عدم نظارت‌ها باعث شده بود تا تمام مواد در بورس کالا عرضه نشده و این امر واحدهای تولیدی را در تأمین مواد اولیه با مشکل روبه رو سازد.

حایری با بیان اینکه چرا صنایع تکمیلی باید تاوان بی تدبیری مسئولان را در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا پرداخت کنند، تصریح کرد: به نظر بنده تغییر نرخ عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا فقط برای سودآوری شرکت های پتروشیمی در بورس کالا اتخاذ شده است زیرا امسال تمام شاخص های بورس ریزش داشت و این تصمیم می توانست رونق را به بخش پتروشیمی در بورس کالا برگرداند.

وی با اشاره به اینکه در این شرایطی که واحدهای تولیدی باید با پرداخت‌های هزینه های زیاد مواد اولیه را از بورس کالا خریداری کنند واردکنندگان با ارز مبادله‌ای مواد اولیه ارزان را وارد کشور می‌کنند، گفت: فعالان نساجی با برگزاری جلسات  متعدد با مسئولان وزارت صنعت در صددند تا واردات مواد اولیه را براساس ارز آزاد قرار دهند تا از آن طرف رقابت برابری در سطح بازار ایجاد شود.

حایری اضافه کرد: دولت در این میان می‌توانند تعرفه ها را هم به سال ۹۰ برگرداند تا مقداری از مشکلات واحدهای تولیدی نساجی برطرف شود.

این عضو هیأت مدیره انجمن نساجی با اشاره به اینکه البته برخلاف تمام اظهارات مسئولان در کسب نظر فعالان صنعت نساجی در  اجرای تصمیم تغییر نرخ عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا هیچ رایزنی با فعالان نساجی صورت نگرفته است، تصریح کرد: از دولت تدبیر و امید انتظار داشتیم مثل دولت گذشته در صدور بخشنامه‌های اقتصادی عمل نکرده و با همفکری بخش های مختلف اقتصادی اقدام به صدور بخشنامه ها کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×