اخبار نساجی

گاز ایران راهی اروپا می شود

 

گاز ایران راهی اروپا می شود

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: قرارداد صادرات گاز ایران به کشور عراق نهایی شده است و علاوه بر آن قرارداد صادرات گاز به دو کشور حوزه خلیج فارس و یک کشور اروپایی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش بی باک به نقل از ایرنا، ‘ جواد اوجی ‘ روز سه شنبه در حاشیه نخستین روز برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درمحل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، در جمع خبرنگاران ،افزود: بر اساس قرارداد نهایی شده صادرات گاز به عراق، قرار است روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز ایران برای استفاده در نیروگاه بغداد ‘المنصوریه’ و صنایع دیگر این کشور صادر شود.

وی بااشاره به اینکه خط لوله صادرات گاز ایران به عراق از خط لوله ششم سراسری گاز کشور انشعاب می یابد، اظهار داشت: مدت زمان اجرای این قرارداد که از سوی وزرای نفت و انرژی دو کشور امضا خواهد شد، ۵ ساله و تا دو دوره قابل تمدید است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص تامین خوراک گاز مورد نیاز واحدهای پتروشیمی تصریح کرد:روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب گاز برای تامین خوراک پتروشیمی ها ارسال می شود که بخشی از این گاز متان و اتان است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در مورد پیشرفت خط لوله صلح نیز اظهار داشت: ۱۲۰۰ کیلومتر از این خط لوله راه اندازی و به بهره برداری رسیده است و همچنین در ایران نیز احداث خط لوله ای به طول ۱۷۰ کیلو متر را از سال گذشته آغاز کرده ایم که تاکنون ۸۰ کیلومتر آن کانال زده شده و ۴۵ کیلومتر لوله گذاری شده است.

اوجی نسبت به تکمیل اجرای این طرح تا سال ۲۰۱۴ اطمینان داد و گفت: طرف پاکستانی از تامین کننده های مالی (فاینانسور های) چینی و روسی استفاده کرده و سه پیمانکار و لوله ساز داخلی نیز از طرف ایران به آنها معرفی شده است.

اوجی تاکید کرد: طرح خط لوله صلح به طور جدی در حال اجرا است، به نوعی که پاکستان از هم اکنون متقاضی افزایش واردات گاز از ایران است.

وی میزان تزریق گاز به میادین نفتی کوپال ، کرنج و مارون را حدود ۱۲ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

به گفته ی اوجی ،در سال ۱۳۹۰ یک هزار و ۴۰۷ شهر و روستا به شبکه گازی کشور متصل و به این ترتیب یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک جدید به شبکه گازی کشور اضافه شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰ یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر به طول خطوط لوله انتقال گاز کشور و ۴ نیروگاه جدید با خوراک گاز نیز به شبکه اضافه شد.

اوجی، حجم واردات گاز کشور در سال گذشته را ۳۳ میلیون متر مکعب در روز و صادرات را ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: حوزه صادرات گاز ایران را کشورهای نخجوان، ارمنستان و ترکیه تشکیل می دهند.

به گفته ی وی، ذخیره سازی از سال گذشته در میدان شوریجه آغاز شد و سه میدان دیگر نیز در آینده به این بخش اضافه می شود.

اوجی همچنین از افزایش دو برابری تولید گاز تا سه سال آینده خبر داد و گفت: تولید گاز تا سه سال آینده به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در روزخواهد رسید و به دنبال آن بهره برداری از پالایشگاه های جدیددر برنامه قرار دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×