اخبار فرش ماشینی

کپی‌برداری از طرح فرش کرمان ممکن نیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، رسول پروان در مراسم اختتامیه مسابقه طرح و نقشه فرش دستباف در کرمان‌ اظهار داشت: طرح و نقش فرش ‌کرمان دارای ویژگی‌های خاصی است و این ویژگی موجب شده تا نسبت به سایر کشورها فرش ایرانی دارای مزیت‌های خاصی باشد.

وی با اشاره به اینکه تنوع در رنگ‌، تعدد در طرح و پر بودن فرش سه ویژگی مهم فرش دستباف کرمان است، افزود: این مزیت‌ها علاوه بر اینکه فرش کرمان را متمایز کرده، عاملی است تا از کپی‌برداری آن توسط دیگر کشورها جلوگیری شود.
پروان بیان داشت: طرح و بافت‌ فرش دستباف کرمان به گونه‌ای است که‌ دیگر طراحان و بافندگان قادر به طراحی آن نیستند.

وی عنوان کرد: اگر به گذشته و تاریخچه فرش کرمان نگاه بیندازیم، خواهیم دید که طراحان فرش کرمان به نیازها‌ و سلایق مشتریان خود توجه داشته‌اند.

پروان تصریح کرد: نکته مهمی که اکنون باید به آن توجه داشت، این است که تولیدکنندگان و طراحان سعی کنند علاوه بر طرح‌های سنتی به طرح‌های بدیع و خلاقانه نیز بپردازند، اگر چه طرح‌های گذشته و سنتی کامل است.

رئیس ستاد نخستین جشنواره طرح و نقش فرش دستباف منطقه جنوب شرق کشور گفت: اما برای بقای یک سنت و حفظ آن نیاز به طرح‌های بدیع است.

وی بیان داشت: این دو موضوع اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه طراحان با توجه به نیاز بازار، تلفیقی از هر دو را ارائه دهند تا رونق آن در بازارهای جهانی بیشتر شود.
پروان گفت: این جشنواره گامی برای حمایت تولید کنندگان و طراحان فرش دستباف‌ و توانمند‌سازی آنها در سایر استان‌ها است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: فراخوان این جشنواره از بهمن و اسفند ماه سال گذشته‌ در روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی و آخرین مهلت ارسال آثار ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری بوده است.

پروان عنوان کرد: از سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان ۴۲ اثر متعلق به ۳۸ نفر به دبیرخانه ارسال شد که پس از چهار روز بررسی توسط هیئت داوران‌ از این میان ۹ نفر برگزیده شدند.

وی بیان داشت: این ۹ نفر‌ در چهار گرایش‌ طراحی سنتی و فرش کلاسیک شهری، طراحی سنتی و فرش روستایی و عشایری، رنگ‌بندی و نقطه‌گذاری کلاسیک شهری، ‌رنگ‌بندی و نقطه‌گذاری شکسته روستایی و عشایری برگزیده شده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×