مقالات نساجی

کلید کنتاکت جیوه ای و کاربرد آن در صنعت نساجی

کنترل وجود جزء مغزی در عملیات ریسندگی نخ مغزی

نگارش :  مهندس قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی

در فرآیند ریسندگی نخ مغزی لاکرا، قطع عملیات ریسندگی بلافاصله پس از پارگی جزء مغزی بسیار ضروری است. با فقدان لاکرا در نخ مغزی، نه تنها خواص ظاهری پارچه مثل رنگ و یکنواختی وصافی سطح پارچه بهم می خورد بلکه خواص فیزیکی و مکانیکی پارچه نیز بشدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

از همین رو، درصورت پاره شدن جزء لاکرا در یک چشمه از نخ رینگ، پارگی باید سریعا شناسایی و عملیات ریسندگی نخ در آن چشمه سریعا متوقف گردد. جهت تشخیص پارگی جزء لاکرا و توقف ریسندگی از نه تنها از سنسورهای نوری بهمراه کلیدهای فرمان می توان استفاده کرد، استفاده از سوئیچ های جیوه ای نیز می تواند موثر باشد.

جیوه فلزی سنگین با نقطه ذوب بسیار پایینی دارد ( منفی ۳۸.۸۳  درجه سانتیگراد). کلید جیوه ای جهت تشخیص وضعیت فیزیکی کلید نسبت به جهت عمودی اعمال گرانش زمین و قطع و وصل شدن متناسب با آن طراحی شده است. در این کلید یک جفت کنتاکت کنار هم در داخل یک محفظه شیشه ای قرار دارد که داخل آن محفظه شیشه ای یک قطره جیوه وجود دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نیروی گرانش زمین قطره جیوه را در پایین محفظه نگه می دارد و هنگامی که کنتاکت ها نیز در متناسب با زاویه محفظه نسبت به افق در پایین قرار گیرند، اتصال برقرار می شود.

کلید کنتاکت جیوه ای -صنعت نساجی
کلید کنتاکت جیوه ای

در شکل زیر یک سوئیچ کنتاکت جیوه ای با قابلیت تغییر زاویه بر روی برد نمایش داده شده است.

با بکارگیری این نوع سوئیچ کنتاکت در بازوی غلتک تغذیه مغزی لاکرا، وقتی بازو پایین قرار دارد و نخ مغزی درحال تغذیه شدن است، کنتاکت برقرار است و تغذیه نیمچه نخ و عملیات ریسندگی نخ لاکرا درحال انجام است.

با قطع شدن لاکرا و بالارفتن بازو، کنتاکت قطع و چراغ واحد خاموش و سیستم قطع کن تغذیه نیمچه نخ فعال و عملیات ریسندگی واحد متوقف می شود و از تولید نخ مغزی بدون حضور جزء مغزی آن جلوگیری می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×