اسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

کشف رشته نخ ۵۰ هزار ساله مورد استفاده نئاندرتال‌ها در فرانسه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

باستان‌شناسان می‌گویند که آنها قدیمی‌ترین رشته نخ یا ریسمان در جهان را پیدا کرده اند که اجداد نئاندرتال ما با پیچاندن الیاف طبیعی ساخته‌ااند.

به گزارش مجله کهن به نقل از سی‌ان‌ان، محققان گفتند که این کشف قدیمی‌ترین شواهد شناخته شده در زمینه نساجی است و نشان می‌دهد که نئاندرتال‌های عصر سنگی شاید بسیار باهوش‌تر از آنچه تصور می‌کردیم بوده باشند.

به گفته محققان، این ایده که نئاندرتال‌ها از نظر عقلی پایین‌تر از انسان‌های مدرن بودند به طور فزاینده‌ای غیرقابل اعتماد می‌شود.

این تحقیق روز پنجشنبه در مجله علمی ساینتفیک ریپورت منتشر شد.

این قطعه ریسمان به طول شش میلی متر، متشکل از سه دسته الیاف که به هم پیچیده شده و دور یک ابزار سنگی نازک پیچیده شده در محل غار ماقبل تاریخ آبی دو ماراس در جنوب فرانسه کشف شد.

قدمت این نخ از ۴۱۰۰۰ تا ۵۲،۰۰۰ سال تخمین زده شده است و محققان گفته‌اند که ریسمان از جنس الیافی گرفته شده از پوست داخلی یک درخت است که احتمالاً از درختان مخروطی بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نویسندگان بر این باورند که ریسمان به عنوان دسته به این ابزار وصل شده است یا بخشی از یک توری یا کیف است که ابزار را نگه داری می‌کرده است.

ماری هلن مونسل، نویسنده مطالعه، که مدیر تحقیقات در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) است، گفت:”غیرممکن است که طبیعت این الیاف پیچ خورده را ساخته باشد.”

تحقیقات نشان می دهد که تولید ریسمان نیاز به دانش گسترده‌ای در مورد رشد درختان مورد استفاده دارد.

بروس هاردی، استاد مردم شناسی در کالج کنیون در اوهایو و از نویسندگان گزارش، گفت: “برای به دست آوردن این فیبر، باید پوست بیرونی را از یک درخت جدا کنید تا پوست داخلی آن را تکه تکه کنید. این کار در بهار یا اوایل تابستان انجام می‌شود.”

علاوه بر این، نیاکان عصر سنگی ما احتمالاً برای ایجاد لایه‌های الیاف (نخ)، ریسمان و طناب سه لایه، به درک مفاهیم ریاضی مانند جفت و مجموعه و مهارت‌های اصلی شماره‌گذاری احتیاج داشتند.
مونسل گفت: “این پنجره جدیدی را برای شناخت نئاندرتال ها و توانایی آنها در سازماندهی روش زندگی خود باز می کند.”

پیش از این کشف، قدیمی ترین قطعات الیاف کشف شده در سایت ماقبل تاریخ اوهالو در اسرائیل مربوط به حدود ۱۹۰۰۰ سال پیش بود. یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد که فن آوری الیاف بسیار قدیمی تر است.

 

کشف رشته نخ ۵۰ هزار ساله مورد استفاده نئاندرتال‌ها در فرانسه
کشف رشته نخ ۵۰ هزار ساله مورد استفاده نئاندرتال‌ها در فرانسه

 

 

 

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×