اخبار نساجی

کسب‌وکارها کی بازگشایی می‌شوند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در جهان از مرز ۱ میلیون نفر عبور کرده است و تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش ۳۲۰۰ نفر فوت کرده‌اند.

بالاخره در ۷م فروردین بعد از بالا گرفتن انتقادات از کوتاهی دولت در محدود کردن آمد و شد درون شهری و برون شهری، کمیته اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طرح تقویت فاصله گذاری اجتماعی با هدف کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها، بامداد جمعه هشتم فرودین ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه اجرا می‌شود.

این طرح تا روز ۲۰م فروردین هم تمدید شد اما حالا زمزمه جایگزین شدن آن با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند از روز ۲۰م فروردین شنیده می‌شود.

همچنین این ستاد جمعه شب اعلام کرد فعالیت کلیه واحدهای تولیدی – با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا – از تاریخ ۱۶ فروردین ماه بلامانع خواهد بود.

در زمان اجرای فاصله گذاری اجتماعی که تا ۲۰م فروردین تمدید شده صرفا افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود آن شهر بوده و ورود افراد غیرساکن ممنوع است.
نحوه شناسایی افراد ساکن و بومی با استفاده از کارت ملی، پلاک خودرو، بیمه نامه خودرو صورت می‌پذیرد.اصناف و مشاغل مشمول مقررات این طرح در قالب گروه بندی سه گانه (گروهی که باید کاملا فعال باشند، گروهی که باید تعطیل شوند و گروهی که بر اساس اقتضا و شرایط محلی فعالیت آن‌ها می‌تواند مجاز باشد) به شرح پیوست، فعالیت می‌کنند.

لیست مشاغل مجاز و غیرمجاز برای فعالیت پس از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فاصله گذاری اجتماعی هوشمند اجرا می‌شود

وزیر بهداشت روز چهارشنبه ۱۳ فروردین از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند پس از ۲۰ فروردین برای آغاز به کار برخی کسبه و بازگشایی برخی مراکز علمی و فرهنگی و مذهبی بر اساس ارزیابی خطر در آن بازه زمانی خبر داد.

نمکی گفت: در حال حاضر وضعیت در همه استان‌ها به مراتب بهتر از قبل است، البته این به معنی مهار بیماری کووید ۱۹ در کشور نیست، بلکه بیماری مدیریت شده است و در نتیجه نباید دچار توهم شویم. در حال حاضر در مرحله مدیریت بیماری قرار داریم و اگر بیماری کووید ۱۹ مهار شود، اعلام می‌شود.

هوز خبر قطعی‌ای در خصوص جزئیات و زمانبندی اجرای طرح جدید منتشر نشده است و باید منتظر تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ماند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مدیریت کرونا در ۱۴م فروردین گفت: درخصوص فعالیت‌های اقتصادی چه در حوزه عمومی و چه در حوزه غیردولتی و دولتی نیز نظراتی مطرح شد و طرح بسیار خوبی با سه اولویت ریسک پایین، متوسط و بالا با شاخص های امتیازبندی شده ارائه شد. بر این اساس، مشاغل دسته بندی شده است تا آن دسته از مشاغل با ریسک پایین در بازه زمانی زودتر، مشاغل با ریسک متوسط با فاصله مشخص و مشاغل با ریسک بالا با فاصله دیرتری شروع به فعالیت کنند.

وزیر کشور ادامه داد: در این جلسه مقرر شد وزارتخانه‌های بهداشت و صمت به همراه اصناف و اتحادیه ها پروتکل اجرایی کاربردی را در این زمینه تهیه کنند و در جریان نهائی سازی پروتکل ها، حتما نظرات تخصصی، تجربی و عینی صاحبان مشاغل و اصناف مورد توجه باشد؛ بعلاوه برای اجرا و نظارت هم سازوکارهایی پیش بینی شده است تا چگونگی اجرا و نظارت روشن شود.

هشدار وزیر بهداشت درباره بازگشایی مشاغل و مراکز کسب و کار

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای در روز ۱۵م فروردین به رئیس جمهور درباره دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت برای بازگشایی مشاغل و مراکز کسب و کار هشدار داد.

نمکی ضمن هشدار نسبت به عواقب این دستورالعمل نوشت : قویا اعلام می‌کنیم هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیر دولتی، فرهنگی و مذهبی که مورد تایید نباشد، شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت.

اگر امروز کاهش التهاب اولیه مشاهده می‌شود آثار مدل مبتنی بر کارشناسی، تدبیر و گام های برنامه‌ریزی شده است. کوچک‌ترین حرکت نسنجیده، آسیب‌های غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت.

اطلاعیه کارگروه اطلاع رسانی ستاد ملی کرونا

کارگروه اطلاع رسانی ستاد ملی کرونا جمعه شب در خصوص فعالیت مشاغل صنفی، خدماتی ، تجاری و واحد‌های تولیدی در هفته آینده، اعلام کرد: واحدهای توزیعی و خدماتی که مشمول ممنوعیت و محدودیت تردد و تجمع بوده و رسته های آنها قبلا در اطلاعیه های کمیته اجتماعی ستاد ملی کرونا اعلام شده است ، تا اطلاع بعدی این کمیته تعطیل خواهند بود.

فعالیت کلیه واحدهای تولیدی – با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا – از تاریخ ۱۶ فروردین ماه بلامانع خواهد بود.

بازگشایی شهرک‌های صنعتی کاشان – آران و بیدگل

براساس برخی گزارش‌ها، در جلسه ای که روز ۱۴م فروردین در فرمانداری کاشان با حضور فرمانداران دو شهرستان، ریاست دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از مسئولان در فرمانداری کاشان برگزار شد با بحث و بررسی پیرامون شرکت‌های صنعتی و نظر استاندار مقرر شده است: شرکت‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند از ۱۶م فروردین شروع بکار نمایند.

نکات بهداشتی زیر توسط دکتر مروجی ریاست دانشگاه علوم پزشکی و دکتر دهقانی ریاست شبکه بهداشت در این جلسه بیان شد:

۱- کاهش در بستری‌ها به معنی کاهش ابتلا به بیماری نیست.
۲- تا پایان بحران احساس ارامش نکنیم.
۳- ویروس همه جا هست، مکان های تاریک، سرد و مرطوب دوام بیشتری دارد.
۴- در دمای بالای۵۰،۶۰ درجه ومحیط های آفتاب گیر سریع‌تر ازبین می‌رود.
۵- اگر فاصله بیش از ۲ متر باشد ویروس انتقال پیدا نمی‌کند.
۶- فردی که بیمار است باید ماسک بزند.
‌۷-دستکش هیچ ضرورتی ندارد به جز اینکه دست زخمی باشد.
۸- فرد آلوده شناسایی شده را به سرعت جداسازی نموده تا انتشار بیماری به حداقل برسد.
۹- خوردن و آشامیدن در محیط های مشکوک به صلاح نیست و غذا باید گرم باشد، لیوان، و قاشق و… باید برای هر شخص جدا باشد.
۱۰- در رفت و آمد با سرویس نباید افراد کنار هم باشند.
۱۱- جابه جایی هوا، تهویه، در سالن‌های تولید انجام شود.

البته با توجه به نتایج تحقیقات جدید به نظر می‌رسد توصیه‌های بهداشتی مذکور هم چندان به روز نباشد.

گروهی از محققان آمریکایی در گزارشی خطاب به کاخ سفید اعلام کردند: بر اساس تحقیقات جدید، ویروس کرونا علاوه بر عطسه و سرفه، از طریق صحبت کردن و احتمالا حتی از طریق تنفس نیز به سایرین منتقل می‌شود.

همچنین سازمان بهداشت جهانی، تز قبلی خود را درباره نزدن ماسک توسط افراد سالم پس گرفته است.

مطالعات جدید نشان داده کووید ۱۹ با عطسه ۸ متری در هوا قابل انتقال است. در واقع ویروس کشنده می‌تواند از فاصله ۸ متری به فرد دیگر در هوا منتقل شود و به همین خاطر توصیه بر نزدن ماسک افراد سالم، اشتباه بوده است.

به گفته محققان، ابر عظیمی از ویروس حتی با سرفه در هوا تشکیل می‌شود و به همین خاطر باید از هر چیزی که جلوی انتشار ویروس را می‌گیرد، از جمله ماسک، استفاده کرد.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×