اخبار نساجیاسلاید شوگزارش نمایشگاه ها
موضوعات داغ

کرونا ویروس و فاجعه برای نمایشگاه های نساجی جهان

مهم‌ترین نمایشگاه های نساجی ترکیه و جهان که قربانی کرونا شدند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کرونا و نمایشگاه های نساجی – اگر از فعالان صنعت نساجی باشید، حتماً در این مدت به‌وفور در مورد ابطال و یا تعلیق نمایشگاه های نساجی در ایران و جهان شنیده‌اید. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات کامل‌تری در این مورد در اختیارتان قرار دهیم؛ پس تا انتها با ما باشید…

درباره ویروس کرونا و تأثیرات آن بر جهان، از تأثیرات اقلیمی گرفته تا اقتصادی و اجتماعی، بررسی‌ها و آنالیزهای زیادی انجام شده و هنوز بسیار درباره آن خواهیم شنید تا ابعاد این ویروس که آسیب‌های اقتصادی آن به جوامع بشری در ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده بیش از پیش مشخص شود.

در این بین صنعت نساجی نیز با رکود بدی روبرو شد؛ اما یکی از بخش‌هایی که به‌طور کامل متوقف شده و آسیب‌های جدی دید، بخش نمایشگاه های نساجی است. حداقل در یک فاصله زمانی شش‌ماهه ما بین ماه‌های فوریه تا آگوست ۲۰۲۰ اکثر رویدادهای نساجی، کنفرانس‌ها و سمینارهای تجاری ابطال و یا به تاریخ دیگری موکول شده‌اند و در نتیجه آن هرج‌ومرج عجبیب و ابهامات زیادی برای برگزارکنندگان نمایشگاه های نساجی به وجود آمده است و حتی عده‌ای از کارشناسان آینده بخش نمایشگاه های نساجی را سخت و دشوار بررسی می‌کنند که باید تغییرات متناسبی برای حفظ سلامتی و امنیت بازدیدکنندگان و غرفه‌گذاران با رعایت پروتوکل‌های خاص بهداشتی انجام دهند.

نمایشگاه آی‌تی‌ام
نمایشگاه آی‌تی‌ام

ITM استانبول: شاه‌ماهی نمایشگاه های نساجی که صید کرونا شد

نمایشگاه آی تی ام ترکیه مهم‌ترین نمایشگاه ماشین آلات نساجی در منطقه است و شاید تمامی فعالان صنعت نساجی ایران به‌ویژه آن‌هایی که در بخش ماشین‌آلات فعالیت دارند، آن را به‌خوبی می‌شناسند و یا از آن بازدید کرده‌اند.

این نمایشگاه که نمایشگاهی بسیار جامع و بزرگ و دارای تمهیدات لجستیکی خاص برای حضور غرفه‌گذاران و حمل ماشین آلات نساجی حجیم آن‌ها و … است، در ابتدا قصد داشت در سال ۲۰۲۰ و تاریخ دیگری برگزار شود؛ اما در نهایت برگزارکنندگان به این نتیجه رسیدند که با توجه گستردگی نمایشگاه آن را به سال ۲۰۲۱ منتقل کنند.

این نمایشگاه در تاریخ ۲۲ تا ۲۶ جون ۲۰۲۱ در شهر استانبول برگزار می‌شود.

بدین ترتیب نمایشگاه آی تی ام استانبول به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های منطقه را می‌توان شاه‌ماهی‌ای دانست که صید کرونا شد. همچنین یکی از دلایل مهم تغییر تاریخ نمایشگاه نبود امکان حضور بازدیدکنندگان خارجی در استانبول به‌دلیل وجود ممنوعیت‌های پروازی و هوایی ترکیه بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دموتکس ترکیه فرصت طلایی برای عرضه فرش ایرانی در بازارهای بین‌المللی
دموتکس ترکیه فرصت طلایی برای عرضه فرش ایرانی در بازارهای بین‌المللی

نمایشگاه دموتکس ترکیه و شوک به صنعت فرش ماشینی

شاید یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در منطقه برای صنعت فرش ماشینی ایران نمایشگاه دموتکس ترکیه است که هر ساله در شهر قازیان تپ ترکیه برگزار می‌شود و تعدادی از شرکت‌های ایرانی نیز در آن غرفه‌گذار هستند. این نمایشگاه که به‌دلیل شیوع کرونا به تاریخ دیگری در سال ۲۰۲۱ منتقل شده و شرکت برگزارکننده آن یعنی شرکت آلمانی مسه هانوفر هنوز تاریخ مشخصی برای این رویداد اعلام نکرده است.

این نمایشگاه به‌دلیل اتکای زیادی که به خریداران خارجی به‌ویژه خریداران و تجار فرش ماشینی دارد بسیار مهم است و تولیدکنندگان فرش ماشینی قازیانتپ ترکیه مشتریان زیادی را در این نمایشگاه بازدید می‌کنند. شرکت‌های ایرانی نظیر فرش قیطران، فرش جردن، فرش افشار زرینه و … هر ساله در این رویداد حضور دارند.

برای کسب اطلاع از تاریخ جدید دموتکس ترکیه کانال اینستاگرام مجله کهن را دنبال کنید.

گزارش تصویری نمایشگاه EVTEKS ترکیه
نمایشگاه EVTEKS ترکیه

نمایشگاه منسوجات خانگی اوتکس و انتقال به ماه آگوست

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول یکی دیگر از نمایشگاه‌های قدرتمند جهان در صنعت نساجی است که دستخوش تغییر شد. این نمایشگاه که بعد از نمایشگاه منسوجات خانگی فرانکفورت آلمان دومین رویداد مهم جهان در صنعت منسوجات خانگی است از اهمیت بسیار بالایی برای تولیدکنندگان پرشمار منسوجات خانگی ترکیه و انجمن صادرکنندگان منسوجات خانگی استانبول و دنیزلی است.

نمایشگاه اوتکس استانبول که قرار بود در ماه اوریل برگزار شود حالا قرار است در تاریخ ۲۵ تا ۲۹ آگوست ۲۰۲۰ بیست‌وششمین دوره خود را برگزار کند.

در این دوره خانم تامارا برانزیسکی یکی از طراحان به نام حال حاضر جهان در بخش طراحی حضور خواهد داشت.

این رویداد در سال ۲۰۱۹ توانست به رقم خیره‌کننده حدود ۹۰ هزار بازدیدکننده از ۱۲۰ کشور جهان دست پیدا کند و حجم معاملات انچام‌شده در حین نمایشگاه از رقم ۳ میلیارد دلار عبور کند.

کرونا و نمایشگاه های نساجی intertex Tunisia
intertex Tunisia – Sousse City

نمایشگاه اینترتکس تونس قربانی آفریقایی کرونا

نمایشگاه اینترتکس تونس رویدادی است که در کشور تونس و شهر توریستی سوس به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید و کارخانجات نساجی کشور تونس برگزار می‌شود.

این رویداد که قرار بود امسال سومین دوره برگزاری موفق خود را در ماه آوریل تجربه کند، به تاریخ ۱ تا ۳ اکتبر ۲۰۲۰ منتقل شده است.

در این نمایشگاه به‌دلیل وجود تعداد زیاد شرکت‌های خارجی رعایت قوانین و پروتکل‌های بهداشتی با دقت بالایی انجام می‌شود.

اگر برای حضور در بازار آفریقا و صادرات کالاهای نساجی برنامه دارید، اینترتکس تونس می‌تواند به‌عنوان تنها رویداد بین‌المللی نساجی در شمال آفریقا یک گزینه خوب باشد. برای مشاوره به زبان فارسی برای حضور در بازار آفریقا با شماره واتس آپ ۰۰۹۰۵۳۹۲۳۴۶۳۲۴ تماس حاصل نمایید.

 

مسه فرانکفورت و لغو ۶ رویداد نمایشگاهی در ماه سپتامبر ۲۰۲۰

شرکت نمایشگاهی مسه فرانکفورت آلمان که بی‌شک مهم‌ترین و قدرتمندترین برگزارکننده نمایشگاه های نساجی در اقصی نقاط جهان است نیز از عواقب کرونا جان سالم به در نبرد و در آخرین اعلام وضعیت خود بنابر آنچه آن را نبود شفافیت و مبهم‌بودن آینده کرونا در جهان نامید، ۶ نمایشگاه مهم خود با عنوان تکس ورد پاریس، نمایشگاه پارچه‌های جین، نمایشگاه چرم، نمایشگاه پارچه‌های فنی و نمایشگاه شال و روسری که به‌طور همزمان در پاریس برگزار می‌شوند را به سال ۲۰۲۱ منتقل کرد. این نمایشگاه‌ها و نام‌های انگلیسی آنها را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

مسه فرانکفورت و ۶ رویداد نمایشگاهی

نمایشگاه تکس ورد یکی از نمایشگاه‌های مرجع در صنعت نساجی است که هر ساله بازدیدکنندگان و غرفه‌گذاران زیادی را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند.

در مقاله‌ای جداگانه در هفته‌های آینده در سایت کهن به بررسی تأثیرات کرونا بر صنعت نمایشگاهی داخلی نیز خواهیم پرداخت و وضعیت دو نمایشگاه مهم صنعت نساجی ایران یعنی نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران و نمایشگاه نساجی ایران تکس را بررسی خواهیم کرد.

نمایشگاه‌هایی که از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ به بعد برگزار می‌شوند هنوز تغییرات زیادی ندارند و برگزارکنندگان آن‌ها امیدوارند تا آن زمان دانشمندان و شرکت‌های داروسازی برای مقابله با ویروس کرونا دارو، واکسن و یا لااقل دستور کار عملی برای زندگی و همزیستی با این پاندمی را در سطح جهان پیدا کنند.

کرونا و نمایشگاه های نساجی

جبران کاهش بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها با ایجاد پلتفرم‌های آنلاین

برخی دیگر از نمایشگاه های نساجی با اشراف بر اینکه حتی اگر موفق به برگزاری نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ شوند با کاهش قابل توجه بازدیدکننده مواجه خواهند بود، دست به ابتکار جدیدی یعنی برگزاری نمایشگاه به‌صورت آنلاین و مجازی در حین برگزاری نمایشگاه فیزیکی زده‌اند تا به این ترتیب نارضایتی غرفه‌گذاران از بازدیدکنندگان کم را جبران کنند. در این مدل همزمان با روزهایی که نمایشگاه به‌صورت فیزیکی و با رعایت پروتکل‌های سلامتی و رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود، نمایشگاهی به‌صورت آنلاین و مجازی هم وجود دارد که شرکت‌های حاضر محصولات و کارهای خود را از طریق یک پلتفرم آنلاین به علاقمندان در سراسر جهان عرضه می‌کنند.

کرونا و نمایشگاه های نساجی MOMAD MADRID
MOMAD MADRID

نمایشگاه مد و فشن مماد مادرید (Momad Madrid) یکی از رویدادهایی است که از این مدل استفاده خواهد کرد.

این نمایشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های اروپا در تاریخ ۱۸ لغایت ۲۰ سپتامبر به‌صورت مجازی و فیزیکی برگزار می‌شود.

البته از نکات مهم این نمایشگاه این است که تمام شرکت‌کنندگان این نمایشگاه اروپایی و اسپانیایی هستند و هیچ غرفه‌گذار آسیایی از چین، پاکستان، هند و… اجازه حضور در این رویداد را (طبق روال همیشگی نمایشگاه) ندارند.

تاثیر کرونا ویروس بر صنعت نمایشگاهی اروپا
تاثیر کرونا ویروس بر صنعت نمایشگاهی اروپا

نمایشگاه های مجازی بازاری جدید در صنعت نساجی

با لغو و یا معلق شدن موقتی نمایشگاه‌های فیزیکی حال بحث برگزاری نمایشگاه‌های مجازی (Virtual Events) بسیار داغ شده است و بسیاری از شرکت‌های نمایشگاهی به‌ویژه شرکت‌های کوچک‌تر که توان برگزاری نمایشگاه‌های عظیم را ندارند و حتی بسیاری از مجلات و وب‌سایت‌های نساجی وارد بازار نمایشگاه‌های مجازی نساجی شده‌اند.

در واقع این شرکت‌ها با ملاک قراردادن شرایط فعلی جهان و ویروس کرونا و آینده مبهم در مورد این پاندمی و اینکه در آینده همه چیز به سمت آنلاین‌شدن در حرکت است، سعی در جاانداختن این نوع جدید رویدادها را دارند. نمایشگاه‌های مجازی در حال حاضر با شعار No Limit! Go Online!  نمایشگاه آنلاین بدون محدودیت ! مدلی را مطرح می‌کنند که در آن هزینه‌های اجاره غرفه بسیار اندک است و هزینه‌های سفر و… حذف می‌شود؛ اما اینکه این نمایشگاه‌ها تا چه حد بتواند مفید باشد در هاله‌ای از ابهام است و سوال اینجاست که یک نمایشگاه آنلاین قرار است با پلتفرم‌های جاافتاده و قدری چون آمازون، ای بی، علی بابا و… چه فرقی داشته باشد؟‌

coronavirus covid19
coronavirus covid19

به هرحال در اینکه سال ۲۰۲۰ با وجود ویروس کرونا برای صنعت نمایشگاه های نساجی به مانند سایر صنایع، سالی خاص و ویژه و البته پر ابهام است شکی نیست و باید منتظر بود و دید این تغییرات و راهکارهای جدید تا چه میزان می‌تواند در خروج صنایع و تولید و صادرات در جهان نقش داشته باشد؛ چرا که صنعت نمایشگاهی یکی از مهم‌ترین نیروها و موتورهای محرکه اقتصاد رقابتی و صادرات در سراسر جهان است.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ آیا نمایشگاه های مجازی و آنلاین می‌توانند جای نمایشگاه‌های فیزیکی را بگیرند؟ آیا نمایشگاه های نساجی به‌صورت فیزیکی می‌توانند همان بهره‌وری و نتایج قبل از کرونا را داشته باشند؟ نظر خود را در زیر این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×