اخبار نساجی

کد‌پستی بدهید، قیمت ملک بگیرید/ دو ویژگی جدید سایت «قیمت‌مرجع»

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کد‌پستی بدهید، قیمت ملک بگیرید/ دو ویژگی جدید سایت «قیمت‌مرجع»

در این سایت هم امکان رویت ارزش واقعی املاک مسکونی از طریق کدپستی و هم امکان جست‌وجو در نقشه GIS شهر تهران برای یافتن آپارتمان مناسب با قدرت‌خرید وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه سرویس اقتصادی جام نیوز، جزئیات طرح «اعلام قیمت مرجع به بازار مسکن» نشان می‌دهد: این طرح قیمت واحدهای مسکونی تهران را شفاف می‌کند که از یک‌سو باعث حذف مراجعه‌های غیرمفید –مراجعه‌هایی که فقط به قصد اطلاع از قیمت‌ها انجام می‌شود و قصد خرید در آن دیده نمی‌شود- به بنگاه‌های املاک می‌شود و از سوی دیگر حباب موجود در قیمت واحدهای نوساز را زودتر از حباب سایر واحدها تخلیه می‌کند. علاوه بر این، در این سایت هم امکان رویت ارزش واقعی املاک مسکونی از طریق کدپستی و هم امکان جست‌وجو در نقشه GIS شهر تهران برای یافتن آپارتمان مناسب با قدرت‌خرید وجود دارد.

جزئیات بیشتر از «قیمت‌مرجع» در گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

کد‌پستی بدهید، قیمت ملک بگیرید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استدلال فنی مدیرکل برای واقعی‌بودن قیمت‌های اعلامی در سایت «قیمت‌مرجع»

حباب نوسازها اول تابستان می‌ترکد
گروه مسکن- فرید قدیری: سایت اعلام «قیمت مرجع» ظرف دو هفته آینده به‌صورت آزمایشی در تهران شروع به کار می‌کند و از ابتدای فصل نقل‌وانتقال، همه مالکان آپارتمان‌های مسکونی، همه متقاضیان خرید مسکن و همه مشاوران‌املاک -در شهر تهران- می‌توانند با مراجعه به این سایت، ارزش روز واحد موردنظر خود را رویت کنند.
جزئیات تازه از طرح «اعلام قیمت مرجع برای معاملات مسکن در پایتخت» حکایت از انتظار تغییر و تحول اساسی در بازار املاک مسکونی دارد.

پیش‌تر گفته شده بود دسترسی به این سایت فقط از طریق بنگاه‌های املاک ممکن خواهد بود؛ اما با آخرین تصمیم‌گیری مسوولان طرح مقرر شده این شیوه فقط در چند روز اول راه‌اندازی سایت اجرا ‌شود؛ به طوری که بعد از آن، هر یک از دو میلیون و ۲۰۰ هزار مالک واحد مسکونی در شهر تهران با ورود به سایت «قیمت‌مرجع» و ارائه کدپستی ملک به سایت، بتوانند هر لحظه و از هر کجا قیمت‌ رسمی و در عین حال واقعی ملک خود را بی‌واسطه دریافت کنند.

سایت «قیمت مرجع» چون دولتی است، قیمت‌هایی که این سایت برای آپارتمان‌های موجود تهران اعلام می‌کند «رسمی» است؛ اما با تفاوتی که بین این سیستم قیمت‌گذاری با سیستم قیمت‌گذاری سایر کالاها ایجاد شده، اعتماد عمومی به قیمت‌مرجع در بازار مسکن به مراتب بیشتر از قیمت‌هایی که همه ساله برای کالاهایی از جمله خودرو تعیین می‌شود، خواهد بود.

وزارت راه‌وشهرسازی در عین حال نرخ‌هایی را که در سایت «قیمت‌مرجع» تحت عنوان ارزش واحدهای مسکونی قرار می‌دهد، دستوری تعیین نمی‌کند. قیمت‌ مرجع از روی قیمت واحدهایی که یک فصل قبل فروخته شده، محاسبه و اعلام عمومی می‌شود.بنابراین قیمت‌ مرجع برآیند واقعی از نبض بازار مسکن است و برای سه طرف معامله –خریدار و فروشنده و مشاور املاک- قابل‌قبول خواهد بود.

دو ویژگی جدید سایت «قیمت‌مرجع»
طرح اعلام «قیمت مرجع» علاوه‌بر اینکه قیمت واحدهای مسکونی تهران را شفاف می‌کند و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای توسط دلالان و مالکان واحدهای فروشی را محدود می‌کند، با امکاناتی که در آن دیده شده از یک‌سو باعث حذف مراجعه‌های غیرمفید –مراجعه‌هایی که فقط به قصد اطلاع از قیمت‌ها انجام می‌شود و قصد خرید در آن دیده نمی‌شود- به بنگاه‌های املاک می‌شود و از سوی دیگر حباب موجود در قیمت واحدهای نوساز را زودتر از حباب سایر واحدها تخلیه می‌کند.

در این سایت هم امکان رویت قیمت واقعی ملک مسکونی از طریق کد پستی فراهم است و هم اینکه متقاضیان خرید، امکان جست‌وجو در نقشه GIS شهر تهران برای یافتن آپارتمان مناسب با قدرت‌خریدشان را دارند.
طرف تقاضا در بازار مسکن تهران از ابتدای تابستان به جای مراجعه به بنگاه‌های املاک می‌تواند از طریق سایت «قیمت‌مرجع» محله موردنظر خود را به همراه سن بنای درخواستی وارد سایت کند و قیمت واحد مسکونی مشابه آنچه تمایل به خرید دارد را در سایت مشاهده کند.این روش جست‌وجو، سیگنال غلطی که مراجعه‌های متعدد مردم به بنگاه‌های املاک، روانه ذهن دلالان می‌کند را از بین می‌برد و زمینه حباب‌سازی قیمت را نیز کور می‌کند.
در بازار معاملات مسکن معمولا با مشاهده تعداد زیاد مشتری، تصور رونق در ذهن دلالان بوجود می‌آید و برخی از این واسطه‌ها به فروشنده‌ها القا می‌کنند که «قیمت بالاتر، متقاضی دارد».

ویژگی دوم این سایت اثرگذاری آنی آن بر بازار فروش واحدهای نوساز است.
هم‌اکنون تعداد آپارتمان‌های نوساز در بازار فروش تحت تاثیر ساخت‌وسازهای پررونق دو سال اخیر افزایش پیدا کرده، اما مالکان این واحدها قیمت عرضه را نسبت به سال گذشته حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داده‌اند.

با این حال تا پیش از فصل تابستان پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های فعلی نوسازها به محض رونمایی از سایت قیمت‌مرجع شکسته ‌شود.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ساختمان‌های نوساز در تهران اغلب پرواحد هستند و فروش همه واحدها همزمان آغاز می‌شود. از طرفی، قیمتی که سامانه ما به مردم اعلام می‌کند برای گروه‌های ۷۰ تا ۸۰ واحدی در هر پارسل از شهر تهران است. بنابراین زمانی که کاربر سامانه درخواست خرید واحد نوساز را در یک محله وارد می‌کند، احتمال اینکه قیمتی که به او اعلام می‌شود متعلق به یکی از واحدهای ساختمان مدنظر خریدار باشد، زیاد است.
این در حالی است که برای اطلاع از قیمت‌مرجع ساختمان‌های چند سال ساخت، سامانه ممکن است قیمت ساختمان مجاور یا ساختمان نزدیک به واحد موردنظر خریدار را به او اعلام کند.

«قیمت‌مرجع» بیانگر واقعیت بازار مسکن
علی چگینی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی با تشریح اهدافی که مقرر شده سامانه «قیمت‌مرجع» دنبال کند، گفت: برای آنکه بتوانیم بازار مسکن را شفاف کنیم تا همه بازیگران حوزه مسکن اطلاعات دقیق‌تر و واقعی از بازار داشته باشند، بررسی‌هایی را انجام دادیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که می‌شود از روی اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن، سامانه جدیدی به‌صورت مکان‌محور راه‌اندازی کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ماهانه بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار معامله آپارتمان در تهران توسط سامانه رهگیری انجام می‌شود و قیمت فروش این واحدها نیز در سامانه ثبت می‌شود، افزود: اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن یک مجموعه اطلاعات فراگیر است و به لحاظ نمونه آماری بیان‌کننده واقعیت بازار مسکن تهران است. از همین رو وزارت راه‌و‌شهرسازی تصمیم گرفت برای کنترل قیمت مسکن، قیمت‌های این سامانه را از طریق سامانه کدپستی در اختیار متقاضیان خرید قرار دهد.

چگینی با توضیح بیشتر درباره نحوه استفاده از قیمت‌مرجع گفت: در سامانه جدید که ترکیبی از سامانه رهگیری و سامانه کدپستی و نقشه‌ GIS شهر تهران است، اطلاعات همه آپارتمان‌های موجود در شهر تهران که تعداد کل آنها حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است به همراه قیمت واقعی خرید‌وفروش واحدها موجود است. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: در سامانه اعلام قیمت‌مرجع نقشه GIS تهران به ۳۱ هزار پارسل –پارسل کوچک‌تر از محله است- تقسیم شده که هر پارسل بین ۷۰ تا ۸۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود. با توجه به تراکم ساختمان‌های موجود و جدید تهران، ممکن است دو ساختمان مسکونی در یک خیابان یک پارسل را تشکیل دهد که در این صورت قیمتی که سامانه اعلام می‌کند؛ همگن و ملموس خواهد بود.

سامانه چه قیمتی را اعلام می‌کند؟
چگینی در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره نحوه اعلام قیمت مرجع در سامانه بلوک‌بندی قیمت مسکن گفت: این سامانه بعد از درخواست کاربر و ارائه کدپستی از سوی کاربر، قیمت‌های همه واحدهایی که در محدوده کدپستی طی فصل بهار فروخته شده را برای متقاضی نمایش می‌دهد؛ به طوری که هر تعداد واحد مسکونی طی این فصل خرید‌وفروش شده است، قیمت تک‌تک آنها نمایش داده می‌شود.این مسوول بازار مسکن در وزارت راه‌وشهرسازی تاکید کرد: نحوه اعلام قیمت‌مرجع براساس نوع درخواست کاربر متفاوت است. قیمت‌ها در سه گروه نوساز، واحدهای بالای ۵سال و واحدهای با عمر کمتر از ۵ سال و همچنین متناسب با امکانات ساختمان به‌صورت میانگین قیمتی، بیشترین قیمت و کمترین قیمت اعلام می‌شود. چگینی با اشاره به اینکه قیمت‌مرجع واحدهای مسکونی به همراه نقشه هوایی محل موردنظر به کاربر اعلام می‌شود، گفت: کاربر با رویت نقشه هوایی، موقعیت دقیق محل را به صورت عکس واقعی به همراه خیابان‌های اطراف و فضای‌شهری می‌تواند، ببیند.

گام بعد از قیمت‌مرجع چیست؟
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در پاسخ به اینکه «چه تضمینی برای استفاده هر سه طرف معامله ملکی از اطلاعات قیمت‌مرجع وجود دارد؟» گفت: گام اول شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره قیمت واقعی املاک مسکونی در تهران است. با راه‌اندازی این سامانه، مردم با اطلاعات مستند و تسلط کامل بر قیمت‌ها وارد بازار خرید می‌شوند و ابهام قبلی آنها مرتفع می‌شود، اما اگر قرار باشد باز هم بازار به هم بریزد، دولت در گام بعدی با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده، طرح‌های کنترلی همچون مالیات و جریمه‌های تعزیراتی را وارد بازار می‌کند.

چگینی در تشریح طرح‌های مالیاتی و تعزیراتی گفت: در خیلی از کشورهای پیشرفته امروزی، بعد از جنگ‌جهانی دوم زمانی که رشد جمعیت و متقاضی مسکن معضل جدی این کشورها بود، دولت‌ها در بازار مسکن دخالت کردند و سقف قیمتی برای فروش و اجاره خانه‌ها تعیین کردند و موفق هم بودند.

نام سایت این هفته مشخص می‌شود
این مقام مسوول در وزارت راه‌وشهرسازی درباره اسم سایت اعلام قیمت‌مرجع، گفت: سه گزینه برای نامگذاری سایت پیشنهاد شده که اسم نهایی این هفته بعد از تایید وزیر اعلام می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×