اخبار نساجی

کاهش ۱۱ و ۲۲ درصدی در صادرات و واردات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس کل سازمان توسعه تجارت درباره واردات اقلام اساسی گفت :کماکان عمده واردات را کالاهای اساسی تشکیل می دهد و علت آن نیز این است که به طور طبیعی در همه بخش ها تولید کننده کامل کالا نیستیم .

به گزارش ایلنا، ولی الله افخمی راد درباره  واردات کالاهای اساسی افزود: در پایان آبان ماه  امسال  تراز تجاری کشور  مثبت شد یعنی تفاضل صادرات و واردات رقمی  حدود ۲.۵ میلیارد دلار را نشان می داد که در ۹ ماهه هم این تراز مثبت است و صادرات  کشور حدود ۱.۸ میلیارد دلار بر واردات کشور پیش گرفته است .

وی ادامه داد : البته ما در هر دو بخش هم صادرات و هم واردات  نسبت به  سال قبل کاهش داریم .

افخمی راد گفت: در واردات کشور حدود  ۲۲ درصد کاهش داریم و نسبت به زمان مشابه  سال قبل در بخش صادرات حدود ۱۱ درصد کاهش داریم .

وی افزود : در ترکیب کالاهای صادراتی کشور نیز بر اساس آمار ۸ ماهه  که گمرک آمار تفصیلی را منتشر کرده است، بدون  در نظر گرفتن میعانات، صادرات کالاهای صنعتی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از ۵ درصد  رشد برخوردار است .

وی ادامه داد : این اقدامات نشان می دهد که جهت گیری خوبی در صادرات  غیر نفتی کشور بوجود آمده است  .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت : البته میعانات نسبت به زمان مشابه از کاهش شدید برخوردار است که این را باید به فال نیک بگیریم و باید  تصمیمی اتخاذ شود که حجم صادرات و ترکیب صادرات غیر نفتی کشور در همین ۹ ماهه  که اتفاق افتاده استمرار پیدا کند .

وی درباره واردات  اقلام اساسی نیز گفت: کماکان عمده واردات را کالاهای اساسی تشکیل می دهد و علت آن نیز این است که به طور طبیعی در همه  بخش ها  تولید کننده  کامل کالا  نیستیم .

وی ادامه داد : بنابراین طبیعی است برای تامین نیاز کشور اولویت بندی و واردات انجام شود .

افخمی راد ادامه داد: برخی از این واردات کالاهایی است که امکان تامین در سطح  نیاز کشور وجود ندارد و طبیعتا ما باید اقدام به واردات کنیم البته در برخی از آنها ممکن است  کالاهای جایگزین داشته باشیم که برنامه ریزیهایی  در بخش صنعت و معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در دست انجام است که امیدواریم بتوانیم  جایگزین واردات کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×