اخبار فرش ماشینی

کاهش ۴۵ درصدی صادرات فرش زنجان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کاهش ۴۵ درصدی صادرات فرش زنجان

 محسن جعفری در زنجان اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال ۷۹.۵ تن فرش به خارج از کشور صادر شده است در حالی این میزان در سال گذشته ۱۵۴.۲ تن بوده که حدود ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است. وی ارزش ریالی صادرات فرش در ۹ ماه امسال را ۱۰ میلیون و ۸۵۵ هزار دلار عنوان کرد و گفت:‌ این میزان در سال گذشته ۱۸ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۵۳۰ دلار بود که که کاهش حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه صادرات فرش در آذرماه امسال ۱۳ تن با ارزش اقتصادی یک میلیون و ۶۱۰ هزار دلار بوده است، بیان کرد: در آذر ماه سال ۹۱، این میزان ۱۹.۴ تن با ارزش اقتصادی ۹۸۸ هزار دلار بوده است. وی تصریح کرد: فرش‌های استان زنجان بعد از ارزیابی گمرکی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، آلمان، کانادا، چین و ژاپن صادر می‌شود که از عمده‌ترین مقاصد صادراتی فرش‌های ایران محسوب می‌شود.

جعفری تولیدات فرش‌های استان زنجان را ابریشمی و پشمی عنوان کرد و گفت: فرش‌های استان زنجان از کیفیت بالایی برخوردار هستند که با تراز نخست قم برابری دارد. وی بیان کرد: در گمرک برای صادرات فرش استان زنجان طرحی تعریف شده وجود ندارد و صادرات فرش استان زنجان به ناچار در رنج استان قم صادر می‌شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به علت صادرات فرش‌های استان زنجان به نام استان قم ابراز کرد: صادر کنندگان فرش استان زنجان اگر به نام زنجان صادر شود سبب کاهش قیمت آن می‌شود و صادر کنندگان به ارزش اقتصادی توجه دارند و به نام صادرات استانی توجه نمی‌کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه در گمرک فرش‌ها در سه رنج مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، افزود: قم، تبریز و اصفهان سه رنج گمرک هستند که استان قم در جایگاه درجه اول و تبریز در درجه جایگاه دوم و اصفهان در جایگاه سوم قرار دارد و استان زنجان در جایگاه درجه اول قم ارزیابی می‌شود.جعفری با اشاره به تولیدات فرش استان زنجان تصریح کرد: از نظر تعداد اشتغال به کار فرش‌های ابریشمی با فرش‌های پشمی برابر است اما از نظر حجم تولید فرش‌های ابریشمی بیشتر است چرا که فرش‌های ابریشمی زمان زیادی برای بافت می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات فرش ابریشمی در استان ۴۵ درصد و تولیدات فرش پشمی ۵۰ درصد فرش‌های تولیدی استان است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×