اخبار فرش ماشینی

کاهش ناگهانی تجارت جهانی پنبه در سال ۱۳/۲۰۱۲

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کاهش ناگهانی تجارت جهانی پنبه در سال 13/2012

پس از افزایش ۲۰ درصدی تجارت پنبه در سال ۱۲/۲۰۱۱ و رسیدن حجم آن به ۹.۲ میلیون تن، پیش‎‎بینی می‎شود حجم تجارت پنبه در سال ۱۳/ ۲۰۱۲ با ۱۸ درصد کاهش به ۷.۶ میلیون تن برسد.

دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران: جهش تجارت جهانی پنبه در سال ۱۲/ ۲۰۱۱ در افزایش تقاضای پنبه تأثیری نداشت. در واقع پیش‎بینی می‎شود مصرف کارخانجات جهانی پنبه با ۷ درصد کاهش به ۲۲.۷ میلیون تن برسد که در ۸ سال گذشته کمترین میزان مصرف بوده است. افزایش قیمت پنبه، نوسانات قیمت پنبه و رکود اقتصاد جهانی موجب کاهش تقاضا برای نخ پنبه‎ای شد.

افزایش تجارت پنبه در سال ۱۲/۲۰۱۱ به سبب دو برابر شدن واردات پنبه (حدود ۵.۱ میلیون تن) از سوی کشور چین بود. کارخانجات چین برای جبران کمبود ذخایر پنبه داخلی ناچار به واردات شدند. در مجموع دولت چین مقادیر زیادی پنبه وارد کرد تا از این طریق بتواند به بازسازی ذخایر ملی کمک کند. البته واردات پنبه در سال ۱۲/۲۰۱۱ توسط سایر کشور ها به غیر از چین حدود ۱۸ درصد کاهش نشان داد.

پیش‎بینی می‎شود در سال ۱۳/۲۰۱۲ جهش کوچکی در مصرف کارخانجات جهانی پنبه بر اساس کاهش قیمت پنبه و بهبود وضعیت اقتصاد جهانی صورت گیرد. افزایش تقاضا باعث افزایش واردات پنبه می‎شود. ولی برای جبران کاهش مورد انتظار تقاضا برای پنبه از سوی کشور چین که از وارد کنندگان عمده پنبه می‎باشد و اینک دارای انبوه ذخایر پنبه است نمی‎توان تدبیری اندیشید. پیش‎بینی می‎شود واردات پنبه چین در سال ۱۳/۲۰۱۲ با ۵۰ درصد کاهش به ۲.۷ میلیون تن برسد. در حالی که واردات توسط سایر کشورهای جهان با ۱۸ درصد افزایش به ۴.۹ میلیون تن خواهد رسید.

انتظار می‎رود که صادرات ایالات متحده آمریکا و مناطق فرانسوی زبان آفریقا به دلیل افزایش تولید در سال ۱۳/۲۰۱۲ رشد یابد. هر چند که اکثر کشورهای صادرکننده دیگر شاهد کاهش صادرات خود، به دلیل محصول کمتر و افزایش رقابت برای در اختیار گرفتن ما بقی بازار صادراتی (که با توجه به افزایش صادرات آمریکا و کشورهای فرانسوی زبان آفریقا سهم آن کاهش یافته) خواهند بود.

تولید جهانی پنبه در سال ۱۳/۲۰۱۲ با ۸ درصد کاهش نسبت به این فصل به ۲۴.۹ میلیون تن خواهد رسید. کاهش قیمت پنبه در سال ۱۲/۲۰۱۱ در بسیاری از کشورها باعث کاهش کشت این محصول شد. پیش‎بینی می‎شود در سال ۱۳/۲۰۱۲ ذخایر جهانی پنبه با ۱۰ درصد افزایش به ۱۵.۱ میلیون تن برسد. تا اواخر ژوئیه ۲۰۱۳ ذخایر جهانی پنبه ۶۴ درصد از مصرف جهانی پنبه را تشکیل خواهد داد که بالاترین نسبت ذخایر به مصرف از اواسط دهه ۱۹۸۰ خواهد بود. پیش‎بینی انباشت ذخایر پنبه در سال ۱۳/۲۰۱۲ بر قیمت‎های بین‎المللی پنبه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منبع: International Cotton Advisory Committee

جهت مشاهده جدول عرضه و توزیع جهانی پنبه کلیک نمایید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×