اخبار فرش ماشینی

کاهش عرضه مواد اولیه نساجی توسط پتروشیمی‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

برخی فعالان صنعت نساجی معتقدند کاهش عرضه فرآورده‌های پتروشیمی گرید نساجی به بورس، دسترسی آنها به این‌ فرآورده‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است. آنها بر این باورند که پتروشیمی‌ها برخلاف مصوبات دولت عمل کرده و از فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی تبعیت نمی‌کنند.

محمدکاظم عمید، معاون فنی انجمن صنایع نساجی ایران درباره کاهش عرضه محصولات پتروشیمی می‌گوید: ظرف دو تا سه ماه گذشته به‌خصوص از ابتدای سال ۹۴، عرضه مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی به بورس کالا از سوی پتروشیمی‌ها کاهش یافته است. وی اضافه می‌کند: پتروشیمی‌ها میزان عرضه کالا به صنایع نساجی را به مقدار قابل‌توجهی کاهش داده‌ و محصولات خود را به‌صورت قطره چکانی به بازار عرضه می‌کنند. عمید، چیس پلی استر و گرانول پلی پروپیلن را دو محصول مورد نیاز صنایع نساجی اعلام می‌کند.وی ادامه می‌دهد: سال گذشته فقط توزیع گرانول پلی پروپیلن با مشکل مواجه بود و چیپس پلی استر به اندازه کافی توزیع می‌شد. اما در سال‌جاری عرضه این ماده هم با مشکل مواجه شده‌است. به گفته معاون فنی انجمن صنایع نساجی، چیپس پلی استر از جمله مواد اولیه‌ای است که مصرف بالایی در صنعت نساجی دارد.

رشد بهای محصولات پتروشیمی با وجود کاهش قیمت نفت

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عمید عنوان می‌کند: با وجودی که معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرده بود که نباید قیمت‌ها افزایش یابد اما پتروشیمی‌ها بدون توجه به قیمت‌های جهانی نفت، بهای محصولات خود را افزایش داده‌اند. وی اضافه می‌کند: در تمام جهان با کاهش قیمت‌های نفت بهای محصولات پتروشیمی کاهش می‌یابد اما تغییر قیمت‌های جهانی طلای سیاه، بر بهای محصولات پتروشیمی در ایران تاثیری ندارد. معاون فنی انجمن صنایع نساجی ایجاد بازار سیاه برای مواد اولیه صنایع نساجی را از تبعات عرضه کم فرآورده‌های پتروشیمی به بازار اعلام می‌کند. وی بر این باور است که پتروشیمی‌ها در برخی هفته‌ها، ۱۰ درصد میزان نیاز داخلی را هم به بازار عرضه نمی‌کند. عمید در پاسخ به این پرسش که آیا پتروشیمی‌ها برای عدم عرضه مواد اولیه دلیلی ارائه کرده‌اند یا خیر می‌گوید: با مدیران پتروشیمی در این رابطه صحبت شده و آنها اعلام کردند برخی واحدهای پتروشیمی در حال اورهال بوده و سرویس‌های تعمیرات سالانه آنها سبب شده که تولیدشان کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه چیپس پلی استر فقط از طریق پتروشیمی شهید تندگویان عرضه می‌شود، ادامه می‌دهد: به‌طور حتم این پتروشیمی تمام واحدهای تولیدی خود را با هدف تعمیرات سالانه تعطیل نمی‌کند. ضمن آنکه گرانول پلی پروپیلن در واحدهای مختلف پتروشیمی تولید می‌شود و دلیلی برای کمبود آن در بازار وجود ندارد. معاون فنی انجمن نساجی عنوان می‌کند: پتروشیمی‌ها چندین برابر نیاز داخلی محصولات گرید نساجی تولید می‌کنند. بنابراین حتی اگر در حال تعمیر باشند، برای تامین نیاز داخلی نباید مشکلی وجود داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×