اخبار فرش ماشینی

کانادا روابط تجاری خود را با ایران قطع می‌کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش افکارنیوز، جان بیرد گفت: کانادا علاوه بر تحریم‌های موجود غرب علیه ایران قصد دارد کلیه فرایند تجارت کالای خود را با این کشور قطع کند. براین اساس دولت کانادا جلوی هرگونه واردات کالا از ایران یا صادرات کالا به ایران را خواهد گرفت.

وال استریت ژورنال گزارش داده که این اقدام دولت کانادا تاثیر بسیار ناچیزی بر تجارت ایران خواهد داشت، چرا که حجم تجارت دو کشور تاکنون نیز رقم چندانی نبوده است.

سال گذشته کانادا محدودیت‌هایی را روی واردات و صادرات به ایران از جمله خرید محصولات مرتبط با انرژی اعمال کرد. محدودیت جدید راه ورود معدود کالاهایی مانند میوه‌های خشک شده، زعفران و فرش دستباف را که تاکنون به کانادا صادر می‌شدند را نیز خواهد بست.

براساس اطلاعات آژانس آمار کانادا، این کشور در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۹ میلیون دلار کانادایی (۳۷.۵ میلیون دلار آمریکا) کالا از ایران وارد کرد. صادرات کانادا به ایران طی چند سال گذشته به شدت کاهش یافته و به ۹۵.۳ میلیون دلار رسیده است.

در سال ۲۰۰۸ صادرات کانادا به ایران به اوج خود یعنی ۶۸۰.۸ میلیون دلار کانادا رسیده بود. این حجم صادرات به لطف وجود خط اعتباری ایجاد شده برای صادرات توسط بانک توسعه صادرات کانادا بدست آمد.

دو قلم کالای عمده صادراتی کانادا به ایران در سال ۲۰۱۲ گندم و دانه سویا بودند که در مجموع ۷۰ درصد از صادرات کانادا به ایران را شامل شد. سال گذشته کانادا کلیه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آمار گمرک ایران نیز نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۱ صادرات ایران به کانادا با کاهش ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۰ به ۳۳.۶ میلیون دلار رسید. در حالی که واردات ایران از کانادا هم ۲۹ درصد کاهش یافته و به ۷۹.۳ میلیون دلار رسید. به این ترتیب مجموع تجارت غیرنفتی ایران و کانادا در سال گذشته به حدود ۱۱۳ میلیون دلار رسید.

اقدام اخیر دولت کانادا در قطع روابط تجاری با ایران در حالی انجام می‌شود که سهم کانادا در واردات و صادرات ایران در سال ۱۳۹۱ رقم بسیار ناچیز یک دهم درصد بود که این نشان می‌دهد اصولا کانادا جایگاهی در اولویت‌های تجاری ایران ندارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×