اخبار فرش ماشینی

کامپوزیتهای تقویت شده با الیاف هندی – نارگیلی

کامپوزیتهای تقویت شده با الیاف هندی- نارگیلی جایگزین محصولات چوبی هستند که در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند. این نوع کامپوزیت ها شامل تخته هایی است که از الیاف نارگیل تقویت شده اند و روکش آن از الیاف هندی جهت دار و داخل آن الیاف نارگیل به همراه ضایعات چوب لاستیک میباشد. لایه خیلی نازک الیاف هندی با رزین فنولیک ترکیب میشود که به عنوان لایه سطحی روی قطعه استفاده میشود و باعث زیبایی قطعه میگردد که قطعه ایی شبیه چوب را ارائه مینماید.

جهتدار و یکسان بودن الیاف هندی در نفوذ رزین به داخل الیاف کمک مینماید. الیاف نارگیلی شامل ۴۵.۸۴% لیگنین است ولیکن در چوب ساج ۳۹% لیگنین وجود دارد بنابراین الیاف نارگیل تحت شرایط محیطی خشک و مرطوب در برابر پوسیدگی مقاوم تر از چوب ساج است و استحکام کششی بهتری دارد. به طور مشابه محتوی ۴۳% سلولز در الیاف نارگیل در برابر ۶۳% سلولز در چوب باعث میشود الیاف مستحکم تر از چوب باشد. تخته های کامپوزیتی به طور مثال تخته هایی که با الیاف نارگیل تقویت شده اند (الیاف هندی، چوب لاستیکی، الیاف نارگیل) به عنوان جایگزین تخته چند لایه ایی است و تخته هایی که با الیاف طبیعی تقویت شده اند (الیاف هندی، الیاف نارگیل) به عنوان جایگزین MDF میتوانند به جای تخته های چوب و MDF برای پارتیشنها، سقفهای کاذب، سطح پانلها، طاقها، مبلمان، قفسه ها، کمدها و غیره استفاده شوند. این تخته ها برای درب و چهار چوب درب جایگزین مواد مناسب شبیه چوب، فلز و غیره هستند.

مشخصات تخته های ساخته شده با الیاف هندی- نارگیلی تحت برنامه دستور العمل کامپوزیتهای پیشرفته (Advanced Composites Mission) توسعه یافته اند ،این مشخصات در جدول M11.16(a) و M11.16(b) نشان داده شده است.

کامپوزیتهای تقویت شده با الیاف هندی - نارگیلی

کامپوزیتهای تقویت شده با بامبو (چوب خیزران) نیز در صنعت ساخت و ساز میتوانند در قطعات، کاشی ها و کفپوش ها، سقف های کاذب، دیوارهای پارتیشن، مبلمان و غیره با سطح پلیمریزه شده و ورقه ورقه شده استفاده شوند. بامبو جهت خشک شدن در اتاق سولار (خورشیدی) نگهداری میشود. دسته های بلند بامبو در اندازه های مختلف به صورت دستی بریده میشوند. برای اندازه گیری دسته های بامبو از وسیله اندازه گیری گوناگونی استفاده مینمایند تا به اندازه مناسب برسند. دسته های بامبو با رزین پلی استر ترکیب میشوند و در فشار هیدورلیک قالبگیری میشوند. محصول قالبگیری شده دارای ابعاد دقیق و با لاک پوشش داده شده است. اسباب و اثاثه خانه که با کامپوزیتهای بامبو ساخته شده اند در شکل زیر M11.25 نشان داده شده است.

قطعات ساخته شده با بامبو به راحتی سوراخ میشوند و مقاوم به ضربه هستند، و به راحتی نصب میشوند به همین دلیل برای ساختن لوازم نصب کردنی از بامبو استفاده میشود. همچنین عناصر خانه های پیش ساخته شده برای آلونک ها، پناهگاه ها،اتاقک ها، خانه های کوچک، اهرام و غیره با استفاده از کامپوزیتهای بامبو ساخته میشوند. این عناصر شامل چهار چوبهای ساختاری، میله ها، ستون ها، تراس ها، تیرها و غیره و با ورقه های NFC پوشیده شده اند. این عناصر مناسب نوارهای غیر قابل دسترس هستند و برای قلعه ها، سواحل دور، مکانهایی که دارای وضعیت شدید آب و هوایی و موقعیت توریستی مناسب و نامناسب هستند، خانه های رعیتی، جزایر کوجک و دور دست این عناصر مناسب هستند. سایر محصول توسعه یافته با بامبو تخته تزئینی است. این تخته با اندازه و ضخامت بامبو ساخته شده اند که با اضافه نمودن رزین پلیمری دسته های بریده شده بامبو به هم متصل میشوند. به دلیل سبکی بامبو تخته های تزئینی توسعه می یابند و وزنشان سبک میشود، در نتیجه نسبت به سایر چوب و تخته های چند لایه ایی سبک تر است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مترجم: م. تقی زاده- انجمن کامپوزیت ایران

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×