اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

کاشی فرش ها راه خود را به خانه ها باز می کنند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بهنام قاسمی- سردبیر مجله کهن

کاشی فرش ها که با نام های فرش های مربعی یا مدولار نیز شناخته می شوند امروزه به خوبی جای خود را در پروژه های تجاری باز کرده اند و در حال راه یافتن به خانه ها و مجتمع های مسکونی نیز می باشند.

فرش های مدولار در واقع تکه های مربعی از رولهای فرش های دیوار به دیوار (Wall to Wall) هستند که در ابعاد ۴۸ در ۴۸، ۵۰ در ۵۰، ۶۰ در ۶۰ و یا ۹۶ در ۹۶ سانتی متر بریده شده اند. بنابر خواسته مشتری و یا آپشن های ارائه شده توسط برخی از تولیدکنندگان سایزهای متفاوت و اشکال مختلفی نیز به بازار ارائه می شود، نظیر فرش های مدولار مثلثی، شش گوش، پنج ضلعی و …که قطعاً این نوع فرش ها دارای پیچیدگی بیشتر در نصب و هزینه های اضافی برای خریدار هستند.

این فرش ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند. از ویژگی ها که کاربرد این فرش ها را بسیار زیاد کرده نصب فوق العاده آسان در فضاهای بسیار بزرگ، نگهداری و تعویض بسیار ساده و در دسترس، امکان فرش کردن فضاهای کاملاً نامتقارن و غیر معمول و ایجاد یک فضای زیبا، دوست داشتنی و البته مدرن است. این فرش ها دقیقاً همان خواص و کیفیت فرش های دیوار به دیوار را دارند با این تفاوت که بسیار انعطاف پذیرتر هستند.

وقتی در فضایی نیاز به فرش های با سایز بسیار بزرگ و نامتقارن وجود دارد بهترین گزینه فرش های مدولار هستند که با قیمتی بسیار معقول تر قابل دسترسی و عملیاتی شدن هستند. در زیر سه دلیل مهم که کاشی فرش ها را تا این حد محبوب کرده است را بررسی می کنیم:

◄ صرفه جویی در زمان و هزینه
از آنجائیکه فرش های مدولار یا کاشی فرش ها در سایزهای کوچک تولید و بسته بندی می شوند قابلیت حمل بسیار ساده ای دارند و در مقایسه با فرش های دیوار به دیوار بسیار ساده تر نصب می شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این فرش ها کمترین میزان ضایعات را در حین عملیات نصب دارند و به استثنای موارد خاص نیاز به برش ندارند. به ویژه در زمینه های غیرمتقارن و دارای زوایای غیرمتعارف ضایعات به شدت کمی دارند. حتی برخی از تولیدکنندگان ین فرش ها وزن آن ها را به شکل باورنکردنی پایین آورده اند تا باز هم کار برای نصب آن ها راحتتر و ساده تر شود. به همین دلیل برای پروژه های که از نظر زمانی در مضیقه هستند فرش های مدولار گزینه اول به شمار می رود.

◄ جمع آوری و تعویض ساده
فرش های مدولار فقط ساده نصب نمی شوند بلکه بسیار ساده هم می توان آن ها را جمع آوری و یا تعویض و جایگزین کرد. مثلاً اگر هر یک از تکه های فرش به دلیلی کثیف شده و یا دچار آسیب گردد به سادگی همان قطعه قابل تعویض و نو شدن است. فرض کنید همین اتفاق برای یک فرش یکپارچه بیفتد. هر چند هم که در این مورد تعویض قسمتی از فرش ممکن خواهد بود اما زمان و هزینه و پیچیدگی کار ده ها برابر بیشتر خواهد بود و حتما نیاز به یک نصاب متخصص و ماهر خواهد بود. در حالی که فرش های مدولار توسط یک فرد معمولی نیز قابل تعویض است.

از مزایای عالی دیگر امکان دسترسی تکنسین های آب، برق و … به سطح زیرین کفپوش است. فرض کنید کابل های برق یا اینترنت شما که از کف اتاق عبور کرده دچار مشکل میشود تکنسین مربوطه می تواند تنها با برداشتن تکه های فرشی که در همان قسمت قرار دارد به کابل های مورد نظر دسترسی پیدا کند و بعد از تعمیر و نگهداری مجددا آن ها را سر جای خود بگذارد. این مزیت به ویژه در واحدهای تجاری و هتل ها و مراکز اداری یک موهبت است.

◄ قابلیت طراحی و چیدمان انعطاف پذیر
فرش های مدولار برای ایجاد یک طرح مدرن و خاص بسیار مساعد هستند. تکنولوژی های جدید رنگ این امکان را به ما می دهد که طیف وسیعی از طرح ها و رنگ های متنوع را بر روی کاشی فرش ها ایجاد کنیم. در حالی که این امکان به راحتی در فرش های دیوار به دیوار امکان پذیر نیست هر چند که برای محیط هایی با نیاز به طرح های بسیار خاص و یا بسیار پیچیده فرش های مدولار چندان توصیه نمی شوند اما هنوز هم این فرش ها قابلیت های بسیار فراوانی برای ایجاد یک فضای متفاوت دارند.

کاشی فرش ها راه خود را به خانه ها باز می کنند

همان طور که اشاره شد فرش های مدولار توانسته اند در ده سال گذشته بازار کفپوش های نساجی در فضاهای اداری و تجاری را به تسخیر خود در آورند. طبق آخرین تحقیقات انجام شده در حل حاضر بیش از ۶۰ درصد از بازار کفپوش های نساجی در فضاهای اداری و تجاری به کاشی فرش ها اختصاص دارد در حالی که حدود سال ۲۰۰۸ این رقم کمتر از ۳۰ درصد بود است. به همین جهت امروز بسیاری از شرکت های قدرتمند در زمینه تولید انواع کفپوش ها خطوط تولیدی خود را برای تولید فرش های مدولار تجهیز و به روز رسانی کرده اند. امروز دیگر به جای حمل طاقت فرسای رول های فرش برودلوم یا دیوار به دیوار، فرش های مدولار به صورت جعبه های شیک و قابل حمل به بالاترین طبقات آسمان خراش های دنیا می روند و به راحتترین شکل ممکن تنها با چند قطره چسب و یا چند ضربه ساده نصب می شوند.

ویژگی ها یاد شده تا اینجای مقاله به نظر آن قدر جذاب و خوب بوده است که از خود بپرسیم چرا کاشی فرش ها چرا تا به حال در بازار منازل مسکونی و خانه های ما رسوخ نکرده است؟ و جواب این است که این اتفاق کم کم در حال رخ دادن است و مصرف کنندگان خانگی نیز به سمت این کفپوش ها سوق یافته اند.

شرکت Flor یکی از شرکت های مهم و موفق در این بخش است که می توانید سایت آن را در آدرس flor.com مشاهده نمائید. مدیرعامل این شرکت می گوید: “بازار منازل مسکونی و خانه ها برای ما مهم تر است اما بازار بخش اداری و تجاری نیز به سرعت رو به رشد است. به همین دلیل ما محصولاتی داریم با حس و حال خانه های مسکونی اما ساختار مهندسی شده متناسب با مراکز اداری و تجاری”.

این شرکت با ترکیب دو کلمه انگلیسی Residential به معنای مسکونی و کلمه Commercial به معنی تجاری کلمه جدیدی با عنوان Resimential را ساخته و محصولات خود را محصولی برای بازار Resimential می داند. این شرکت با ارائه بالغ بر ۱۰۰ نوع طرح و نقشه که قابلیت ترکیب با یکدیگر را دارند توانسته انقلابی را در این عرصه ایجاد نمایید. نکته جالب تر این که تمام فرش های مدولار این شرکت از جنس صد در صد نایلون ساخته شده است که به طور کامل قابل بازیافت و استفاده مجدد است. فرش های مدولار این شرکت یک قابلیت بی نظیر را در طراحی داخلی خانه ها به ویژه در فضای زیر مبلمان و تخت خواب، میز ناهارخوری، محل بازی بچه ها و … ایجاد می کند به طوری که می توانید هر قسمت از خانه را با هر ابعاد و شکلی که بخواهید با رنگ یا طرح متفاوت پوشانده و آن را از بقیه اتاق جدا کنید.

شرکت دیگری که در حال حاضر در بخش فرش های مدولار داخلی تمرکز دارد شرکت EF است. این شرکت محصولات خود را با نام ویژه “مربع های هوشمند” ارائه می کند. مدیر این شرکت اعتقاد دارد تا پنج سال دیگر یعنی تا ۲۰۲۳ بازار کفپوش های مدولار خانگی با رشد بسیار زیادی مواجه خواهد شد. آقای مایک سندرسون در این باره می گوید: “به اعتقاد من امروز مصرف کنندگان به سمت استفاده از محصولات (DIY) قابل نصب و راه اندازی توسط خودشان هستند. همان طور که امروزه در فروشگاه های مثل IKEA مشاهده می کنید مردم می خواهند میز و صندلی و تخت خواب و سایر وسایلاشان را به صورت بسته بندی شده تحویل بگیرند و خودشان نصب کنند و هر وقت که خواستند آن را دوباره جمع کرده و به جای دیگر منتقل کنند، و این فقط یکی از ویژگی های فرش های مدولار است.”
فرش های این شرکت با نخ های پلی استر رنگ شده و خاب بریده و در زیر آن یک پد چسب دار به بازار عرضه می شود. تنها کافیست مصرف کننده برچسب پشت فرش را جدا کرده و آن را بر روی محل مورد نظر بچسباند.

شرکت FOSS Floor نیز در بازار فرش های مدولار فعالیت دارد. فرش های این شرکت در دو سایز ۱۸ و ۲۴ اینچ در بازار عرضه می شود. این شرکت سی درصد از تولیدات خود را به بازار فرش های مدولار اختصاص داده و فرش های ضد لک و با الیاف صد در صد پلی آمید عرضه می کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×