گزارش نمایشگاه ها

کاشان میزبان دومین همایش ملی صنعت فرش ماشینی

 

دومین همایش ملی صنعت فرش ماشینی در دانشگاه آزاد کاشان برگزار  شد. در این نشست مهندس نصرالهی؛‌مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت و مهندس محمد مروج؛ رئیس انجمن صنایع نساجی ایران حضور یافتند. علاوه بر آن ها گروهی از تولیدکنندگان فرش ماشینی از استان های اصفهان، تهران و مازنداران و … در این مراسم حضور یافتند. در این  همایش وضعیت این صنعت در ابعاد دانش فنی، تولید، صادرات و مسائل و مشکلات آن بررسی شد. در ادامه همایش، مهندس نصرالهی به پرسش های حاضران در خصوص مشکلات تولید و قرارداد ترجیحی وزارت صنایع با ترکیه پاسخ دادند و در بخش پایانی مراسم دکتر کامران صحت در خصوص بازاریابی در این صنعت و اهمیت نمایشگاه دموتکس برای صنعتکاران فرش ماشینی  سخنرانی کردند.

ضرورت های صنعت فرش ماشینی از چشم صنعتکاران

در ابتدا و بعد از تلاوت آیات کلام الله مجید و پخش سرود ملی، دکتر اخباری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی- واحد کاشان در خصوص برگزاری این نشست و ضرورت حمایت از صنعت فرش ماشینی سخنرانی کوتاهی انجام داد سپس تریبون را به مهندس مروج  واگذار کرد. وی نیز با بیان جایگاه خانواده های تفضلی و لاجوردی به عنوان نخستین بنیانگذاران فرش ماشینی در کاشان به پیشینه این صنعت در ایران و دشواری های خصوصی سازی و عدم حمایت دولتی از گذشته تا به امروز از این صنعت اشاره کرد.

در ادامه ویدیو کلیپی برای حاضران پخش شد که در آن  برخی از مدیران و دست اندرکاران برجسته صنعت فرش ماشینی از جمله برازنده، آریانپور، مشیری، اخباری و دیاری در خصوص اهمیت این صنعت در مجموعه صنایع نساجی و سهم ۱۰ درصدی آن از اشتغال نساجی و سهم ۴۵ درصدی آن در صادرات این صنعت دیرینه سخن گفتند. پس از این، نوبت به سخنرانی مهندس نصرالهی رسید؛ نصرالهی ضمن اشاره به رشد چهار درصدی صنعت نساجی طی ده ماه نخست امسال،‌ به مهمترین مسائل و معضلات این صنعت از منظر تولیدکنندگان پرداخت که عمده ترین آن عبارتند از: بالا بودن نرخ بهره بانکی، هزینه های سنگین حمل و نقل در صادرات، هزینه های سنگین به منظور واردات تجهیزات و ماشین آلات، هزینه سنگین مربوط به بیمه  حمل و نقل، انعقاد قرارداد ترجیحی وزارت صنعت با ترکیه، ضرورت پرداخت جوایز صادراتی و کمک هزینه برای حضور در نمایشگاه بین المللی. وی در ادامه افزود این مسائل توسط مهندس نعمت زاده ؛ وزیر صنعت،معدن و تجارت به طور دقیق و مستمر در حال پیگیریست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پس این سخنرانی نیز ویدیویی نمایش داده شد که در آن مومنیان و احمد فری به ترتیب در خصوص ضعف های سندیکایی موجود در این صنعت  و بهره وری پایین با وجود هزینه پایین انرژی در مقایسه با ترکیه صحبت کردند.

تعامل مسئولان و صنعتگران بر سر دلمشغولی ها

در این بخش نیز مهندس نصرالهی، مهندس مروج و دکتر اخباری  به پرسش های حاضران پاسخ داده اند. عمده پرسش ها در خصوص برنامه های دولت برای رفع موانع تولید، قرارداد ترجیحی بود و نصرالهی  در پاسخ به  پرسشی که درباره تفاهم نامه ترجیحی با ترک ها گفت: « بندهای مرتبط این تفاهم نامه با صنعت شامل واردات پوشاک، پارچه، نخ آکریلیک و فرش ماشینی است  که در خصوص همه آن ها افزایش حقوق ورودی و تغییر ارز مبادلاتی به ارز متقاضی و اصلاح قیمت پایه در گمرکات صورت گرفته است». او همچنین به اقدامات پیشگبرانه وزارت صنعت چون آنتی دامپینگ  و safe gard به منظور حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات اشاره داشت. و در ادامه تاکید کرد هدف از انجام این تفاهم  کاهش واردات کالاهای قاچاق است که بیشترین ضربه را به تولبدات داخلی وارد می کند.

در ادامه این بخش، مروج اظهار داشت« این قرارداد باید بتواند امکان رقابت را فراهم کند اما متاسفانه به صورت متوازن منعقد نشده و ترکیه از سهم و منافع بیشتری برخورار است و امکان صادرات برای ما به این کشور وجود ندارد و ترکیه به محض انعقاد این تفاهم نامه، برخلاف پیمان منطقه ای اکو تعرفه واردات به کشورش را افزایش داده و در حال حاضر ایران اقدام به اعتراض کرده است». در ادامه این گفت و گو، دکتر آریانپور؛ مدیرعامل فرش خوب  در خصوص نگاه  دولت به تولید و صنعتگر پرسش هایی را مطرح کرد که با استقبال دیگر تولیدکنندگان و طرح پرسش ها و درد دل هایی از سوی آن ها منجر شد و مهندس نصرالهی قول مساعدی در خصوص پیگیری خواسته های تولیدکنندگان  داد. وی هم چنین افزود وزیر صنعت دستورات ویژه ای در خصوص صنایع نساجی و پیگیری خواسته و نیاز صنعتگران و تولیدکنندگان این صنعت به منظور تقویت اقتصاد مقاومتی داده است.

در پایان این بخش،‌ویدیویی از مرکز تحقیقاتی فرش ماشینی دانشگاه آزاد کاشان نمایش داده شد. در این ویدیو، تولیدکنندگانی چون  ریس سنج، فرهی، فرش خوب،نفیس نخ و فرش خوب به عنوان همکاران این مجموعه تحقیقاتی  مرفی شدند؛  و در ادامه دستاوردهای علمی و فنی و خدمات آموزشی و مشاوره ای این مجموعه نمایش داده شد.

گزارش تصویری دومین همایش صنعت فرش ماشینی در کاشان


منبع : شماره ۲۸ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×