اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

کاشان، شهر نساجی کهن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گفت و گو با آقای محتشمی سرپرست کارگاه نساجی محتشمی

 

در این هیاهوی پیشرفت و مدرنیته هنوز هم کسانی وجود دارند که دغدغه‌شان احیای صنعت نساجی است.

در کاشان شغل اصلی اکثر مردم نساجی بوده وکاشان را می‌توان شهر نساجی کهن نامید. به واقع اقتصاد این شهر با صنایع دستی می‌چرخد، امروز با پیشرفت دستگاه های نساجی و کارخانه های مدرن اما همچنان در کاشان برخی کارگاه ها که تعدادشان به زحمت به تعداد انگشتان دست می‌رسد وجود دارند که این صنعت را زنده نگه داشته اند. تولید پارچه هایی قدیمی به همان سبک و سیاق گذشته گان و سرپا نگهداشتن کارگاه ها با تمام توان اما بدون سود آنچنانی. در این گزارش به سراغ آقای محتشمی دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی رفتیم تا از کارگاه نساجی آبا اجدادی ایشان و کاری که در این کارگاه انجام می‌دهند گزارشی تهیه کنیم.

جناب آقای محتشمی در کارگاهی که همچنان همان حالت روز اول خود را حفظ کرده و رنگ و بوی تاریخ و اصالت را در خود دارد مشغول بافندگی می‌باشد. خود ایشان در توصیف کارگاه می‌گوید: به قول امروزی ها این کارگاه همان حالت اورجینال قدیمی را دارد. کارگاه در یک زیرزمین و با همان معماری قدیمی توسط مهدی محتشمی اداره و با همکاری یک گروه بافنده که اکثرشان از هنرمندان مسن و پا به سن گذاشته کاشانی هستند به کار تولید می‌پردازد. آقای محتشمی دانش آموخته رشته بازرگانی است. اما این حرفه شغل آبا و اجدادی ایشان است. از کودکی در همین کارگاه بزرگ شده است و به خاطر علاقه و تعصبی که دارد می‌گوید تا آنجایی که بتواند کارگاه و تولیدی را سرپا و زنده نگه خواهد داشت.

ادامه این گزارش نیز همچون گزارش های قبلی تهیه شده توسط خبرنگار کهن به صورت مفصل و عکس هایی از مجموعه نساجی محتشمی در شماره اردیبهشت ماه مجله منتشر خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×