اخبار فرش ماشینی

کارگاه بافت گلیم و گبه در فرهنگسرای ولاء

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سمیه مهدی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران، در ارتباط با این کارگاه‌ها گفت: فرهنگسرای ولاء همزمان با روز صنایع دستی اقدام به برگزاری کارگاه‌های متعدد در زمینه صنایع دستی و هنرهای خانگی از جمله کارگاه بافت گلیم و گبه کرده است.

مسئول واحد آموزشی فرهنگسرای ولاء ادامه داد: آموزش راه‌های ساده کسب و کار، ترویج و احیای صنایع دستی، پاسخ به نیاز اشتغال در منزل، توسعه خود اشتغالی و کارآفرینی و حمایت از زنان سرپرست خانوار از دیگر اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی گلیم و گبه بافی است.

وی بیان کرد: دوره‌های آموزشی قالی‌بافی، گلیم و گبه زیر نظر پروین بهروزیان مدرس گروه فرش و صنایع دستی رشته بافت در دانشکده هنر سمنان و مدرس فرش و گلیم در موزه فرش تهران و با سابقه ۲۸ سال تدریس و فعالیت و تولید در رشته انواع بافت فرش و گلیم، و همکاری در نمایشگاه‌های بین‌المللی، آزاد، استانی، خصوصی، انفرادی برگزار می‌شود.

مهدی‌کیا ادامه داد: مربی در بنیاد فرهنگی و آموزشگاه هنری پدر فرش ایران، استاد رسام عرب‌زاده در تهران، مربی بافت فرش و گلیم در میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹، مربی بافت فرش و گلیم در مرکز شهرداری استان اصفهان از سال ۱۳۸۰ تا۱۳۸۹، آزمون‌گر رشته فرش و گلیم در فنی و حرفه‌ای استان اصفهان و شهرستان‌های آن از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ و مربی بافت موسسه آموزشی امامزاده صالح (ع) در تهران از جمله فعالیت‌های وی بوده است.

مسئول واحد آموزشی فرهنگسرای ولاء تصریح کرد: این کارگاه در ۱۲ جلسه در دوره‌های مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته برگزار می‌شود.

مهدوی‌کیا ادامه داد: در دوره‌های مقدماتی قالی‌بافی به هنرجویان شناخت ابزار، چله کشی، گره زدن، پود زیر و رو، شیرازه پیچی، قیچی کاری، نقشه‌خوانی و در دوره‌های تکمیلی فرش دورو و فرش کامپیوتری (کدبافی) و در دوره‌های پیشرفته فرش برجسته آموزش داده می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در ارتباط با بافت گلیم و گبه گفت: در دوره‌های مقدماتی بافت گلیم، گلیم ساده و چاک‌دار و در دوره‌های تکمیلی گلیم فرش و گلیم برجسته آموزش داده می‌شود.

مهدوی‌کیا عنوان کرد: دفتین (شانه)، قلاب (برای گره)، سیخ پود کش، قیچی (فارس و ترک) ابزار قالی بافی و گلیم و گبه بافی هستند.
مسئول واحد آموزشی فرهنگسرای ولاء در توضیح ویژگی‌های گبه گفت: گبه ۵/۱ تا ۳ سانتی متر از فرش ارتفاع پرز دارد و خرسکی ۵ تا ۷ سانتی متر ارتفاع پرز بیشتر از قالی دارد.

وی به طراحی و بافت گلیم اشاره کرد و گفت: هر استان گلیم مخصوص خودش را دارد و در بعضی از استان‌ها گلیم به صورت بیضی، گرد و برجسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گزارش حاکی است، علاقمندان جهت شرکت در این کارگاه‌ها می‌توانند به فرهنگسرای ولاء واقع در شهرری، میدان نماز مراجعه کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×