اسلاید شومقالات فرش ماشینی
موضوعات داغ

اصول چیدمان فرش در منزل؛ انواع شکل‌ها در انواع فضاها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمونه­‌های ذکر شده در یادداشت «انواع فرش ایرانی و غیرایرانی برای دکوراسیون مدرن، سنتی و کلاسیک» بخشی از مجموعه فرش‌­های سنتی و مدرنی است که در جهان موجود است. نکته‌­ای که وجود دارد، انتخاب مناسب فرش با توجه به شرایط و فضای موردنظر است. در انتخاب و چیدمان فرش باید به اندازه، رنگ، طرح و سبک آن توجه کرد که هر یک از این پارامترها نیز به اندازه فضا و دکوراسیون آن وابسته است.

سبک فرش

در هنگام خرید فرش باید به سبک زندگی و دکوراسیون منزل خود توجه کرد (کلاسیک، مدرن، مینیمال و…).

  • از فرش‌های ایرانی بیشتر در سبک‌های کلاسیک، سنتی، راستیک و تلفیقی استفاده می‌شود.
  • در سبک کلاسیک به جزئیات طرح و نقش توجه می­شود. اگر سبک اتاق نشیمن و یا اتاق پذیرایی کلاسیک است، باید در آن از فرش‌­هایی با طرح و نقش زیاد، مانند فرش‌­های ایرانی، استفاده شود.
  • در اتاق نشیمن یا پذیرایی با سبک مینیمال، توجه شود که طرح­ ها ساده و رنگ ­ها روشن و ملایم ­باشد مانند رنگ­ های کرم، خاکستری روشن، بژ، شنی و غیره و بهتر است از فرش­ های مدرن استفاده شود از جمله فرش ­های بوهمی، فلوکاتی و مراکشی؛ ولی در صورت انتخاب فرش­ های سنتی توصیه می‌­شود که فرش­ با نقش‌­های ساده بوده و فضا تنوع رنگی کمی داشته باشد.
  • از آنجایی که در اتاق نشیمن و یا اتاق پذیرایی به سبک مدرن، از مبلمان راحتی بیشتری استفاده می­‌شود، فرش دست­بافت انتخاب مناسبی است. استفاده از چند لایه فرش در این سبک، جالب بوده ولی باید توجه کرد که در لایه زیرین از الیاف طبیعی مثل کنف و سیسال با رنگی خنثی استفاده کرده و لایه رویی فرشی طرح­دار باشد.
  • در سبک مدرن باید به المان­‌های موجود در دکوراسیون دقت کرد. اگر مبلمان و سایر لوازم موجود در اتاق دارای طرح­‌های شلوغی باشد، بهتر است از فرش با نقوشی ساده استفاده کرد. هم­چنین بهتر است که رنگ فرش با دومین رنگ غالب در دکوراسیون هماهنگ بوده و با رنگ اول یکی نباشد.
  • در خانه‌­هایی به سبک مدرن می­‌توان از فرش­‌هایی با طرح­ سمبلیک برای مفروش کردن اتاق استفاده کرد، انتخاب فرش­های مدرن مثل فرش پوستی، بوهمی، آرت­دکو و غیره در این سبک توصیه شده و همچنین استفاده از فرش­‌های گرد و بیضی رایج است.
  • در سالن‌­های­ نشیمن و پذیرایی ساده با رنگ­‌های روشن مانند خاکستری روشن، بژ، سفید و… استفاده از فرش‌­های ایرانی توصیه می­‌شود.

رنگ فرش

انتخاب رنگ فرش به فضای رنگی محیط، بزرگی و کوچکی فضا و نورگیر بودن آن بستگی دارد.

  • در سالن ­های نشیمن و پذیرایی کوچک، کم نور با سقفی کوتاه بهترین انتخاب آن است که از فرش ­هایی با رنگ­ های روشن و خنثی استفاده شود زیرا رنگ­ های روشن فضا را بزرگ­تر و دل‌باز­تر نشان می‌­دهد.
  • فرش­های تیره با ترکیب رنگی بالا یا پر نقش و نگار، به دلیل اغتشاش بصری که ایجاد می‌­کنند برای سالن­ نشیمن و پذیرایی کوچک مناسب نیستند. در صورت انتخاب فرش‌­های طرح­دار در فضاهای کوچک بهتر است از فرش­هایی با طرح و نقشی پراکنده یا طرح‎ و نقش‌های بزرگ استفاده کرد.
  • استفاده از فرش­ با رنگ­‌های تیره برای منازلی با مساحتی بیش از ۱۵۰ متر مربع توصیه می­‌شود زیرا رنگ­های تیره وگرم، سالن­ نشیمن و پذیرایی بزرگ را دلنشین و صمیمی­ می­‌کند.
  • استفاده از فرش‌­های ایرانی یا گلیم با رنگ­های گرم در اتاق­‌های بزرگ، فضا را از حالت سرد و بی­روح بودن خارج کرده و به فضا آرامش می­‌بخشد. برای محیط­‌های بزرگ با فضای روشن و رنگ­‌های خنثی مثل سفید و کرم، بهتر است از فرش‌هایی به رنگ زرشکی و قرمز لاکی استفاده کرد.
  • در اتاق‌­نشیمن و اتاق­ پذیرایی بزرگ می­‌توان فرشی تیره رنگ و هماهنگ با کوسن­‌ها و پرده­‌های اتاق، انتخاب کرد.
  • در صورت تیره بودن کف­پوش‌­های اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی، از فرشی­ با رنگ روشن‌­تر می‌توان استفاده کرد تا فرش جلوه­‌ی بهتری به فضا دهد.
  • بهتر است در فضاهایی چون راهروها و ورودی خانه، از فرش‌هایی با رنگ‌های تند و پر نقش و نگار استفاده شود زیرا فضا را پرهیجان می‌کند که متناسب با چنین مکان‌هایی است.
  • در فضاهایی مانند اتاق‌ خواب‌ها که در آن افراد نیاز به آرامش دارند، بهتر است از فرش‌هایی با رنگ‌هایی ملایم و طرح‌ و نقش‌های ساده استفاده شود.
  • در هنگام انتخاب فرش باید به طرح و رنگ کفپوش سالن و اتاق‌ها توجه نمود. در صورت شلوغ بودن طرح کفپوش بهتر است از فرشی با طرح ساده و باکمترین تعداد رنگ، و برای کفپوش‌هایی با طرح ساده از فرش‌هایی با طرح و نقش شلوغ استفاده شود.

شکل‌های مختلف فرش

انتخاب شکل فرش متناسب با فرم فضا، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بر زیبایی محیط تاثیر به سزایی دارد. در بازار فرش، انواع متفاوتی فرم و شکل فرش موجود است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرش مستطیلی

فرش‌های مستطیلی، سنتی و رایج‌ترین فرم در میان فرش‌های موجود در بازار هستند. این نوع فرش به دلیل ابعاد متفاوت، برای پهن کردن در فضاهای بزرگ مانند سالن نشیمن و پذیرایی و فضاهای باریک مانند راهروها مناسب می‌باشد. از فرش‌های مستطیلی می‌توان برای تقسیم فضا به بخش‌های مختلف نیز استفاده نمود.

فرش مستطیلی
فرش‌های مستطیلی می‌توان برای تقسیم فضا به بخش‌های مختلف نیز استفاده نمود.


فرش مربعی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش‌های مربعی شکل، انتخاب مناسبی برای اتاق‌های مربعی شکل هستند. این نوع فرش‌ها برای فضاهای کوچک و یا دفاتر کار و پذیرش هتل‌ها نیز مناسب است و همچنین جایگزین مناسبی برای فرش‌های مستطیلی در فضاهای بزرگ می‌باشد. وجود لوازم دکوراسیون مربعی شکل مانند میز چای‌خوری، در کنار این مدل فرش تناسب زیبایی را در اتاق ایجاد می‌نماید.

فرش مربعی
فرش‌های مربعی شکل، انتخاب مناسبی برای اتاق‌های مربعی شکل هستند.

فرش گرد

انتخاب فرش گرد در منزل، به فضای خانه حسی هم مدرن و هم کلاسیک را القا می‌کند. استفاده از این فرش در چیدمان یک اتاق کوچک، سبب بزرگ‌تر به نظر رسیدن اتاق می‌شود در صورتی که پهن کردن آن در یک محیطی بزرگ با اندازه‌ای نامناسب، موجب گم شدن آن در فضا می‌شود.

پهن کردن فرش گرد در کنار لوازم دکوراسیون دایره‌ای و گرد (میز ناهارخوری گرد، لوستر دایره‌ای و…) تناسب زیبا و جالبی را به وجود می‌آورد و بر جلوه‌ی فضا می‌افزاید.

در اتاق‌خواب‌های بزرگ و دارای مبلمان، می‌توان از فرش گرد برای زیر مبل استفاده نمود و توجه را از تخت به مبل جلب کرد. همچنین استفاده از آن در اتاق‌خواب کودک و یا اتاق بازی، انتخاب مناسبی است.

فرش گرد
انتخاب فرش گرد در منزل، به فضای خانه حسی هم مدرن و هم کلاسیک را القا می‌کند.

اندازه فرش و چیدمان آن در فضاهای مختلف منزل

چیدمان فرش در سالن نشیمن و پذیرایی

  • اندازه­‌ی یک فرش رابطه مستقیم با اندازه‌­ی سالن­ نشیمن و پذیرایی و مبلمان موجود در آن دارد.
  • در انتخاب فرش باید توجه کرد که اندازه‌ی فرش فارغ از طرح و نقش کفپوش، از متراژ اتاق و یا سالن کوچک‌تر باشد تا کفپوش سالن به چشم بیاید.
  • در خانه‌های بزرگ بهتر است که فاصله‌ی فرش از دیوارها حداقل ۴۵ سانتی‌متر و برای خانه‌های کوچک حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر باشد.
  • در یک فضای کوچک، سایز فرش نباید بزرگ بوده به طوری که تمامی مبلمان داخل فرش قرار گیرد زیرا در این حالت مبل بیشتر فضای بصری را گرفته و اتاق کوچکتر نشان داده می­‌شود. پس بهتر است در این فضاها فرش به اندازه­ای باشد که تنها پایه­های جلویی مبلمان بر روی فرش قرار گیرد.
  • در فضای سالن پذیرایی کوچک یا سبک مدرن که از فرش‌های کوچک ولی با طرح‌های درشت در چیدمان منزل استفاده می­‌شود، می‌­توان مبلمان را بر روی فرش قرار نداد و فرشی با اندازه­ای انتخاب کرد که تنها میز پذیرایی بر روی آن قرار گیرد. در این حالت باید توجه داشت طول فرش با طول مبل یا کاناپه برابر باشد. همچنین در این سبک، استفاده از فرش ­های بیضوی یا دایره­ای به دلیل نبود زاویه در فرش، برای فضاهای کوچک، در وسط اتاق توصیه می­‌شود.
    چیدمان فرش
    برابری طول فرش با مبلمان
  • در فضاهای یکپارچه بهتر است برای جداسازی فضاها از یکدیگر از فرش‌های متفاوت استفاده شود ولی باید توجه کرد که بین فرش‌ها از نظر ترکیب رنگی و یا طرح هماهنگی وجود داشته باشد. انتخاب نامناسب فرش‌ها، پهن‌کردن یکپارچه آن‌ها و عدم تفکیک فضاها سبب آشفتگی محیط و بی‌هویتی اجزای منزل می‌شود.
چیدمان فرش پذیرایی
ایجاد فضاهای مستقل به وسیله فرش
چیدمان فرش
ایجاد فضاهای مستقل با تغییر چیدمان فرش
  • در سالن­ نشیمن و پذیرایی بزرگ، بهتر است که اندازه­ی فرش به گونه­ای باشد که یا پایه­های جلویی مبلمان و یا تمام مبلمان بر روی آن قرار گیرد چرا که سبب گرم­تر شدن فضای اتاق می­شود.
  • در زمانی که مبل‌های سالن یک‌دست نبوده و از یک یا دو صندلی و یا مبل متفاوت در کنار مبلمان اصلی در دکوراسیون سالن استفاده می‌شود بر حسب شرایط و به دلخواه، صندلی‌های تک به صورت کامل و یا پایه‌های جلویی روی قرش قرار گیرند.
فرش سفید در منزل
چیدمان مبلمان متفاوت بر روی فرش
  • در چیدمان مبلمان در کنار فرش‌ها باید به الگو و طرح فرش دقت کرد. در فرش‌هایی با طرح مرکزگرا بهتر است که مبلمان حول مرکزیت فرش چیده شوند.
  • بهتر است از پهن‌کردن فرش به صورت کج در دکوراسیون منزل اجتناب شود چرا که در کنار ایجاد جلوه‌ای متفاوت، سبب ناهماهنگی میان اجزای سالن شده و فضاهای خالی را بیشتر نشان می‌دهد.
  • بهتر است چیدمان فرش‌های سالن پذیرایی و نشیمن به صورت چسبیده به هم نباشد زیرا چنین چیدمانی، فضا را بسته نشان داده و از زیبایی و جلوه فرش در سالن می‌کاهد.
    چیدمان فرش
    چیدمان بهم چسبیده فرش
  • بهتر است در منزل تمام فرش‌های اتاق‌ها و سالن‌ از یک طرح نباشند چرا که هر بخش از خانه (سالن پذیرایی، اتاق پذیرایی و…) هویت مستقل از دیگری داشته و باید فرشی مناسب با همان محیط تهیه گردد.
    چیدمان فرش
    استفاده از فرش‌ها با طرح یکسان
  • در پهن کردن فرش در سالن پذیرایی و یا نشیمن باید توجه کرد که راستای فرش با راستای کلی مبلمان یکی باشد زیرا هم‌راستایی این دو، سبب هماهنگی بیشتر و زیبا جلوه دادن سالن می‌شود.
چیدمان فرش در منزل
یکسان نبودن راستای فرش

 

چیدمان فرش در اتاق خواب

در چیدمان فرش در اتاق خواب، باید توجه شود که فرش به گونه‌ای باشد تا هنگام برخاستن از تخت، پاها بر روی فرش قرار گیرد.

انتخاب اندازه‌ی فرش برای اتاق خواب متفاوت می‌باشد ولی باید به چند نکته توجه کرد:

  • باید فرش به اندازه‌ای انتخاب گردد که فاصله لبه فرش از دیوارها در اتاق‌های کوچک حداقل ۱۲ سانتی‌متر و در اتاق‌های بزرگ حداقل ۲۰ سانتی‌متر باشد.
  • می‌توان در اتاق‌های کوچک از فرش بزرگ برای پوشاندن تمام سطح اتاق استفاده نمود ولی باید فاصله بین لبه فرش با دیوارها رعایت شود. همچنین اندازه فرش نباید به گونه‌ای باشد که مانع باز و بسته شدن در اتاق گردد.
  • فرش باید به اندازه‌‌ای باشد که با قرار گرفتن در زیر تخت، حداقل دو سوم از تخت بر روی آن قرار داشته و از هر طرف، تخت حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر بزرگتر باشد که این اندازه در اتاق‌های مستر به ۵۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد.
  • اندازه فرش باید به مقداری باشد که یا چیدمان مبلمان و میز اتاق روی فرش صورت گیرد و یا حداقل ۱۰ سانتی‌متر با لبه فرش فاصله داشته باشند.
فرش در اتاق خواب
پهن‌کردن فرش در کنار تخت
  • در صورت تمایل به پهن کردن فرش کوچک در اتاق خواب، بهتر است از دو فرش کوچک برای دو طرف تخت و فرش کوچک دیگری در پایین تخت استفاده شود و طول این فرش‌ها با طول تخت برابر باشد.
فرش در اتاق خواب
پهن‌کردن فرش در کنار تخت
  • در بعضی شرایط برای جدا کردن تخت‌خواب از قسمت‌های دیگر اتاق (مانند میز کار) می‌توان بین این فضاها فرشی را قرار داد و در صورت بزرگ بودن اتاق، برای هر بخش فرش جداگانه‌ای تعبیه کرد.
  • در صورت استفاده از فرش‌های ماشینی در اتاقخواب‌ها، بهتر است برای جلوگیری از سرخوردن فرش بر روی کفپوش اتاق، از پد فرش در زیر آن استفاده شود.
  • در اتاق کودک، با توجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن فعالیت و جنب و جوش کودکان، بهتر است تمام سطح اتاق توسط فرش و یا موکتی نرم پوشیده شود.
فرش در اتاق کودک
در اتاق کودک، با توجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن فعالیت و جنب و جوش کودکان، بهتر است تمام سطح اتاق توسط فرش و یا موکتی نرم پوشیده شود.


نحوه پهن کردن فرش در نهارخوری

پهن کردن فرش زیر میز نهارخوری، به فضای اختصاص داده شده به آن، شکل و هویت می‌بخشد. فرش انتخابی باید از هر سمت میز نهارخوری حداقل ۶۰ سانتی‌متر بزرگتر باشد تا برای نشستن و حرکت دادن صندلی‌ها به عقب، پایه‌های صندلی از روی فرش خارج نگردد.

فرش در اتاق ناهارخوری
فرش انتخابی باید از هر سمت میز نهارخوری حداقل ۶۰ سانتی‌متر بزرگتر باشد

بهتر است انتخاب نوع فرش نیز متناسب با شکل میز نهارخوری باشد بدین صورت که برای میزهای مستطیل، شکل فرش مستطیل و برای میزهای دایره‌ای، فرش گرد باشد چرا که این تناسب موجب یکپارگی فضا می‌شود.

فرش راهروها و ورودی‌ها

پهن کردن فرش در ورودی‌ و راهروی منزل، سبب زیباتر شدن فضا و ایجاد حسی دلنشین می‌شود و باید از فرش‌هایی مناسب با این فضاها استفاده کرد. بهتر است برای فضاهای مربعی از فرش‌های گرد و برای فضاهای مستطیلی از فرش‌های دراز و باریک (کناره) استفاده کرد.

باید به این نکته در چیدمان فرش جلوی در ورودی توجه نمود که لبه فرش با در ورودی، حداقل ۱۴۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

فرش در راهرو
قرارگیری فرش در راهروها و ورودی ها
فرش در راهرو
قرارگیری فرش در راهروها و ورودی ها

شما برای ما بنویسید

ما در مجله کهن، بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرها، نکته‌ها و تجربه‌های ارزشمند شما چیدمان فرش در منزل هستیم. آن را با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده: ندا نعیمی- تحریریه نشریه کهن

بیشتر بخوانید:

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

منبع
domotex.de

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×