اسلاید شومقالات فرش ماشینی
موضوعات داغ

فرش فانتزی را با چه طرحی از کجا بخریم؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش فانتزی یا فرش‌های مدرن دسته‌ای از فرش‌های ماشینی هستند که با استفاده از ماشین آلات جدید و یا در طرح های مدرن بافته می‌شوند. در این دسته از فرش‌های ماشینی بجای استفاده از طرح‌های سنتی از طرح‌هایی با نقوش ساده‌تر استفاده شده است.

فرش‌های مدرن را می‌توان به گروه‌های متفاوتی از جمله فرش‌های سه بعدی، فرش‌های شگی، فرش‌های ترک یا وینتیج، فرش‌های شنل، فرش‌های کلاریس، گلیم فرش و… هستند. در ادامه با مجله کهن همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌های هر دسته از این فرش‌ها و همچنین کارخانه‌های تولید کننده‌ی آن‌ها بپردازیم.

فرش فانتزی سه بعدی

این دسته فرش‌ها دارای طرح و نقشه‌ی سه بعدی هستند. همچنین تفاوت در ارتفاع پرز یا پایل فرش نیز سبب ‎می‌شود که یک فرش سه بعدی داشته باشیم. امروزه طراحی و بافت فرش‌های سه بعدی به واسطه‌ی دقتی که نیاز است برای برش پرزهای در یک ارتفاع مشخص و همچنین طرح خاص این فرش‌ها دشوارتر از سایر گروه‌های فرش مدرن است. فرش‌های سه بعدی توسط کارخانه‌های معروف داخل کشور با استفاده از مرغوب‌ترین الیاف برای بافت فرش ماشینی یعنی اکریلیک هیت ست شده بافته می‌شوند، که سبب می‌شود محصولی بسیار زیبا و دارای دوام و ماندگاری زیاد تولید شود.

فرش سه بعدی ساوین
فرش سه بعدی ساوین
فرش 3 بعدی زمرد مشهد نخ پلی پروپیلن
فرش ۳ بعدی زمرد مشهد نخ پلی پروپیلن

فرش مدرن شگی

فرش‌های شگی از انواع فرش ماشینی مدرن هستند که دارای پرزهای بلند و ضخیم هستند. (این فرش‌ها به فرش‌های پرز بلند نیز معروف هستند.) بلند و ضخیم بودن پرزهای این فرش‌ها به هیچ وجه احساس ناخوشایندی را هنگام راه رفتن روی آن به شما نمی‌دهد. بلکه این دسته از فرش‌ها پاخور نرمی دارند و هنگام راه رفتن روی آن‌ها احساس لطافت و نرمی مطلوبی به شما دست می‌دهد.

فرش شگی مرینوس
فرش شگی مرینوس
فرش شگی پاتریس
فرش شگی پاتریس

این دسته از فرش‌ها می‌توانند به سادگی تکمیل کننده‌ی یک دکوراسیون مدرن باشند و به سبب طاهر منحصر به فردی که بین دسته‌های فرش دارند میتوان آنها را برای استفاده در اتاق خواب و یا نشیمن‌های آراسته شده با دکوراسیون مدرن استفاده کرد. همچنین این مدل فرش مدرن در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و حتی می‌توان از آن به عنوان پادری نیز استفاده کرد.

از لحاظ فنی این فرش‌ها به صورت ۵۰۰ شانه با تراکم ۸۰۰ تولید می‌شوند. الیافی که برای تولید این گروه از فرش‌های مدرن استفاده می‌شوند، الیاف مرغوبی نظیر شگی و پلی استر هستند. برای بافت فرش‌های شگی الیاف مورد استفاده برای بافت فرش را از همان ابتدای فرایند در اندازه‌های ۳۰ میلی متری برش می‌دهند و سپس وارد فرایند بافندگی می‌کنند. ارتفاع پرز فرش‌های معمولی چیزی در حدود ۱۱ میلی متر است. پس با در نظر گرفتن این تفاوت در ارتفاع الیاف یا پایل فرش می‌توانیم به این نتیجخ برسیم که فرش‌های شگی از ظاهری متفاوت برخوردارند که همین ظاهر خاص و متفاوت در کنار قیمت مناسبی که دارند سبب شده که این فرش‌ها زرفداران زیادی را در جامعه امروز داشته باشند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انعطاف زیادی در تولید این فرش‌ها وجود دارد، به صورتی‌که می‌توان شکل‌های سه یعدی، یک بعدی و یا تک رنگ این فرش‌ها را در بازار یافت. همچنین شکل هندسی آن‌ها نیز می‌تواند بسیار متغیر باشد. علاوه بر اشکال دایره و مستطیل فرش‌های شگی به شکل برگ، گل و … نیز تولید می‌شوند.

فرش فانتزی وینتیج یا کهنه نما

به طور کلی اصطلاح وینتیج به عناصری گفته می‌شود که از قدمت بسیار بالایی برخوردار باشند. از همین روی به فرش‌هایی که ظاهری کهنه داشته و شبیه به فرش‌های بسیار قدیمی باشند، فرش وینتیج یا کهنه نما گفته می‌شود. در تخصص فرش، هرچقدر که یک فرش قدمت بیش‌تری داشته و به اصطلاح پاخور زیادی داشته باشد از ارزش و قیمت بسیار بالایی برخوردار است اما از آن جایی که فرشی با چنین ویژگی ها قیمت بسیار بالایی خواهد داشت، امروزه فرش‌های نو را به فرش های قدیمی تبدیل می‌کنند. در واقع فرش وینتیج همان فرش نوییاست که رنگ تازه و اصلی و همینطور تاروپودهای خود را از دست داده و ظاهری قدیمی و سنگ شور پیدا کرده است. بدین ترتیب یک فرش مدرن می‌تواند به یک فرش کهنه تبدیل شود. از این فرش برای منازلی با دکوراسیون مدرن و کلاسیک استفاده می شود ، به طوری که جذابیت و زیبایی محیط را دو چندان می کند.

اصولا علت تمایل بازار های فرش دستباف و ماشینی در عرصه جهانی به این نوع فرش ها که معمولا با رنگهای روشن و رنگ پریده تولید می‌شوند تغییر سبک زندگی مردم و کوچک شدن خانه هاست که مردم را مجبور کرده در فضاهای کوچک‌تری زندگی کنند و از فرش‌هایی با رنگ‌های بسیار تند که خیلی زود چشم را خسته می‌کند پرهیز کنند.

طراحی فرش‌های کهنه نما، سنگ شور شده، پاره، مندرس و یا فرش‌ها چند تکه را می‌توان نمونه‌هایی از فرش وینتیج برشمرد. ویژگی جالب این فرش‌ها این است که به واسطه‌ی شکل ظاهری خاصی که دارند می‌توان آن‌ها را در هر دکوراسیونی استفاده کرد. استفاده از این نوع فرش‌ها چه در دکوراسیون مدرن و چه در دکوراسیون سنتی می‌تواند شکل زیبا و چشم نوازی برای منزل شما ایجاد کند.

فرش وینتیج کرامتیان
فرش شنل اپال
فرش وینتیج الماس کویر کرمان
فرش وینتیج الماس کویر کرمان

فرش فانتزی شنل

فرش فانتزی شنل یا فرش بلژیکی از لحاظ فنی نقطه‌ی مقابل فرش‌های شگی هستند. این فرش‌ها دارای پرزهای کوتاه و نرم هستند. ظاهر این فرش‌ها دارای گل‌های برجسته در کنار قسمت‌های فرورفته است. به واسطه‌ استفاده از پرزهای کوتاه در این فرش‌ها، وزن آن‌ها بسیار سبک‌تر از فرش‌های معمولی است و استفاده از ترمز فرش برای آن‌ها لازم است.

جنس نخ استفاده شده برای بافت این دسته از فرش‌های مدرن نخ پلی استر به عنوان نخ خاب فرش و نخ شنل به عنوان نخ کف است. به تبع استفاده از نخ پلی استر به عنوان نخ خاب در این فرش‌ها سبب بوجود آمدن خصوصیات خوبی نظیر عدم پرزدهی و حساسیت زایی، درخشندگی زیاد، رنگ‌های جذاب و … در آن‌ها می‌شود که در یادداشتی جداگانه به آن‌ها پرداخته ایم.

فرش فانتزی یا مدرن - فرش دررین
شرکت فرش شاهکار دررین
فرش فانتزی یا مدرن - فرش دررین
شرکت فرش شاهکار دررین
فرش فانتزی یا مدرن - فرش دررین
شرکت فرش شاهکار دررین
فرش فانتزی یا مدرن - فرش دررین
شرکت فرش شاهکار دررین

فرش کلاریس

فرش کلاریس نسل جدیدی از فرش ماشینی مدرن است که در آن از تکنولوژی چاپ دیجیتال برروی فرش استفاده شده است. در حال حاضر این دسته از فرش‌ها در کشورمان توسط شرکت شرکت فرش محتشم کاشان و شرکت فرش دیبا تولید می‌شوند.

در فرایند تولید این فرش‌ها می‌توان از رنگ‌های زیادی استفاده کرد و همچنین به واسطه‌ی این که فرش با نخ‌های سفید ساده بافته می‌شود و نهایتا طرح مورد نظر روی فرش چاپ می‌شود، قابلیت سفارشی سازی فرش بیشتر خواهد شد و به خریداران فرش وسعت انتخاب می‌دهد.

از لحاظ فنی فرش کلاریس به صورت ۷۰۰ شانه و با تراکم ۲۵۵۰ تولید می‌شود که قابلیت پاخور بودن دارد در نتیجه محدودیتی در استفاده از این مدل فرش در مکان‌های مختلف وجود نخواهد داشت و پاسخگوی هرگونه سلیقه‌ای خواهد بود. همچنین جنس نخ خاب استفاده شده برای این فرش‌ها پلی استر است. استفاده از پلی استر سبب می‌شود که سطح فرش در عین داشتن استحکام و مقاومت سایشی مناسب، نرم و لطیف و ضدحساسیت هم باشد.

فرایند چاپ برروی فرش‌های کلاریس متفاوت از چاپ‌های معمولی است که بر روی سایر منسوجات زده می‌شود. در این چاپ رنگ مورد استفاده تا انتهای نخ خاب فرش نفوذ کرده و در پشت سطح فرش نیز قابل مشاهده است و از این جهت تفاوت ظاهری زیادی با فرش‌های ماشینی معمول نخواهد داست.

کلاریس کاشان
کلاریس کاشان
فرش شنل آرمانی
فرش شنل آرمانی

امروزه فرش‌های مدرن در طرح‌ها و سبک‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و طرفداران زیادی نیز بین افراد علاقه مند به سبک مدرن در دکوراسیون پیدا کرده اند.

در گذشته تولید این مدل فرش‌ها که دارای طراحی‌های مینیمال و مدرن بوده اند در کشورهایی نظیر ترکیه و بلژیک انجام می‌شد اما امروزه کارخانه‌های داخلی این گروه فرش‌ها را با مواد اولیه‌ی با کیفیت تولید می‌کنند و حتی آنها را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کنند.

در میان کارخانه‌های تولید فرش در ایران، کارخانه‌هایی نظیر الماس کویر کرمان، فرش زمرد مشهد، فرش آرمانی، فرش اپال، فرش ساوین، فرش کرامتیان، فرش محتشم کاشان، قالی سلیمان و فرش دیبا علاوه بر تولید فرش‌های سنتی به تولید و عرضه‌ی این گروه از فرش‌ها می‌پردازند که در بالا تصاویری از محصولات تولیدی آن‌ها آورده شده است.

بیشتر بخوانید:

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

منبع
kashanfarshimerdas.comچیدانهfinocarpet.comghaliekashan.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×