اخبار فرش ماشینی

چگونه یک فرش دستباف خوب تهیه کنیم؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معمولا برای خیلی ها که قصد خرید فرش دستباف دارند، این سوال مطرح می شود که چگونه می توانند یک فرش دستباف خوب را تشخیص دهند و بهترین انتخاب را داشته باشند.
برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ رئیس اتحادیه فرش استان رفتیم و از او پرسیدیم.

«کامیابی مسک» در این باره می گوید: اگر می خواهید یک فرش دستباف خوب تهیه کنید ابتدا باید مطمئن شوید در بافت فرش از مواد اولیه مرغوب استفاده شده است و پشمی که در بافت قالی وجود دارد، زنده و با کیفیت باشد.

وی با اشاره به این که استفاده از پشم های دباغی به شدت عمر فرش را کاهش می دهد، در مورد رنگ های به کار رفته نیز توضیح می دهد: رنگ های به کار رفته باید از نظر ثبات در مقابل نور، سایش و شست وشو از استاندارد لازم برخوردار و کیفیت رنگ ها در کل قالی یکسان باشد.وی می افزاید: در هنگام خرید، پرزهای فرش هم باید بررسی شود. پرز فرش باید بادوام، درخشان و انعطاف پذیر باشد.

فرش با پرز نرم نسبت به فرش هایی که پرز ضخیم دارد، دوام کمتری دارد؛ همچنین گرد و خاک بیشتری جذب می کند و تمیز کردن آن سخت تر است. رنگ فرش هم باید به اندازه کافی غنی و کامل باشد و قسمت انتهای پرز با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد.با مالیدن تکه پارچه مرطوب روی قسمت های رنگ دار مشکوک، می توان از ثبات آن اطمینان حاصل کرد.

او برای تشخیص قسمت های رفو شده نیز اظهار می کند: قسمت های رفو شده معمولا زبرتر و محکم تر از دیگر نقاط فرش است و با کمی دقت علایم سوزن خوردگی در آن مشاهده می شود. به علاوه با تا کردن فرش در سمت های مشکوک به پوسیدگی صدای خفیف و مخصوص شکستن احساس خواهد شد.

به گفته وی، برای تشخیص فرشی با ارزش هنری باید دقت کنید تا طرح، نقشه و شیوه های بافت آن اصیل باشد. در هر حال توصیه این است که با توجه به تخصصی بودن شناخت فرش حتما در خرید آن از نظر متخصصان و افراد خبره استفاده شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×