اخبار نساجی

چه کسانی از دریافت یارانه انصراف میدهند؟

 

چه کسانی از دریافت یارانه انصراف میدهند؟

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – محبوبه نژاد یوسفی: اگر از تعارفات روزهای اول هدفمندی یارانه ها بگذریم که با برخی مدیران در رسانه ها به گفتگو مینشستندو انها هم عنوان میکردند که چون نیاز نداریم ثبت نام نکردیم , واگر روزهای قبل از اجرای هدفمندی را جدی نگیریم که خیلی ها پرداخت یارانه نقدی را جدی نگرفتند ونرفتند تا ثبت نام کنند , باید گفت که پس از اولین پرداخت دولت , تقریبا همه اقشار جامعه از ثروتمندترین تا ندار ترین مردم برای دریافت یارانه اقدام کردند .

اما حالاکه قرار است مرحله دوم هدفمندی یارانه هااجرایی شود, دولت حلقه پرداختهارا تنگ تر کردو قرارگذاشت تا ثروتمندان وافراد دارای درامد بالارا سرند کند , هرچند که هنوز ابهامات زیادی در مورد اینکه چه کسانی وچگونه از این چرخه حذف خواهند شد ابهامات زیادی وجود دارد.

***انصراف از ۴ تا ۱۵ میلیون نفر
فرزین در مورد ابهاماتی مبنی بر حذف یارانه کسانی که درآمد‌های بالا دارند، اظهار کرد: دریافت‌نکردن یارانه‌ها کاملا به صورت خودانصرافی است و دولت فرد را برای انصراف مجبور نمی‌کند.
محمدرضا فرزین افزود: فرم‌ها را به استان‌ها می‌فرستیم و بخش عمده‌ کار بر دوش فرمانداران و استانداران خواهد بود که افراد را دعوت کرده، با آنها صحبت می‌کنند.
وی گفت: در فرصت اول لیستی حدود چهار میلیون نفر را آماده کردیم که ارسال می‌کنیم؛ بعد از آن بقیه فرم‌ها را می‌فرستیم.
فرزین با تاکید بر خودانصرافی‌بودن از دریافت یارانه‌ها گفت: جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ همان‌طور که قبلا گفتیم عموم این افراد درآمد‌های بالای سه میلیون تومان در ماه دارند، یعنی طرف ممکن است ۱۰ میلیون، ۲۰ میلیون یا ۵۰ میلیون درآمد در ماه داشته باشد، ضمن این‌که در روش شناسایی ما تاکید داریم که افراد خودشان اظهار کنند، پس اگر فرمی را هم ارسال می‌کنیم، فرد فعلا مخیر است که خود انصراف دهد یا خیر. در مرحله‌ قبل هم تعدادی از افراد خودانصرافی انجام دادند.
در عین حال وزیر اقتصاد که سخنگوی اقتصادی دولت نیز میباشد دراین خصوص اظهار میدارد: اجرای بند الف ماده (۷) قانون، یعنی پرداخت یارانه با لحاظ میزان درآمد خانوارها می تواند و به زیباترین شکل می‌تواند از دل یک برنامه خود انصرافی استخراج شود. این یک نگاه تشویقی است تا تنبیهی. البته سازوکار شناسایی نیز می‌تواند در طراحی برنامه مخاطب شناسی موثر افتد. اهتمام ستاد هدفمند سازی مبنی بر انصراف داوطلبانه ۱۰ میلیون نفر یا کمی بیش از یک دهک و یک چهارک دهک بر همین مبناست. هر چند این گروه مخاطب می تواند حداقل به دو دهک یعنی پانزده میلیون نفر افزایش یابد. این نگاه بر شعار ایثار و جهاد اقتصادی که یک آموزه بزرگ دینی و دارای سابقه فراوان ملی است، منطبق است.

***چه کسانی انصراف میدهند

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

درحالی که به نظر میرسد دولت در مرحله دوم قرار است برای کسانی که در خود انصرافی شرکت نکنند محدودیتهایی در نظر خواهد گرفت , اما هنوز هیچ کس اعلام نکرده که خود به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف میدهد و تقریبا همه دریافت یارانه را حق خود میدانند.
درهمین راستا یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با انتقاد طرح خودانصرافی از دریافت یارانه گفت:کسی از دریافت یارانه انصراف نمی‌دهد چرا که حتی اگر کسی نیاز به این میزان از یارانه نقدی نداشته باشد ، باز هم یارانه را می‌گیرد و بعد به شخص دیگری می‌دهد.
جعفر قادری با تاکید بر این که دولت باید منطق را بیش از پیش الگوی برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهد افزود: طرح خود انصرافی فاقد ساز و کار منطقی برای اجرا است و قطعا بار کج طرح خودانصرافی یارانه‌ها به مقصد نمی‌رسد.
قادری با انتقاد از برنامه‌ریزی غلط دولت در آمارگیری اقشار پردرآمد افزود: تیم اقتصادی دولت باید مکانیسم مشخص و قابل قبولی را برای شناسایی خانوارهای پردرآمد تدوین می‌کرد تا توزیع یارانه بر مبنای عدالت باشد و اهداف حقیقی این قانون محقق شود.
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر خلاف قانون بودن طرح خودانصرافی دریافت یارانه ها گفت:بارها به دولت تذکر دادیم که نحوه آمارگیری غلطی را اجرا می کند اما دولت با پافشاری ۴۰هزار میلیارد تومان اعتبار کشور را صرف آمارگیری غلط و بیهوده کرد.
محمدرضا خباز گفت: طرح خودانصرافی دریافت یارانه‌ها خلاف قانون است و بر اساس اصل ۷۴ قانون اساسی ، همه مردم حق دارند یارانه دریافت کنند.
وی افزود:هرکس باید بر مبنای درآمد خود یارانه دریافت کند به این معنی که اقشار پردرآمد یارانه کمتر و اقشار کم درآمد یارانه بیش تر دریافت کنند اما این که برخی از اقشار به طور کلی از دریافت یارانه محروم شوند ،خلاف قانون هدفمندی و قانون اساسی کشور است.
خباز با تاکید بر این که طرح خودانصرافی از دریافت یارانه ناکام خواهد ماند ،گفت:جامعه به طرح خودانصرافی از دریافت یارانه پاسخ مناسبی نخواهد داد.
عبدالرضا ترابی، دیگرعضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ارسال فرم خودانصرافی از یارانه‌ها برای ۴ میلیون نفر توسط دولت گفت: به هیچ وجه کسی از دریافت یارانه نقدی انصراف نمی‌دهد.

وی گفت: دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که برای ۴ میلیون نفر فرم خود‌انصرافی از دریافت یارانه ارسال شده که شامل افراد با درآمد بیش از ۳ میلیون تومان در ماه می‌شود، اما واقعیت این است که افراد هر چقدر هم ثروتمند باشند از دریافت یارانه نقدی انصراف نمی‌دهند.

***واقعیتها و محدودیتها

واقعیت این است که اگر کسی قصدداشت با یک نامه از دریافت یارانه انصراف دهد اصلا برای دریافت ان اینمقدار دوندگی نمیکرد واینقدر بروکراسی اداری را پشت سر نمیگذاشت .
اما واقعیت دیگر هم این است که دولت قصد ندارد با یک نامه از افرادی که انها راشناسایی کرده بخواهدکه انصراف دهد بلکه بنا براخبار دریافتی خبرنگار ما این نامه حاوی نکاتی است که درصورت دریافت یارانه , فرد و خانواده اش را درگیر محدودیتهایی میکند که با توجه به این شرایط فرد ترجیح میدهد از دریافت یارانه انصراف دهد .
این محدودیتهابیشتر اقتصادی بوده و دریافت برخی مجوزها , تسهیلات دولتی و تداوم فعالیت های اقتصادی را چه در بخش تولید وچه تجارت وخدمات را شامل میشود.
اما انچه قطعی است , اینکه دولت دراجرای خود انصرافی نیز مانند سایر کارها با مشکلات عدیده ای مواجه خواهدشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×