اخبار فرش ماشینی

چشم‌انداز تولید پارچه در هندوستان روشن‌تر می‌شود

 

چشم‌انداز تولید پارچه در هندوستان روشن‌تر می‌شود

کاهش ارزش روپیه موجب افزایش صادرات پوشاک از هند شده است.

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از مجله TMI، در پی افزایش صادرات پوشاک هندوستان، که در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد بیشتر بود، تولیدکنندگان پارچه در این کشور تشویق شده‌اند که قیمت‌های خود را افزایش دهند تا بالا رفتن هزینه تأمین نخ پوشش یابد.
بر اساس گزارشات اخیر رسانه‌های هندوستان، قیمت نخ از ماه آوریل بین ۱۳ تا ۱۵ درصد افزایش یافته که دلیل عمده آن مربوط به افزایش قیمت پنبه و همچنین کاهش ارزش روپیه می‌باشد که منجر به افزایش هزینه واردات الیاف سنتتیک شده است. طی این مدت قیمت پارچه فقط ۴ تا ۶ درصد افزایش یافته است.

با این وجود، افزایش صادرات پوشاک و همچنین برخی عوامل داخلی، موجب شده‌اند که تقاضا برای پارچه افزایش یابد. تاکنون، عدم توانایی بافندگان در لحاظ کردن کامل افزایش هزینه مواد اولیه در قیمت محصولاتشان، موجب شده بود که سرمایه‌گذاری اندکی بر روی ماشین‌آلات جدید صورت دهند. به نظر می‌رسد که این امر در حال تغییر است و طرح صندوق ارتقای تکنولوژی (TUFS) به زودی اجرایی می‌شود. این طرح توسط کمیته کابینه دولت هندوستان تأیید شده و تأکید ایشان بر روی کارخانه‌های بافندگی است.

کل بودجه این طرح حدود ۱۱,۹۰۰ کرور روپیه (۱.۸ میلیارد دلار) است که در این بین ۲۴۰۰ کرور روپیه (۳۶۱.۳ میلیون دلار) مربوط به سال مالی ۱۴-۲۰۱۳ می‌باشد. بر اساس این طرح، نرخ بهره بازپرداخت تسهیلات برای واردات ماشین‌آلات بافندگی دست دوم ۲ درصد خواهد بود. همچنین یارانه پرداختی برای خرید ماشین‌های بافندگی نو از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد و نرخ بهره بازپرداخت تسهیلات آن از ۵ درصد به ۶ درصد تغییر می‌کند. یارانه خرید ماشین‌آلات بافندگی دستی و همچنبن بخش ابریشم بافی نیز از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پروژه‌ای آزمایشی برای خرید اقساطی ماشین‌آلات بافندگی نو در حال اجرایی شدن است که برای آن ۳۰۰ کرور روپیه (۴۵.۱ میلیون دلار) از بودجه TUFS در نظر گرفته شده است و بر اساس آن، بافندگان ضعیف‌تر که ظرفیت محدودی دارند می‌توانند سرمایه‌گذاری کرده و کارگاه خود را ارتقا دهند.

انتظار می‌رود که TUFS، باعث ارتقای سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی شده و موجبات رشد در زنجیره تولید الیاف، نخ، پارچه و پوشاک را فراهم آورد.
پیش‌بینی می‌شود که با افزایش ارزش افزوده تولیدات داخلی هندوستان و استفاده از تکنولوژی‌های جدید و دستیابی به قدرت رقابت جهانی در زمینه تولید منسوجات، سالیانه حجم تولید پارچه و ارزش صادرات آن به ترتیب ۱۱.۵ و ۱۵ درصد افزایش یابد.
دولت هند اعلام کرده است که اجرایی شدن این طرح باعث ایجاد اشتغال برای ۱۵.۸۱ میلیون کارگر دیگر خواهد شد.

منبع: TMI Issue 5 2013

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×