اخبار نساجی

چرا کسی در برابر اخلال در بازار ارز پاسخگو نیست؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

چرا کسی در برابر اخلال در بازار ارز پاسخگو نیست؟

وقتی وزیر اقتصاد به عنوان عالی ترین مقام اقتصادی کشور اعلام می کند که در خصوص بازار سکه و ارز مسئول نیست، خبرگزاری ها حق دارند که به دنبال اخلالگران بازار ارز در بین صرافان دوبی بگردند.

شمس الدین حسینی این هفته در مجلس سخنانی گفت که همه را انگشت به دهان گذاشت به طوری که نمایندگان مجلس شرمشان آمد سوال خود را دوباره از او بپرسند.

حسینی گفت: ” قانون پولی ـ بانکی کشور صراحت دارد، امور ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی است؛ شما جزییاتی در خصوص تخصیص منابع ارزی از بنده می‌خواستید که این اطلاعات در دسترس من نیست چون مسئول آن نیستم..”

پس از یک سال و اندی که از تلاطم بازار ارز گذشته و هر روز نسخه یکی از آقایان با روش آزمون و خطا در بازار ارز به اجرا گذاشته شده اکنون وزیر اقتصاد اعلام می دارد که او در این حوزه هیچ نقشی ندارد و این بازار زیر نظر بانک مرکزی اداره می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اما رییس کل بانک مرکزی تقریبا هشت ماه پیش از خود سلب مسئولیت کرد و گفت که تنها او در مدیریت بازار نقش آفرین نیست و نظرهای بسیاری در این خصوص اعمال می شود.

بهمنی بار اصلی را بر دوش شورای پول و اعتبار گذاشت اما در همان زمان کاظم دلخوش به عنوان نماینده مجلس در شورای پول و اعتبار، اعلام کرد که نظر وی نیز در این بازار اعمال نمی شود.

از طرف دیگر نمایندگان بخش خصوصی به ویژه آقای نهاوندیان همیشه از نحوه مدیریت بازار گلایه مند بوده و هستند.

با این وجود باید پرسید چه کسی بازار ارز کشور را مدیریت می کند؟

برای اینکه مسئول بازار ارز و نوسانات این بازار پیدا شود خبرنگار یک خبرگزاری سری به صرافان دوبی زد و در یادداشتی آورد: “چرا کسی نمی‌آید و بگوید دو صرافی بزرگ در دوبی با همکاری افرادی در داخل، بیشترین نقش‌آفرینی را در این باره دارند و حتی برخی از آنها در مقاطعی، دستگیر شده‌اند و ظاهرا با وثیقه آزاد هستند؛ اینها پرسش‌هایی است که دستگاه‌های ذی‌ربط باید پاسخگوی آن باشند…”

اینکه چرا کسی نمی آید و نمی گوید که این دو صرافی چه کسی هست را باید اول از همین خبرگزاری پرسید که شما که اطلاعاتش را دارید افشا کنید.

هر چه باشد سایت ها و خبرگزاری ها وظیفه اطلاع رسانی دارند و باید برای افکار عمومی شفاف سازی کنند.

اما گذشته از این مطلب باید بپذیریم که حتی اگر دلالان در بازار ارز ایران نقش آفرینی می کنند مقصر نیستند زیرا مدیران بازار ایران فضا را به گونه ای باز گذاشته اند که به راحتی می توان در این بازار به دلالی پرداخت.

اگر مدیران توانمند در راس کار بودند نه این ۲ نفر که اگر همه صرافان عرب هم جمع می شدند نمی توانستند در بازار ارز ایران اخلال گری کنند.

مشکل اقتصاد ایران این است که کسی مسئولیت کارش را نمی پذیرد.

به عنوان مثال شمس الدین حسینی که سال گذشته در جریان استیضاحش از مردم طوری عذر خواهی کرد که مجلسیان دلشان سوخت و گفتند این فرهنگ عذر خواهی باید نهادینه شود و بار دیگر به او رای اعتماد دادند، اکنون به راحتی از خود سلب مسئولیت می کند و کار را به دیگری محول می کند.

حسینی گویا نمی داند که او تنها کسی در دولت است که موظف به پاسخگویی در تمام حوزه های اقتصادی از نفت و انرژی گرفته تا صنعت و تجارت، بیمه و بانک و سایر بازارهای اقتصادی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×