اخبار فرش ماشینیاخبار نساجیاسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

قانون جذب و پیشنهادی برای حامیان کمپین های ضد فرش ماشینی!!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

چرا فعالان فرش دستباف به فرش ماشینی حمله می کنند؟؟

بهنام قاسمی :: مجله نساجی کهن :: هر از چند گاهی در رسانه ها و جراید و روزنامه ها موجی به راه می افتد مبنی بر اینکه فرش دستباف ایران رو به زوال و نابودی است و برای آن سلسله عوامل و کمبودهایی نظیر رقبای خارجی، نبود حمایت دولتی و … را ذکر می کنند، اخیرا نیز با رشد روز افزون و هوشمندانه صنعت فرش ماشینی کشور،  وجود کارخانجات فرش ماشینی هم به عوامل به نابودی کشیده شدن فرش دستباف اضافه شده است. از قضا فرش ماشینی نیز که یک صنعت مستقل و خود ساخته است از آنجایی که تریبونی در صدا و سیما و جراید ندارد همواره یک طرفه مقصر جلوه داده می شود.

 

فرش ماشینی ؛ اصلاح طلب بی رسانه

شاید بتوان دعوای فرش ماشینی و فرش دستباف را به اوضاع سیاسی کشور ایران تشبیه کرد، جایی که عموما دو حزب اصولگرا + دلواپس و اصلاح طلب رو در روی هم قرار می گیرند، از آنجایی که اصلاح طلبان اصولا تریبونی ندارند و همه رسانه ها در قبضه اصولگرایان است هر چیزی به صلاح آنها نباشد بد و سیاه است، فعالان فرش دستباف نیز به دلیل در اختیار داشتن جایگاه ها و رسانه های دولتی این حق را برای خود قایل می شوند که با اعمال فشار پیشرفت های فرش ماشینی را کمرنگ و منفی نشان دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اگر به هشت سال ریاست جمهوری رییس جمهور محبوب اصولگرایان نگاهی بیندازیم همه چیز گل و بلبل بود و چشم بر خطاها پوشیده ، اما وقتی کرسی را از دست دادند کوچکترین خطای دولت جدید بدترین انتقادات و هجمه های منفی و سیاه نمایی  را به دنبال دارد، به نظر میرسد فرش دستباف نیز به جای کالبد شکافی مشکلات و کمبودهای درونی خود می خواهد رقیب یعنی فرش ماشینی را مقصر جلوه دهد و با انواع اتهامات جنگ روانی را  به سود خود به راه بیندازد.

 

تبلیغات فرش ماشینی ممنوع!!

همین چند سال پیش بود که فعالان فرش دستباف از تبلیغات تلوزیونی شرکت های فرش ماشینی هم به خشم امده بودند و با سر و صدای زیاد سعی داشتند تبلیغات تلوزیونی را برای شرکت های فرش ماشینی ممنوع کنند. سوال اینجاست که چرا فرش دستباف حاضر نیست برای محصولات خود تبلیغ کند؟؟  جالب اینجاست که وقتی تولیدکنندگان فرش دستباف انتظار تبلیغات گسترده در شبکه های معتبر خارجی را از دولت دارند حاضر نمی شوند در همین تلوزیون ایران تبلیغ کنند.

شاید عده کمی از فعالان فرش دستباف هنوز هم به انحصار اعتقاد داشته باشند اما متاسفانه یا خوشبختانه جبر روزگار ما اینست که رقابت و پاسخ به نیاز مشتری است که معادله بازار را مشخص می کند و دیگر انحصار و به بند کشیدن همه برای حرکت خود یک استراتژی منسوخ شده است و جواب نمی دهد.

 

جنگ مدرنیته و کهنگی

فرش دستباف ایران از جنبه های مختلف در سالهای گذشته خود را به روز کرده اما هنوز با انچه باید باشد فاصله زیادی دارد. برعکس فرش ماشینی به لحاظ تولید به صورت صنعتی ،  ناخواسته در مسیری گام بر میدارد که مهندسی شده است، جایی که اعداد و ارقام ومهندسی تولید حرف میزند و نه سلیقه شخصی و تجربه های درست و غلط و نه آزمون و خطا.  دقیقا  می توان دلخوری فعالان فرش دستباف را به وضعیت کنونی شرق و غرب شبیه دانست، وقتی که شرقی ها خود را صاحب تمدن چندین هزار ساله و علم و دانش می دانستند ، غربی ها با درایت و هوشمندی به همان داشته های زیاد و غنی شرقی ها نظم و ترتیب دادند و بر پایه دانش و تمدن آنها روش های آکادمیک و سیستماتیکی ابداع کردند و پیشرفت را به جایی رساندند که حالا ما فقط حسرت آنرا می خوریم.

جنگ بین فرش دستباف و ماشینی جنگ مدرنیته و کهنگی است، قطعا فعالان و تولیدکنندگان فرش دستباف نیز با حرکت به سمت به روز شدن می توانند جایگاه خوبی در بازارهای داخلی و خارجی به دست آورند.

 

قانون جذب و پیشنهادی برای حامیان کمپین های ضد فرش ماشینی!!

قانون جذب یکی از قوانین طبیعت است که کاربردهای فراوانی دارد و همه ما به طریقی با آن آشنایی داریم و یا آنرا تجربه کرده ایم، طبق این قانون به هر چیزی بیشتر توجه کنید همان در زندگی شما اتفاق می افتد، اما نکته ظریف این قانون این است که باید واقعا به چیزی که می خواهید فکر کنید و نه کمبود آن چیز، مادر ترزا یکی از کسانی بود که این قانون را بخوبی درک کرده بود و وقتی از او برای گردهمایی ضد جنگ دعوت کردند در آن شرکت نکرد و به برگزار کنندگان آن گفت: “بروید و هر وقت راهپیمایی صلح داشتید خبرم کنید”  توصیه نویسنده هم به حامیان عزیز کمپین نه – به – فرش- ماشینی و همه دیگر کمپین های نه – به …. که در فضای مجازی باب شده، این است که به جای تمرکز برروی آنچه نمی خواهید واقعا روی چیزی که می خواهید تمرکز کنید تا آنرا جذب کنید و نتیجه برعکس و منفی نگیرید. بنابر قانون ، حمایت از کمپین های ضد فرش ماشینی تنها منجر به بدتر شدن اوضاع فرش دستباف و توجه بیشتر به فرش ماشینی میشود. آیا بهتر نبود به جای کمپین نه به فرش ماشینی ، “کمپین آری-به-فرش-دستباف ” راه می انداختیم؟؟

 

در پایان لازم به ذکر است که هنر صنعت فرش دستباف ایران و همه فعالان آن به سبب مسءولیت بزرگی که برای حفظ این میراث گران بهای پارسی دارند برای همه ما و اهالی صنعت فرش ماشینی کشور قابل احترام و ستایش هستند و اصولا فرش ماشینی بدون فرش دستباف هویتی ندارد، قطعا هر ایرانی فرش دستباف را دوست دارد و پیشرفت آن دغدغه همه ماست. امید است انتقادات و مساىل مطرح شده از جانب هر دو طرف به دور از تنگ نظری و تعصب تنها برای پیشرفت و توسعه هر دو بخش ماشینی و دستباف مورد توجه قرار گیرد.

فرش ماشینی رقیب فرش دستباف نیست وباید هر دو صنعت برای پاسخگویی به بخشی از نیاز بازارهای داخلی و خارجی در کنار یکدیگر برای اعتلای نام فرش ایرانی در جهان تلاش کنند.

بهنام قاسمی :: مجله نساجی کهن ::

 

 

 

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×