اخبار نساجی

چاپ زیست محیطی روی پارچه با گل‌های همیشه بهار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مهلقا صدوقی – تحریریه مجله کهن

برخی از متخصصان معتقدند که به دلیل فناوری نوآورانه چاپ، رنگرزی در آینده منسوخ می‌شود. برای اطمینان از دستیابی به اهداف توسعه پایدار جهان، چاپ زیست محیطی به یک ایده ابتکاری در بخش نساجی تبدیل شده است که به جای استفاده از رنگ‌های مصنوعی سرطان‌زا، از مواد طبیعی استفاده می‌کند تا سازگار با محیط زیست باشند. در این مقاله نویسنده از گل همیشه بهار برای ایجاد خمیر چاپ پنبه استفاده کرده است.

گلبرگ‌های گل همیشه بهار در سایه خشک کرده و با پودری که به عنوان منبع رنگ در خمیر چاپ استاندارد استفاده می‌شود، ترکیب می‌شوند. از این خمیر می‌توان برای چاپ هر نوع پارچه طبیعی استفاده کرد.

مقداری از گلبرگ‌های گل با مقدار مشخصی آب مخلوط می‌شوند تا سطح PH 7 حاصل شود. پس از حذف آب، محلول حمام با پارچه نایلونی صاف می‌شود. محلول استخراج شده گرم شده و با خمیر چاپ مخلوط می‌شود. چاپ با روش غربالگری و قبل از شستشو انجام می‌شود. در انتها پارچه خشک شده و در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد تثبیت می‌شود.

نمونه‌های بخار داده شده در آب سرد شستشو داده می شود تا خمیر چاپ از روی سطح پاک شود.

چاپ زیست محیطی به دلیل استفاده از رنگ‌ها و فرایندهای طبیعی به عنوان یک روش پایدار شناخته می‌شود. با استفاده از چاپ زیست محیطی می‌توان محصولات زیبایی شناختی سازگار با محیط زیست و کم هزینه‌ای را تولید کرد. مورد دیگر پایداری فرآیند است. از آب سرد شسته شده در روش چاپ زیست محیطی می‌توان مجددا استفاده کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منسوجات چاپ شده به روش زیست محیطی می‌توانند در آینده نقشی حیاتی داشته باشند. این منسوجات از دوام شستشوی خوبی برخوردار هستند و در برابر اشعه ماورا بنفش رویکرد محافظتی دارند که می‌توانند خریدار را به خرید محصول ترغیب کنند.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×