اخبار فرش ماشینی

چادر مشکی ، از تولید داخلی اندک تا چتری برای رانت واردات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دبیرانجمن نساجی ایران گفت: ظرفیت تولید چادرمشکی در کشور به ۱۰ میلیون مترمربع در سال می رسد و تولید هم حدود ۵ میلیون مترمربع و نیاز واقعی چادر مشکی در کشور حدود ۷۵ میلیون مترمربع است.

مهدی رئیس زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه کمبود تولید چادر مشکی در کشور با واردات تامین می شود ، افزود: بخشی هم از طریق مسافران و زائران عتبات عالیات و حج وارد می شود ، بقیه از طریق اسکله های غیرمجاز ، مناطق آزاد و همچنین از طریق اظهار خلاف واقع در گمرکات وارد می شود و البته برای برخی کالاها غیر از چادر مشکی نیز این وضع متصور است.

وی افزود: با تصویب دولت از سال ۸۷ تا سال گذشته تعرفه واردات چادرمشکی ۱۰ درصد و تعرفه واردات انواع پارچه ۳۲ درصد بود که این اختلاف ۲۲ درصدی تعرفه موجب شد همواره واردکنندگان پارچه اظهار می کردند چادر مشکی وارد کرده اند و از آنجا که امکان بازرسی کانتینرها در حجم وسیع در آن مقطع زمانی امکان پذیر نبود ، واردکنندگان از این تعرفه ویژه سوء استفاده های فراوانی کردند.

رئیسی زاده گفت: برای حل این تناقض تعرفه ای، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین گمرک ؛ همسان سازی تعرفه ها را در مورد واردات پارچه و چادر مشکی انجام دادیم و با یکسان کردن تعرفه ها از ابتدای امسال آن را هم برای پارچه و هم برای چادر مشکی، ۳۲ درصد قرار دادیم و تعرفه ویژه برای واردات چادرمشکی وجود ندارد.

وی افزود: بزرگترین نقص در این باره رانتی بود که در زمان تعرفه های متفاوت برای واردات چادر مشکی و پارچه وجود داشت و زیر عنوان استفاده از مقدسات و حجاب و نیازمندی مردم به چادرمشکی ، تعرفه ای ویژه ای وضع و سود بسیار زیادی را با این عنوان عاید عده ای کردند.

دبیر انجمن نساجی ایران گفت : ۶۰ تا ۶۵ میلیون مترمربع نیاز به واردات چادرمشکی در سال داریم و از نظر آماری شاید این ارقام رعایت می شد و محل دقیق احراز آن گمرکات است اما در عمل بیش از این مقدار از گمرکات ترخیص شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: براساس آمار گمرک ارزش واردات پوشاک ما سال گذشته ۵ میلیون دلار بود در حالیکه آمار گمرکات کشورهای همسایه که به ایران پوشاک صادر کرده اند ارزش صادرات پوشاک به ایران را ۷۵۰ میلیون دلار نشان می دهد و باید بررسی کنیم این اختلاف فاحش از کجا ناشی می شود.

رئیس زاده گفت: با استقرار سامانه های هوشمند در گمرکات و عزم مسئولان مشکل واردات غیرقانونی حل خواهد شد اما نکته مهم این است که مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس برای مناطق و حوزه های انتخابیه خود شعار افزایش مناطق آزاد را برای انتخابات بعدی سر می دهند در حالی احداث این مناطق باید تعریف خاصی داشته باشد و تنها به صادرات و امور مربوط به آن بپردازد اما اکنون تبدیل به محل واردات شده است و زیرنظر گمرک هم نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون با موضوع محل خروج کالا یکی در گمرکات و دیگری در مناطق آزاد مواجهیم ، افزود: باید با هماهنگی میان این دو مجموعه و جلوگیری از فعالیت اسکله های غیرمجاز و جلوگیری اظهار خلاف واقع ، به روند واردات پوشاک به ویژه چادر مشکی سامان دهیم.

رئیس زاده گفت : یکی از کارهای مثبتی که در تعامل با وزارت صنعت و گمرک به توافق نهایی رسیدیم و امسال اجرایی شد ، تغییر نحوه ارزشیابی پارچه از مقیاس کیلوگرم به متر مربع بود که از رانت و سودجویی جلوگیری شد.

وی گفت: یکی از موارد خلاف گویی در اظهارات، مربوط به واردات فرش ماشینی با نام پا دری بود پا دری حداکثر در ابعاد یک متر در دو متر مربع خواهد بود اما آیا ابعاد ۳ متر در ۴ متر را می توان پا دری نامید ، بنابر این با این اظهار به جای اینکه ۳۰ دلار حقوق ورودی پرداخت کنند به اسم پا دری ۲ دلار پرداخت می کردند که جلوی آن گرفته شد.

دبیر انجمن نساجی گفت: چادرمشکی به طور عمده از کره جنوبی وارد می شود که قبلا از ژاپن وارد می شد و چادرمشکی چین هم به ایران وارد می شود و البته این واردات از طریق خاک امارات یا ترکیه وارد می شود.

رئیس زاده افزود: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مربع مصرف پارچه کشور است که ۶۰ درصد آن را می توانیم در داخل تولید کنیم که اگر با خروج از رکود، ظرفیت ها به طور ۱۰۰ درصدی استفاده شود تا ۸۰ درصد نیاز داخل را می توانیم تامین کنیم.

وی سود و منفعت قابل توجه برای واردکنندگان چادرمشکی را از عوامل پنهان توسعه نیافتگی واحدهای تولید این محصول در کشور برشمرد که در برخی مواقع کارشکنی هایی هم داشتند.

دبیرانجمن نساجی ایران گفت: تعرفه ویژه چادر مشکی که تا پایان سال قبل اعمال می شد و تولید تک محصولی چادرمشکی که صرفه اقتصادی ندارد نیز مهمترین عوامل آشکار توسعه نیافتن واحدهای تولید چادر مشکی در ایران است.

رئیس زاده افزود : باید با ایجاد هلدینگ در واحدهای تولیدی پوشاک از ظرفیت های موجود در صنایع پوشاک برای تولید چادرمشکی استفاده کنیم ، این تجربه در دیگر کشورها جواب داده است و دانش فنی و تخصصی آن در کشور موجود است.

وی گفت: هم اکنون ۲ واحد فعال تولید چادرمشکی در یزد و شهرکرد داریم و البته تعدادی موافقت اصولی برای تولید چادر مشکی صادر شده است ، در واحد تولید چادر مشکی یزد ۲ میلیون متر مربع چادرمشکی تولید می شود که اگر توجه کافی به تولید آن شود این واحد می تواند تولید خود را ۵ برابر افزایش دهد.

رئیس زاده افزود: برای اطلاع از واردکنندگان چادرمشکی که حتی برخی وقت ها در راه اندازی واحدهای تولیدی مخالفت می کنند ، باید به مراکز دیگر مراجعه کرد ، البته تعدادی به صورت قانونی وارد می کنند و تعدادی هم از بخش خصوصی هستند ، اینجا منفعت حکم می کند خواه واردکننده ؛ دولتی ، خصولتی و چه بخش خصوصی باشد.

وی گفت : ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تولیدکننده ها انتظار دارد که عرضه های غیرمجاز را گزارش کند و همه کار را نباید تولید کننده بکند ، بلکه هر کسی باید کار خود را انجام دهد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×