اخبار نساجی

پیش‌بینی کاهش قیمت نفت تا ۴۰ دلار؛ لایحه برطرف کردن موانع تولید درازمدت نیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دو سال قبل کاهش قیمت تا ۵۰ دلار را هشدار دادم، گفت: پیش‌بینی بنده این است که با این روند نفت تا ۴۰ دلار کاهش یابد.

محمدرضا خان‌محمدی خرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اشاره به طرح مجلس برای بستن بودجه بدون نفت اظهار داشت: کشور برای تامین درآمد و هزینه‌های خود باید منابعی را در اختیار داشته باشد، اگر اولویت‌ ما برای اداره کشور برپایه فروش نفت باشد با گذشت زمان نمی‌توانیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم.

وی ابراز کرد: فروش سرمایه ملی برای اداره کشور مانند خانواده‌ ثروتمندی است که ثروت به ارث رسیده امرار معاش می‌کنند و تلاشی برای جذب ثروت و سرمایه ندارند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید سال‌های قبل از نفت فاصله می‌گرفتیم، تصریح کرد: اگر اقتصاد کشور به طور مستقیم برپایه نفت باشد فاصله گرفتن از آن سخت و عوارض آن جدی‌تر می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۲ سال قبل کاهش قیمت نفت را هشدار دادم

وی با یادآوری این موضوع که بنده دو سال قبل برای کاهش نفت هشدار دادم، خاطر نشان کرد: همان‌موقع بنده در سخنرانی‌های خود متذکر شدم که قیمت نفت تا ۵۰ دلار کاهش می‌یابد.

خان‌محمدی افزود: از دو سال قبل یکی از موضوعاتی بنده بررسی و پیگیری کردم همین موضوع بود که باید از نفت فاصله گرفت.

وی بیان کرد: امسال بودجه را با نفت ۷۲ دلار بسته‌ایم که با یک حساب و کتاب مبهم روبرو هستیم، یعنی اگر نفت پایین‌تر از این مقدار باشد در تخصیص‌ها دچار مشکل می‌شویم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر از نفت فاصله بگیریم به راحتی می‌توانیم با حذف ردیف‌های غیرضرور بدون مشکل کشور را اداره کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال یک سوم بودجه کشور برپایه نفت است، اظهار داشت: افت قیمت نفت در بودجه‌ای که وابستگی کمی به نفت دارد نمی‌تواند زیاد اثرگذار باشد.

خان‌محمدی با تاکید براینکه کاهش قیمت نفت می‌تواند برای ما یک فرصت باشد، گفت: اگر اقتصاد کشور از نفت فاصله بگیرد معادلات بین‌المللی به هم می‌ریزد.

وی تصریح کرد: امروز ادبیات تحریم عوض شده و به جای تعداد بشکه در قیمت نفت تحریم شده‌ایم ولی با این شرایط به نقطه خوبی رسیده‌ایم تا بودجه کشور را از نفت جدا کنیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد ما این است که بودجه را بدون نفت ببندیم تا این کاهش‌ها ما را دچار مشکل نکند.

وی همه باید در این راستا کمک کنیم، ابراز کرد: نمایندگان با پرهیز از هزینه‌تراشی در برخی از پروژه‌های غیرضرور و استانداران نیز با مدیریت صحیح به این امر کمک کنند.

خان‌محمدی یکی از راهکارهای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی را افزایش پایه‌های مالیاتی عنوان و بیان کرد: ما باید پایه‌های مالیاتی جدید را شناسایی کرده و از آن‌ها مالیات اخذ کنیم، از طرفی هم باید از افزایش مبلغ مالیات جلوگیری کنیم تا فشار برافرادی نباشد که مالیات می‌دهند.

اعتقادی به کاهش قیمت نفت تا ۲۵ دلار را ندارم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد اظهار نظر رئیس شرکت لوک اویل روسیه مبنی بر کاهش قیمت نفت تا ۲۵ دلار گفت: اعتقادی به کاهش قیمت تا ۲۵ دلار را ندارم چرا که به فرض مثال هزینه استخراج و تولید شرکت شیل اویل آمریکا نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ دلار است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل کاهش قیمت نفت اظهار داشت: علاوه بر دلایل سیاسی یکی از دلایل کاهش قیمت تغییر زائقه انرژی در دنیا است.

وی عنوان کرد: بنده با توجه به مطالعالت تطبیقی که طی دو سال انجام داده‌ام پیش‌بینی نمی‌کنم که نفت به ۲۵ دلار برسد.

لایحه برطرف کردن موانع تولید نگاه دوربرد ندارد

خان‌محمدی با اشاره به طرح برطرف کردن موانع تولید ابراز کرد: این لایحه را دولت به مجلس فرستاد که این لایحه رای نیاورد و اصلاحاتی در آن انجام شد که با شاکله لایحه دولت حدود ۴۰؛ ۵۰ ماده بود که بحث و بررسی شد.

وی خاطرنشان کرد: احساس بنده این است که مواردی که در این لایحه بود بیشتر بر وضعیت فعلی تمرکز دارد و درازمدت نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله مواردی که در این طرح بدهی‌های دولت، بحث گمرک، مشکلات بانک‌ها و موراد کوتاه مدت است.

وی تاکید کرد: ما باید نگاه درازمدت داشته باشیم و از صنایع تبدیلی نفت و معدن کشور را ثروتمند کنیم نه اینکه نگاه‌مان فقط کوتاه مدت باشد.

خان‌محمدی با بیان اینکه برای رونق تولید در کوتاه‌مدت مناسب است، تصریح کرد: بنده در این طرح تبصره‌های خوبی که نگاه درازمدت داشته باشد نیافتم.

گفت‌وگو از علی الماسی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×