اخبار فرش ماشینی

پیام دبیر انجمن صنایع نساجی ایران به مناسبت آغار به کار نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی در سال جاری مصادف گردیده با آغاز به کار دولت یازدهم در کشور که امید به تدبیر مسئولین و اصلاح مناسبات بین‌المللی، کاهش تحریم‌ها، باز شدن قفل سیستم بانکی و تسهیل در تولید و تجارت را در دل فعالان صنعتی و اقتصادی کشور به وجود آورده است.

از سوی دیگر، با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر فضای روانی حاکم بر جامعه و امید به بهبود فضای کسب و کار، انتظار فعالان اقتصادی و همچنین مصرف‌کنندگان از کاهش عمومی قیمت‌‌ها فزونی یافت و همین امر موجب شده تا در ماه‌های اخیر بازار دچار رکود شده، تقاضا برای محصولات صنایع کاهش یافته و لذا سطح تولید کارخانجات رو به نزول باشد. این در حالی است که برخی مشکلات صنعتی، که از سال گذشته و در پی صدور بخشنامه‌های متعدد برای این بخش ایجاد شده نیز به شرایط رکود دامن زده که از آن جمله می‌توان به کمبود نقدینگی برای تولید با حداکثر ظرفیت و لزوم بازپرداخت تسهیلات دریافتی از محل صندوق ذخیره ارزی به نرخ اتاق مبادلات اشاره کرد که باعث افزایش چندین برابری بدهی واحدها به سیستم بانکی شد که اغلب واحدها توان بازپرداخت آن را نداشته و به سیل بدهکاران بانکی پیوسته‌اند و سیستم بانکی کشور را با چالشی جدی مواجه نموده و خود نیز از دریافت تسهیلات جدید عاجز مانده‌اند که صد البته دودش به چشم تولید و کشور می‌رود. همچنین موانع مختلف صادراتی موجود منجمله تعهدسپاری ارزی نیز صادرکنندگان را با مشکلات متعددی روبرو ساخته که اغلب ایشان را وادار به کاهش و یا توقف صادرات خود نموده است. نتیجه این امر را می‌توان با مقایسه ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک کشور طی ۶ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دید که با کاهش ۵ درصدی روبرو شده است در حالیکه در پایان سال ۹۱ شاهد رشد ۲۴ درصدی ارزش صادرات این بخش نسبت به سال ۹۰ بودیم و پیش‌بینی می‌شد که با افزایش نرخ ارز شاهد جهش صادراتی در سال جاری باشیم که متأسفانه در ۶ ماهه اول محقق نگردید.

موارد مذکور و برخی مسائل دیگر همگی موجب شده‌اند که تولید، عرضه، تقاضا و صادرات محصولات صنایع نساجی با چالش روبرو شده و تولیدکنندگان کشور و فعالان صنعتی در این بخش به دلیل مشخص نبودن چشم‌انداز پیش‌رو، با نوعی بلاتکلیفی روبرو شوند. لیکن با توجه به وعده‌های مسئولین و دولتمردان مبنی بر لغو بخشنامه‌های مخل تولید و تسهیل صادرات و حرکت به سوی ارز تک نرخی و باثبات، این امید وجود دارد که شرایط اقتصادی بهبود یابد و در فاز اول تحریم‌های خودساخته داخلی لغو شده و یا کاهش یابد تا تولیدکنندگان قادر باشند برای تداوم چرخه تولید برنامه‌ریزی نموده و کشور را از این حالت رکود تورمی خارج کرده تا شاهد روند رو به رشد تولید و صادرات در نیمه دوم سال جاری باشیم.

همزمان در عرصه سیاسی نیز با اصلاح مناسبات با جامعه بین‌المللی قادر خواهیم بود بستر مناسبی را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور ایجاد نموده و شرایط مناسبی را برای حضور صنایع در بازارهای جهانی فراهم نماییم.

به امید آنکه صنعتگران صنایع نساجی و پوشاک کشور نیز با درک شرایط فعلی کشور و با تکیه بر تدبیر مسئولین امر، همچون گذشته با همت و پشتکار خود بر تمامی مشکلات موجود فائق آمده و برگ زرین دیگری بر کارنامه پر افتخار صنعت کشور بیافزایند.

در خاتمه خاطر نشان می‌سازد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی فضای مناسبی برای بیان توانمندی‌های داخلی می‌باشد که خوشبختانه صنایع نساجی و پوشاک کشور همه ساله با همت شرکت سامع‌پاد نوین و تلاش‌های بی‌وقفه مدیران و کارکنان آن، یکی از باشکوه‌ترین نمایشگاه‌ها در زمینه ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصولات صنایع نساجی در کشور را برگزار نموده که موجب ارتباط نزدیک‌تر فعالان این بخش از صنعت و آشنایی با آخرین دستاوردهای داخلی می‌گردد. ضمن تقدیر از تلاش‌های صادقانه مدیریت شرکت مذکور اعتقاد داریم که این دوره از نمایشگاه نیز همچون دوره‌های گذشته با موفقیت برگزار شده و با استقبال گسترده صنعتگران و تجار روبرو خواهد شد و موجبات ارتباط هرچه بیشتر بخش‌های مختلف صنایع نساجی را با مخاطبان خود فراهم خواهد آورد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به امید فردای بهتر…

مهرماه ۱۳۹۲
علیرضا حائری
دبیر و عضو هیأت‌مدیره
انجمن صنایع نساجی ایران

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×