اخبار فرش ماشینی

پژوهشگران کشور موفق به تولید غشای الیاف توخالی شدند‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران موفق به تولید غشاء الیاف تو خالی شدند که قادر به جداسازی هیدروژن و اکسیژن است.‏
مجید خلج زاده مدیر روابط عمومی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اعلام این مطلب گفت: مرکز رشد پژوهشگاه دارای ۴۰ واحد فناور است که یکی از شرکتهای این مرکز موفق به تولید غشای الیاف های تو خالی شد.
وی با تأکید بر این که این غشا فناوری پیشرفته (‏hitech‏) در صنعت پلیمر است، افزود: این فناوری به طور انحصاری در اختیار کشورهای محدودی چون آمریکا و سوئیس است که به دلیل شرایط خاص کشور دسترسی به محصولات شرکتهای سازنده این نوع غشاها عملاً میسر نیست.

خلج زاده با بیان این که این غشاها قادر به جداسازی هیدروژن و اکسیژن هستند، ادامه داد: در این طرح پس از طراحی، نصب و راه اندازی واحد نیمه صنعتی، غشای پلیمری الیاف تو خالی به روش جدا سازی فازی تولید شد.
وی توضیح داد: با تغییر در شرایط فرآیند ساخت، دو ساختار متفاوت غشاهای نامتقارن متخلخل و غشاهای نامتقارن حاصل شد که منجر به کاربرد آن در سیستمهای جداسازی متفاوتی می شود.
خلج زاده مهم ترین کاربرد غشاهای نامتقارن متخلخل را در میکروفیلتراسیون دانست و به مهر گفت: این غشاها برای جداسازی گازها، تراوش تبخیری و اسمز معکوس استفاده می شود. ضمن آنکه در حوزه های مختلف از جمله صنایع جداسازی گاز، صنایع تصفیه آب و پساب، صنایع غذایی، پزشکی، حمل و نقل، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی به مزایای این غشاها اشاره کرد و افزود: پایین بودن هزینه های سرمایه گذاری اولیه و عملیاتی، آسان بودن عملیات، پایین بودن مصرف انرژی، کم بودن وزن و حجم در مقایسه با سیستمهای جداسازی رایج مانند تقطیر، دستیابی به دانش فنی و ساخت غشاهای پلیمری الیاف تو خالی، ایجاد توانمندی در زمینه طراحی، ساخت و راه اندازی واحد صنعتی تولید غشا پلیمری و ایجاد زیرساخت تحقیق و پژوهش در زمینه علوم و تکنولوژی غشایی از جمله مزایا و ویژگی های این فناوری است.‏
منبع: خبرگزاری مهر

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×