اخبار فرش ماشینی

پویایی صنعت فرش دستباف همدان در کاهش نرخ بیکاری موثر است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: پویایی دوباره فرش دستباف استان همدان، نرخ بیکاری این استان را کاهش می دهد.
احمد علی بابایی اظهار داشت: در حال حاضر ایجاد اشتغال یکی از محورهای مهم سیاست‌های دولت محسوب می‌شود و صنعت فرش دستباف از جمله صنایعی است که با هزینه های ثابت و اندک و با استفاده از تجهیزات ساده در کارگاه‌های خانگی موجب اشتغالزایی قابل توجهی در اقتصاد کشور می‌شود.

وی با اشاره به این که بطور کلی مشاغل جانبی صنعت فرش حدود ۲۶ شغل را شامل می شود، افزود: این صنعت علاوه بر قالیبافی فعالیت ها و مشاغل جانبی دیگری را نیز در بر می‌گیرد که نرخ اشتغالزایی این صنعت را افزایش می دهد که از جمله این مشاغل می‌توان به پشم چینی ، نخ ریسی ، نخ تابی ، رنگ فروشی ، رنگرزی ، طراحی ، چله کشی ، گره زنی ، رفوگری ، پرداختچی ، قالیشویی ، فرش فروشی و صادرات اشاره کرد.

ریس اداره فرش استان همدان تصریح کرد: در بسیاری از کشورها فرش را با نام ایران می شناسند و این مهم نشان از جایگاه و اصالت فرش ایرانی دارد به طوری که به رغم وجود رقبای جدید و جدی در تولید و عرضه فرش دستباف هنوز هم نام ایران بر فراز این هنر در جهان می‌درخشد.

علی بابایی تشریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز به عنوان متولی اصلی فرش استان در سال ۹۱بیش از ۳۰ برنامه عملیات محور و کاربردی در راهبری فعالیت‌های قالی بافی از جمله برگزاری دوره های آموزش قالی بافی، بیمه قالی بافان، تاسیس انجمن طراحان و نقشه کشان فرش، جمع آوری و اصلاح نقشه های اصیل و ثبت ملی نقشه های اصیل به نام خالقین آثار هنری را در دستور کار قرار داد.

وی در ادامه برگزاری جشنواره فرش استان، شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری المپیاد دانش آموزی، حمایت از هنرستانهای آموزش فرش ، حمایت از مجتمع های متمرکز و غیر متمرکز و سفارش پذیر قالی بافی، تجمیع تشکلهای صنفی موازی در راستای قدرتمند کردن آنها و پیگیری ایجاد مرکز تحقیقات و آموزش قالیبافی در استان را از جمله اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کرد.

رییس اداره فرش استان همدان با تأکید بر اینکه بحث آموزش در همه ادوار زمانی مختلف در دستور کار مرکز ملی فرش قرار دارد، گفت: با توجه به ورود نیرو های جدید به بازار کار ارائه خدمات آموزش رایگان در قالیبافی می‌تواند در جذب نیرو های علاقه مند تاثیر گذار باشد و آموزش های بهبافی در دوره های کوتاه مدت نیز بافندگان را با متد های جدید آشنا خواهد ساخت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علی بابایی اعلام کرد: تمامی علاقمندان اعم از زن و مرد با حداقل شرط سنی ۱۸ سال و حداکثر ۴۰ سال می‌توانند با ارائه تصویر شناسنامه ، تصویر کارت ملی و دو قطعه عکس و با مراجعه به ادارات صنعت ، معدن و تجارت شهرستانها و یا اداره فرش در مرکز استان و با تکمیل فرم ویژه در این دوره ها ثبت نام نمایند.

وی گفت: فراگیران دوره های آموزشی بلند مدت ترویجی حداقل ۴۵ روز و حداکثر ۶۰ روز به مدت ۳۰۰ ساعت در این کلاس‌ها حضور خواهند داشت و فراگیران دوره های کوتاه مدت بهبافی حداقل سه روز و حداکثر پنج روز به مدت ۲۴ ساعت در کلاسها حضور خواهند داشت ودر صورت موفقیت در آزمونهای عملی و تئوری گواهینامه مهارت دریافت می کنند.

رییس اداره فرش استان اظهار داشت: دوره های آموزش قالیبافی به طور کامل رایگان بوده و در پایان دوره فراگیران با دریافت مواد اولیه از پیمانکار آموزش، متعهد به فعالیت در این رشته حداقل برای یک دوره خواهند بود.

علی بابایی افزود: اگر در مناطق روستایی تعداد افراد متقاضی آموزش به ۳۰ نفر برسند اداره فرش برگزاری آن دوره را در آن روستا در دستور کار قرار خواهد داد به گونه ای که متقاضیان میتوانند با هماهنگی دهیاران و یا بخشداران و با معرفی یک نفر به عنوان نماینده روستا پیگیر ثبت نام متقاضیان باشند./

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×