اخبار فرش ماشینی

پوشاک را برند‌دار کنیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 پوشاک را برند‌دار کنیم

«پوشاک ایرانی قابل رقابت با محصولات اروپایی است، میزان تولید کم است، سهمی در رتبه‌بندی جهانی در واردات و صادرات پوشاک نداریم»؛ اینها موضوعات مختلفی است که در حوزه نساجی و پوشاک مطرح می‌شود.

این مسائل بسیار اهمیت دارند، اما با هم در تضاد هستند که اگر کمی حمایت شوند، می‌تواند زنجیره ارتباطی قوی را تشکیل دهند، یعنی با رشد تولید و ایجاد برند، سهم بزرگی را هم در صادرات و واردات جهان رقم بزند. این‌طور که شنیده و البته دیده می‌شود، کیفیت تولیدمان خوب است، اما برند نداریم، یعنی تنها مشکل مطرح نشدن جهانی پوشاک ایرانی، برند و برندسازی است که هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است.

این در حالی است که سازمان تجارت جهانی تخمین می‌زند، ۱۵کشور برتر صادر‌کننده لباس در جهان، بازاری ۳۷۰میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۲ رقم زدند، اما صادرات پوشاک ایران در هفت ماه نخست سال به ۳۸میلیون دلار رسیده است‌. با توجه به گزارش آمار تجارت بین‌المللی منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی، امارات یازدهمین وارد‌کننده بزرگ لباس در سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود که در مجموع چهارمیلیارد دلار واردات داشته و در مقایسه با سال ۲۰۱۱ معادل ۱۳درصد رشد را تجربه کرد. اتحادیه اروپا هم با حجم واردات ۱۷۰میلیارد دلار در سال در صدر این فهرست قرار گرفته و آمریکا با ۸۸میلیارد دلار و ژاپن با ۳۴میلیارد دلار، رده‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. عربستان نیز رتبه دوازدهم را دارد.

این رتبه‌بندی شامل چین، اتحادیه اروپا، هنگ‌کنگ، بنگلادش، ویتنام، هند، اندونزی، آمریکا، مالزی، مکزیک، کامبوج، تایلند، پاکستان و سریلانکا می‌شود. گفته می‌شود که مصرف‌کنندگان در کشور‌های خلیج‌فارس نسبت به دیگر نقاط جهان بودجه بیشتری را به خرید اختصاص داده و این موضوع باعث می‌شود که بازار رقابت در صنعت پوشاک داغ شود و برند‌های داخلی هم فرصت رشد بیشتری پیدا کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در همین رابطه دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در هشت ماه نخست امسال ۴۵میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳.۷ درصد رشد داشته است.

علیرضا حائری افزود: در همین مدت مجموع صادرات صنایع نساجی کشور ۴۵۰میلیون دلار بوده که با این حساب، ۱۰درصد صادرات صنایع نساجی متعلق به پوشاک بوده است. وی تصریح کرد: این در حالی است که ۵۰‌درصد از صادرات نساجی در کشورهای جهان، در پوشاک است. کشوری مانند بنگلادش در سال ۲۰۱۲، به میزان ۲۰میلیارد دلار صادرات داشته که ۸۰‌درصد آن در بخش پوشاک بوده است.

حائری گفت: بالاترین ارزش‌افزوده در زنجیره تولید صنایع نساجی مربوط به پوشاک است که البته پوشاک ما توسعه صنعتی مناسبی نداشته و دلیل آن هم کمبود و عدم حمایت از برندهای ملی است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: ایجاد برندهای جدید و حمایت از برندهای فعلی و خارج شدن آنها از شمول قیمت‌گذاری، زمینه‌ساز توسعه تولید داخلی بوده و موجب رونق صنعت ملی و حتی صادرات می‌شود.

وی اظهار کرد: در بخش پوشاک تولید مناسبی نداریم، به همین دلیل در رتبه‌بندی جهانی هم قرار نگرفته‌ایم، چراکه صادرات مناسب و حتی واردات نداریم. مشکلات ناشی از قانون کار را هم می‌توان دلیل دیگری برای توسعه‌نیافتگی صنعت نساجی دانست.

حائری در زمینه تامین مواد اولیه تولید پوشاک، تصریح کرد: ظرفیت نصب شده پارچه‌بافی یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون متر است که میزان تولید ما به ۸۰۰میلیون متر می‌رسد. در عین حال سرانه مصرف پارچه ۱۷متر است که تولید داخل جوابگو آن نیست، درحالی که ظرفیت تولید داریم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×