اخبار فرش ماشینی

پنبه‌کاران داخلی تمایلی به فروش محصولات‌شان به صنایع نساجی ندارند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

قیمت پنبه در بازارهای جهانی رو به کاهش بوده و این در حالیست که پنبه‌کاران داخلی عملا تمایلی به فروش محصولات خود به صنایع نساجی بر اساس قیمت‌های جهانی ندارند.

محمد مروج ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران – با بیان این مطلب گفت: طبق توافقات قبلی قرار بود که صنایع نساجی پنبه موردنیاز خود را با قیمت جهانی از پنبه‌کاران داخلی خریداری کنند، اما پنبه‌کاران داخلی به دلیل پرداخت نشدن یارانه‌های دولتی، نسبت به فروش محصولات‌ خود به صنایع نساجی بر اساس قیمت‌های جهانی تمایل چندانی ندارند. وی افزود: تفاوت قیمت‌ جهانی پنبه با قیمت داخلی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلو است.

● سودهای کلان واردات، تولید داخل پارچه چادر مشکی و …! این فعال صنعتی همچنین درباره آخرین وضعیت تولید پارچه چادر مشکی در کشور توضیح داد: تا زمانی که برخی واردکنندگان اقدام به واردات انبوه پارچه‌ چادر مشکی به کشور کرده و سودهای کلانی از این راه به دست می‌آورند، تولید پارچه چادر مشکی در کشور پا نخواهد گرفت. مروج یادآور شد: تاکنون بارها تولیدکنندگان برای داخلی کردن تولید پارچه چادر مشکی تلاش کرده‌اند، اما هر بار این تلاش‌ها با شکست مواجه شد و کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی توسط عده‌ای خریداری شده و سپس رها شده‌اند. رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اضافه کرد: پارچه چادر مشکی با قیمت ۷۰ سنت بر متر وارد می‌شود و در بازار با قیمت‌های بالا فروخته می‌شود و از این راه سود کلانی عاید واردکنندگان می‌شود. وی یادآوری کرد: تعرفه واردات پارچه چادر مشکی در گذشته ۶۰ درصد بود که به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

● کالاهای ته‌لنجی، عامل جدید تهدید تولید داخلی پتو رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای صنایع نساجی از ناحیه واردات کالاهای ته‌لنجی توضیح داد: متاسفانه ملوانان برای واردات کالاهای ته‌لنجی با هیچ محدودیتی مواجه نیستند که همین امر بازار محصولات نساجی تولید داخل را به شدت تهدید می‌کند. مروج افزود: یکی از محصولات نساجی تولید داخل که به شدت از ناحیه واردات کالاهای ته‌لنجی آسیب دیده، پتو است. پتو به صورت ته‌لنجی وارد می‌شود، در حالی که لای پتوهای وارداتی قطعات کامپیوتری جاسازی می‌شود و از طریق فروش این قطعات عملا سود پتوی وارداتی نیز تضمین شده است؛ به طوری که قیمت پتوی وارداتی رایگان درمی‌آید و پتوی تولید داخل به هیچ‌وجه قدرت رقابت با آن را نخواهد داشت. این فعال صنعتی تصریح کرد: در گذشته بیش از ۹۰ تولیدکننده پتو در کشور وجود داشت، اما در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان داخلی پتو به ۷ تا ۸ کارخانه می‌رسد. ● کاهش تعرفه رنگ ابلاغ نشده است رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران همچنین درباره آخرین وضعیت تعرفه رنگ نیز عنوان کرد: کمیسیون ماده یک کاهش تعرفه رنگ را تصویب کرده، اما این مصوبه هنوز توسط معاون اول رییس جمهوری برای اجرا به گمرک ابلاغ نشده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×