اخبار فرش ماشینی

پنبه‌ای که از مه بیابان آب جذب می‌کند!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پنبه‌ای که از مه بیابان آب جذب می‌کند!

 

محققان دانشگاه آیندهوون هلند با همکاری دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ موفق به تولید پنبه فرآوری شده ای با قابلیت جذب آب از مه شده اند که می تواند برای آبیاری مناطق بیابانی مورد استفاده قرار گیرد.

ساکنان مناطق خشک و بیابانی از مه ایجاد شده در هنگام شب در روشی موسوم به «درو مه» برای تولید آب تازه استفاده می کنند.

محققان دانشگاه هنگ کنگ به سرپرستی پروفسور «جان شین» و دانشگاه آیندهوون به سرپرستی دکتر «کاترینا استیفرز» از روشی متفاوت‌تر برای بدام انداختن مه بیابانی برای تولید آب استفاده کرده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پنبه فرآوری شده با استفاده از خاصیت هیدروفیلیک و هیدروفوبیک قادر به جذب آب از مه شبانگاهی و انتشار آب در اثر گرمای روز است.

قدرت جذب آب در پنبه معمولی حداکثر ۱۸ برابر وزن آن است؛ محققان برای ساخت پنبه هوشمند، پنبه معمولی را با پوششی از پلیمر PNIPAAm‌ پوشش دادند.

پلیمر PNIPPAm‌ تا دمای ۳۴ درجه سانتیگراد دارای ساختاری اسفنجی، متخلخل و آب دوست (هیدروفیلیک) است؛ فرآوری پنبه معمولی با این پوشش امکان جذب ۳۴۰ درصدی آب را فراهم می کند.

زمانی که پنبه فرآوری شده بیش از این دما گرما داده شود، با توجه به خاصیت آب گریز (هیدروفوبیک) آب ذخیره شده درون خود را آزاد می کند.

آب جذب و منتشر شده بوسیله پنبه فرآوری کاملا خالص و قابل مصرف است که می تواند برای آبیاری مناطق بیابانی استفاده شود. محققان بدنبال روشی برای افزایش خواص آب دوستی و آب گریزی پلیمر هستند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×