اخبار نساجی

پنبه؛ عرصه رقابت جدید اقتصادی آمریکا و ازبکستان

 

 پنبه؛ عرصه رقابت جدید اقتصادی آمریکا و ازبکستان

 

در حالی که کیفیت پنبه ازبکستان و قیمت مناسب آن در بازار به شهرتی جهانی دست یافته است، آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای قبلی خود در خصوص شرایط حقوق بشری در کشورهای جهان سوم، در رقابتی ناسالم تلاش خود را برای کاهش صادرات این محصول از ازبکستان آغاز کرد.

رقابت اقتصادی آمریکا و ازبکستان در خصوص پنبه تا جایی ادامه یافته که سازمان حمل‌ونقل آمریکا با فشار بر شرکت‌های تجاری این کشور اعلام کردند که از خرید پنبه ازبکستان خودداری کرده و پنبه تولید آمریکا را مورد استفاده قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری «۱۲ ازبک»، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ محموله ۲۲ تنی پنبه از ازبکستان به مقصد آمریکا بارگیری شد، مشتری این محصول شرکتی آمریکایی بود، اما این محموله ۱۴ اکتبر در بندر لس‌آنجلس توقیف شد و مقامات گمرک از دادن هرگونه توضیح بابت علت این توقیف خودداری کردند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سازمان حمل‌ونقل وزارت امنیت داخلی آمریکا با فشار بر شرکت فوق الذکر تأکید کردند که از خرید پنبه ازبکستان خودداری کنند.

کارشناسان ازبک این اقدام آمریکا را زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی دانسته و هدف آنان را کاهش صادرات پنبه ازبکستان به دیگر مناطق بیان می‌کنند.

آنان معتقدند که در چند سال اخیر پنبه ازبکستان به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب توانسته جای پنبه آمریکا را بگیرد و تاجران به خرید این نوع پنبه تمایل پیدا کرده‌اند.

صاحب‌نظران ازبک بیان می‌کنند که آمریکایی‌ها به جای حل این مسئله در بازار رقابت سالم اقتصادی به راه‌اندازی توطئه‌های سیاسی مبادرت می‌ورزند.

آنان براین باورند که بخشی از هزینه سازمان‌های دفاع از حقوق بشر در آمریکا توسط شرکت‌های تولید کننده پنبه پرداخت می‌شوند و آنان با فشار به مقامات ازبکستان درباره حقوق بشر، سعی دارند از این عامل استفاده سیاسی ببرند.

ازبکستان در سال‌های اخیر با انجام اصلاحات کلیدی در زمینه کشت و تولید پنبه، به یک کشور صادرکننده اصلی پنبه به بازارهای جهان تبدیل شده است.

ازبکستان از لحاظ صادرات پنبه در مقام سوم و از لحاظ تولید آن در مقام ششم جهان قرار دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×