اخبار فرش ماشینی

پلی اکریل آغازی دوباره‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

در پی توصیه وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و پیشنهاد سرکار خانم‌ها مهندس نصرالهی مشاور محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنایع نساجی و پوشاک و چرم و مهندس محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک درخصوص برگزاری نشست مشترک از تولیدکنندگان الیاف پلی‌استر کاتن تایپ و مصرف‌کنندگان الیاف کاتن تایپ (ریسندگان) برای کمک به راه‌اندازی مجدد واحد تولید الیاف پلی‌استر شرکت پلی‌اکریل اصفهان جلسه‌ای در روز شنبه ۱۸/۱۰/۹۵ ساعت ۹ صبح در محل انجمن صنایع نساجی ایران با حضور نمایندگان شرکت‌های مذکور طبق لیست صورت اسامی حاضرین پیوست و آقای مهندس محسن ترحمی (رئیس گروه نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت) برگزار گردید .

در این نشست آقای حاجی صادقی (عضو هیات حمایت از صنایع پلی‌اکریل) گفت: در ۵ تا ۶ سال گذشته وضعیت روند تولید شرکت پلی‌اکریل همواره رو به نزول بود تا اینکه در یک سال گذشته ابتدا واحد تولید الیاف پلی‌استر متوقف شد و بعد از ۶ ماه واحد تولید الیاف اکریلیک تنها تولیدکننده داخلی کشور هم متوقف گردید. واحد تولید الیاف پلی‌استر از ابتدای آذرماه شروع به فعالیت نموده و هم اکنون روزانه حدود ۸۰ تن الیاف پلی‌استر تولید می‌کند.

لازم به توضیح است که هیات حمایت از صنایع در مردادماه ۹۵ اختیار اداره این شرکت را بعهده گرفت و عملاً‌از شهریور ۹۵ امور اجرایی این هیات آغاز گردیده است . هدف نهایی این هیات فعال‌سازی واحدهای مختلف تولیدی این شرکت است تا پس از راه‌اندازی کامل شرکت مالکیت شرکت پلی‌اکریل رسماً‌ به طلبکاران آن یعنی اشخاص حقیقی، حقوقی و بانکها داده شود و مالکین جدید نسبت به انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل اقدام نمایند. علت اینکه ما از تولید الیاف پلی‌استر شروع به کار نمودیم زیرا از جمعیت کل شاغل در این شرکت (حدود ۲۰۰۰ نفر)، نصف آنان در این بخش مشغول بکار هستند، بطوریکه در واحد D.M.T حدود ۴۰۰ نفر و تولید الیاف ۴۷۰ نفر و واحد تولید تاپس پلی‌استر ۱۵۰ نفر مشغول بکار هستند لذا برای اینکه نیمی از کارخانه مشغول بکار شوند شروع ما از این قسمت بود، البته برای واحد تولید الیاف اکریلیک نیاز مبرم به سرمایه در گردش زیادی داریم، البته این بخش بعد از راه‌اندازی کامل بخش پلی‌استر راه‌اندازی خواهد شد. ما در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ تن الیاف پلی‌استر کاتن تایپ در انبار داریم و مایل هستیم تا با هماهنگی سایر تولیدکنندگان یعنی شرکتهای الیاف گستر یزد، شرکت ساینا و شرکت ساویس فروش خود را آغاز نمائیم .

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر بسیار در نهایت مصوبات ذیل حاصل گردید:

۱ – حاضرین مقرر داشتند تا قیمت فروش هر کیلو الیاف پلی‌استر با کیفیت بالا نقدی ۱۰۰ تومان کمتر از متوسط قیمت وارداتی این الیاف طبق پروفورمای دریافتی از واحدهای واردکننده و تولیدکننده الیاف محاسبه و به فروش برسد . در این بخش انجمن صنایع نساجی ایران حکم مرضی‌الطرفین خواهد بود .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۲ –حاضرین مقرر داشتند با توجه به اینکه میزان تولید الیاف پلی‌استر با کیفیت نیاز داخلی را تامین می‌کند و د ر حال حاضر ماهیانه حدود ۲۰۰۰ تن الیاف پلی‌استر وارد می‌شود، لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنایع نساجی ایران برای حمایت از تولیدات داخلی با کیفیت بالا به واردکنندگان الیاف پلی‌استر توصیه نماید که نیاز خود را از واحدهای داخلی تامین نمایند در ضمن شرکتهای داخلی متعهد می‌شوند که قیمت فروش خود را بدون ضابطه افزایش ندهند .

۳ – واحدهای تولیدکننده الیاف پلی‌استر تقاضا نمودند تا در صورت امکان تا آنجائیکه امکان داشته باشد تعرفه وارداتی الیاف پلی‌استر افزایش یابد و ضمناً برای بالا بردن میزان صادرات این کالا طی مذاکرات انجام شده با مسئولین اقتصادی کشور ترکیه از آنتی‌دامپینگ آنان جلوگیری بعمل آید، لازم به توضیح است که کشور ترکیه سالیانه مقادیر قابل توجهی واردات الیاف پلی‌استر دارد ولی متاسفانه با بالابردن حقوق و عوارض گمرکی الیاف پلی استر ایران و وضع ضوابط آنتی‌دامپینگ عملاً امکان صادرات الیاف پلی‌استر ایران را غیرممکن کرده است .

۴ – قیمت پایه وارداتی این الیاف در گمرکات با کم اظهاری حدود ۸۶ سنت آمریکاست که با واقعیت فاصله زیادی دارد و موجب کاهش قیمت تمام شده وارداتی می‌گردد و مقرر گردید مراتب توسط انجمن صنایع نساجی ایران به اداره کل صنایع نساجی و پو.شاک جهت تعدیل ارزش منعکس گردد .

جلسه در ساعت ۱۲:۳۰ با ذکر صلوات پایان یافت .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×