مد و پوشاک

پلیس، مراکز تولید لباس های غیر مجاز را پلمب می کند

رئیس پلیس تهران از آغاز دور جدید طرح مبارزه با بدپوششی خبر داد

پلیس، مراکز تولید لباس های غیر مجاز را پلمب می کند

پلیس، مراکز تولید لباس های غیر مجاز را پلمب می کند

رئیس پلیس تهران هشدار می دهد امسال نیروی انتظامی به منظور توسعه طرح مبارزه با بدپوششی، با تولیدکنندگان و واردکنندگان لباس های نامناسب نیز برخورد می کند در این میان مردم می پرسند آیا در میان مراکز خرید، فروشگاهی که لباس های مناسب و پوشیده با قیمت مناسب عرضه کند می شناسید؟!
آغاز دور جدید برخورد با بدپوششان، مزاحمان نوامیس و اراذل و اوباش فقط یکی از خبرهای دیروز سردار حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران درباره برنامه های ویژه امسال پلیس در آغاز گرم شدن هوا، برای رسانه ها بود.
او برخورد با تولیدکنندگان و واردکنندگان لباس های غیرمجاز را نیز جزئی از برنامه گسترده طرح مبارزه با بدپوششی در سال جاری دانست و اعلام کرد: دور جدید اجرای این طرح بنا بر خواسته مردم بوده است.
وی درباره شیوه برخورد با بدپوشش ها گفت: همزمان با آغاز دور جدید طرح، تمامی مراکز تولیدی و توزیعی لباس در شهر تهران شناسایی و هشدارهای لازم به آنها داده می شود و در صورت توجه نکردن به این هشدارها مراکز متخلف پلمب می شود.
براساس گفته های رئیس پلیس تهران، بعد دیگر اجرای این طرح شامل استقرار گشت های ثابت خودرویی امنیت اخلاقی در میادین، مجتمع های تجاری و خیابان ها و گشت های موتورسوار انتظامی و راهنمایی در بزرگراه های شهر تهران است و این گشت ها با افرادی که از دیدگاه پلیس، وضعیت پوشش نامناسب دارند و از مصادیق بدپوششی هستند برخورد می کند.

آیا درباره معنای بدپوششی اتفاق نظر هست؟
چند سالی است که پلیس در بهار و تابستان، در جهت اجرای طرح برخورد با بدپوششی، شمار گشت های امنیت اخلاقی را در مراکز پررفت و آمد تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر در کشور افزایش می دهد.
در این طرح، ماموران زن نیروی انتظامی، به بدپوشش ها تذکر و آنها را به مراکز پلیس ارجاع می دهند تا تعهد دهند که از این پس، با پوشش مناسب تری در سطح جامعه ظاهر می شوند، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هنوز مصداق دقیق و کاملی از بدپوششی و پوشش مناسب در جامعه وجود ندارد و به همین علت در برخی موارد برخوردهای پلیس با مردم، به برخوردهای سلیقه ای پهلو می زند. اگرچه سال گذشته سردار احمدرضا رادان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، شاخص های بدپوششی را تنها مانتوهای کوتاه و آستین کوتاه یا مانتوهای تنگ یا شلوارهای کوتاه یا روسری هایی که از دو طرف موها را در معرض دید قرار می دهد عنوان کرد.

باید جلوی تولید لباس های نامناسب را گرفت
علاوه بر این که هنوز ماموران نیروی انتظامی درباره شاخص بدپوششی اتفاق نظر ندارند، دست کم در پایتخت، بسختی می شود در مراکز اصلی فروش مانتو، فروشگاهی را پیدا کرد که لباس های غیربدن نما را با قیمتی مناسب مردم عرضه کند.
برای نمونه، هم اکنون در میدان هفت تیر تهران، مانتوهای نخی و نسبتا گشاد ـ که فروشندگان شان می گویند آنها را از یکی از کشورهای همسایه وارد کرده اند، به قیمت ۹۰ ـ ۷۰ هزار تومان فروخته می شود، در حالی که مانتوهای آستین کوتاه و بسیار تنگ نایلونی و دوخت وطنی را ـ که در بازار به «چسب» معروفند ـ می شود با کمتر از ۴۰ هزار تومان خریداری کرد.
ضمن این که شمار فروشگاه هایی که مانتوهای مناسب و غیربدن نما می فروشند بسیار اندک است و بیشتر این مانتوها اگر در کشور خودمان تولید شده باشد نه جنس مناسب دارد و نه دوختی حرفه ای.
بنابراین طبیعی است که وقتی مردم در مرحله انتخاب قرار می گیرند، لباس هایی را می پسندند که ارزان و فراوان باشد، در حالی که این محصولات از دید نیروی انتظامی پذیرفته شده نیست و استفاده از آنها جرم به حساب می آید.
از سوی دیگر، هرچند رئیس پلیس تهران امسال برخورد با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک نامناسب را نیز جزو برنامه های نیروی انتظامی برای افزایش ابعاد طرح برخورد با بدپوششی معرفی کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

الگوی لباس ملی به کجا رسید؟
احتمالاهمه آنها که بر قانون اشراف دارند پاسخی مشترک برای این پرسش ها دارند و بر همین اساس به نظر می رسد ورود نیروی انتظامی به مساله تولید لباس، نمی تواند جبرانی برای تاخیر در به سرانجام رساندن طرح لباس ملی باشد؛ طرحی که با هدف ارائه پوشش مناسب به ایرانیان و زنده کردن لباس های محلی مطرح شد و حالاسال هاست به دلیل ضعف در مدیریت و کمبود اعتبارات نیمه کاره و بی سرانجام مانده است.

روزنامه جام جم، شماره ۳۳۹۶ به تاریخ ۹/۲/۹۱، صفحه ۱۷ (جامعه)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×