اخبار نساجی

پس از ۶ سال وقت‌کشی؛ غول نفتی چین از صنعت نفت ایران اخراج شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پس از 6 سال وقت‌کشی؛ غول نفتی چین از صنعت نفت ایران اخراج شد

    شرکت ملی نفت ایران با ابلاغ رسمی حکمی به شرکت چینی (CNPCI)، این پیمانکار چینی را رسما از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی خلع ید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اخراج پیمانکار چینی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال گذشته، شرکت ملی نفت ایران با ابلاغ رسمی حکمی به شرکت چینی (CNPCI)، این پیمانکار چینی را رسما از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی خلع ید کرد.

در همین حال وزارت نفت با انتشار گزارشی، اعلام کرد: حکم خلع ید این شرکت چینی امروز (سه شنبه ٩ اردیبهشت) پس از طی مراحل قانونی از سوی مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران به طور رسمی ابلاغ شده است.

خبرگزاری مهر هفته گذشته با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: پس از اولتیماتوم جدی وزارت نفت به شرکت CNPCI چین به دلیل تاخیر در طرح توسعه بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران با عراق، حالا دامنه این اخطارها و اولتیماتوم ها به سایر پیمانکاران چینی شاغل در توسعه میادین مشترک نفتی توسعه یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در شرایط فعلی عراق با برداشت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی بیش از چهار برابر ایران از این میدان مشترک طلای سیاه برداشت می کند و با پیشی گرفتن از ایران حالا شتاب در طرح توسعه میادین سندباد (مشترک با یادآوران ایران)، بدری (مشترک با میدان آذر ایران) و سایر میادین مشترک نفتی را در دستور کار قرار داده است.

با گذشت ۶ سال از امضای قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، شرکت ملی نفت ایران زمستان سال گذشته رسما به عملکرد چینی‌ها در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انتقاد کرد.

عبدالرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به تاخیرهای ساینوپک چین در توسعه میدان نفتی یادآوران، گفت: هم اکنون روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از میدان مشترک یادآوران تولید می شود، با این وجود در فازهای بعدی به ترتیب تولید روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت و ۳۰۰ هزار بشکه نفت از این میدان تولید خواهد شد.

با گذشت چند هفته از این اولتیماتوم نفتی ایران به پیمانکار چینی، ساینوپک با انتشار گزارشی در تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه میدان یادآوران با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی توسعه بخش بالادستی و پائین دستی این پروژه نفتی، تاکید کرده بود: این پیشرفت از انطباق میزان پیشرفت واقعی کار با برنامه اجرای طرح حکایت دارد.

ساینوپک با یادآوری اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۲۶ هزار بشکه نفت از میدان یادآوران برداشت می شود، تصریح کرد: به زودی سایر فازهای توسعه این میدان نفتی مرزی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

با گذشت حدود سه ماه از این وعده نفتی چینی ها برای افزایش برداشت نفت از میدان یادآوران، تاکنون نه تنها اهداف افزایش تولید نفت محقق نشده است که حتی ادامه تاخیرها و وقت کشی انتقاد شدید مسئولان شرکت ملی نفت ایران را به همراه داشته است.

عبدالرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت هفته گذشته در بازدید از طرح توسعه میدان نفتی یادآوران برای چندمین بار متوالی با اعلام نارضایتی از کیفیت برخی از فعالیتهای پیمانکار چینی، به این شرکت آسیایی اخطار داد و پیمانکار چینی را ملزم به اصلاح الزامات اجرایی مورد نظر شرکت نفت کرد.

به گزارش مهر، توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی و شمالی از سوی شرکت CNPCI چین در دست اجرا است. هم اکنون روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام از میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است.

توسعه این میدان در دو فاز انجام خواهد شد که در فاز نخست توسعه، تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت و ۱۹۷ میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم توسعه، افزایش تولید نفت تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه در روز در برنامه است.

طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در قالب قرارداد بیع متقابل میان شرکت CNPCI چین و شرکت ملی نفت ایران با مسئولیت اجرایی شرکت چینی بسته شده است. عملیات اجرایی طرح توسعه این میدان از شهریور سال ۱۳۹۱ همزمان با تصویب طرح جامع تجدیدنظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×