اخبار فرش ماشینی

پرسش و پاسخ ۳

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خانم بهاری- تهران- خانه دار
چند سالی است که به همراه خانواده خود از نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران که در مهرماه در تهران برگزار می شود بازدید می کنیم. آیا امسال هم تاریخ برگزاری نمایشگاه مهرماه خواهد بود. لطفاً تاریخ دقیق نمایشگاه را اعلام نمائید؟
پاسخ جهان فرش: امسال پنجمین دوره نمایشگاه فرش ماشینی و کف پوش در شهریورماه در تاریخ (۱۵-۱۲ شهریورماه) برگزار می شود. امسال نمایشگاه روزهای سه شنبه تا جمعه برگزار خواهند شد که ۲ روز تعطیل در آن به خانواده ها این امکان را می هد که به طور جمعی و با خیالی آسوده از این نمایشگاه زیبا دیدن کنند. لازم به ذکر است که ساعت خاتمه نمایشگاه هر روز ساعت ۴ خواهد بود. بنابراین سعی نمائید به موقع خود را به نمایشگاه برسانید. شما می توانید کلکسیونی از برترین برندهای فرش ماشینی ایران و زیباترین و به روز ترین طرح و نقشه ها را در این نمایشگاه از نزدیک ببینید و احتمالاً از تخفیف های ویژه نمایشگاهی و … هم بهره مند شوید. توصیه می شود قبل از ورود به سالن ها و به محض وارد شدن به فضای نمایشگاهی حتماً برگه راهنمای سالن ها و نام شرکت ها که به طور رایگان از باجه های اطلاع رسانی توزیع می شود را تهیه کنید تا برای بازدید از همه سالن ها سردرگم نشوید.

خانم کریم پور- اصفهان- کارمند
با سلام. آیا فرش های ماشینی کاشان برای خرید مناسب هستند؟ من قبلاً فقط فرش های ماشینی یزد و مشهد را خریداری کرده ام، ولی وقتی به بازار مراجعه کردم بسیاری از شرکت ها فرش های کاشان را می فروشند. آیا کیفیت این فرش ها هم خوب است؟
پاسخ جهان فرش: همان طور که اشاره کردید شهرهای مشهد و یزد دارای برندهای نام آشنا و بسیار قدیمی و خوشنامی در صنعت فرش ماشینی هستند که محصولات بسیار با کیفیتی تولید می کنند.  شهر کاشان نیز در دهه اخیر پیشرفت های بسیار زیادی را در زمینه تولید فرش ماشینی داشته است و در حال حاضر این شهر قطب تولید و فرش ماشینی ایران است و برندهای بسیار خوبی در این شهر وجود دارند که فرش های بسیار باکیفیت و مشابه رقبای دیگر خود ارائه می دهند. امروز با پیشرفت صنعت فرش ماشینی کیفیت ها بسیار به هم نزدیک شده است و قطعاً می توان گفت برندهای خوب کاشان هم قابل اطمینان هستند. بهتر است برای خرید فرش بیشتر به مشخصات فنی فرش و البته نشان استاندارد دقت کنید نه به نام شهر تولید فرش!
اگر فرشی دارای نشان استاندارد باشد قطعاً باکیفیت مطلوب و مواد اولیه استاندارد تولید شده و اظهارت درج شده در لیبل فرش مورد تائید اداره استاندارد است. بنابراین حتماً فرش های استاندارد را از واحدهای صنفی دارای جواز کسب و اعضای اتحادیه تهیه کنید.

 

آقای زمانی- تهران- آزاد
چرا در نمایشگاه فرش ماشینی تهران، برندهای مثل فرش مشهد یا پاتریس که از برندهای خوب فرش ایران هستند حضور ندارند؟ آیا امسال هم مثل سال پیش این شرکت ها در نمایشگاه شرکت نمی کنند؟ چگونه می توانیم آخرین طرح ها و محصولات این شرکت ها را پیدا کنیم؟ لطفاً راهنمایی کنید؟
پاسخ جهان فرش: قطعاً بخش عمده ای از این مطلب به تصمیمات و سیاست گذاری های داخلی شرکت ها بر می گردد. اما آنچه مسلم است اینکه شرکت های مطرح با عدم حضور خود در این نمایشگاه شاید بخشی از نیاز بازار و یا خواسته های مشتریان را از دست بدهند. البته شرکت های مطرح فرش ماشینی قطعاً سیاست های بلند مدت و برنامه ریزی های فروش بسیار دقیقی دارند و در بسیاری از موارد از فروش محصولات خود اطمینان کامل دارند و شاید نیازی به مطرح کردن نام خود در بازار نداشته باشند. به هر حال امسال هم به نظر نمی رسد برندهای مورد نظر شما در نمایشگاه فرش تهران حاضر شوند. اما آنچه مسلم است حضور برندهای خوب در نمایشگاهی مانند نمایشگاه فرش تهران که یک نمایشگاه هویت ساز برای صنعت فرش ماشینی ایران است می تواند به هر چه قدرتمند تر شدن آن کمک کند تا بتوانیم سال به سال شاهد رشد بیشتر این رویداد و بین المللی تر شدن آن باشیم.

آقای فرشچیان- تهران- بازنشسته
در صورت امکان لطفاً میزان صادرات و واردات فرش ماشینی و موکت ایران را در مقایسه با کشور ترکیه ذکر کنید؟
پاسخ جهان فرش: در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۱، میزان صادرات کشور در بخش صنعت نساجی ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۲۴ درصد رشد نشان می دهد. همچنین صادرات صنایع نساجی با احتساب فرش دستباف رنگ و ماشین آلات نساجی به رقم یک میلیارد و دویست و دو میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش نشان می دهد. در این میان میزان واردات انواع فرش ماشینی و موکت کشور تنها ۷ میلیارد دلار بوده است. مهمترین کشورهای واردکننده فرش ماشینی و موکت به ایران عبارتند از: ترکیه، بلژیک، امارات، چین و آلمان.
بیشترین میزان واردات نساجی مربوط به انواع الیاف می شود که سهمی ۵۱۲ میلیون دلاری دارد. در بخش صادرات در سال ۱۳۹۱ حدود ۴۰۰ میلیون دلار انواع انواع فرش ماشینی و موکت از ایران صادر شده است که مهمترین بازارهای صادارت ایران به ترتیب عبارتند از افغانستان، پاکستان، امارات، ترکمنستان، عراق بوده است. لازم به ذکر است که صادرات فرش ماشینی و موکت در بین صادرات نساجی بیشترین میزان را به خود اختصاص می دهد. نکته جالب توجه اینکه میزان واردات نساجی در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۹۰ حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است که به طور مستقیم به افزایش نرخ دلار و کاهش رغبت واردکنندگان بر می گردد. در مقابل علی رغم مشکلات عدیده بر سر راه صادرات فرش ماشینی و مشکلات کوچک و بزرگ صادرات فرش ماشینی در سال ۱۳۹۱ حدود ۲۲ درصد رشد نشان می دهد.
لازم به ذکر است صادرات فرش ماشینی ترکیه در سال ۲۰۱۲ از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت و طبق آمارهای اعلام شده توسط انجمن صادرکنندگان استانبول میزان صادرات ترکیه در بخش فرش ماشینی تا سال ۲۰۲۳ از مرز ۵ میلیارد دلار خواهد گذشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×