اخبار فرش ماشینی

پرداخت۷.۳ میلیارد دلار یارانه برای حمایت از صنعت پنبه در جهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پرداخت7.3 میلیارد دلار یارانه برای حمایت از صنعت پنبه در جهان

سوبسیدهای پرداختی به صنعت پنبه به رکورد ۷.۳ میلیارد دلار در ۱۳/۲۰۱۲ رسید

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از گزارش کمیته مشورتی بین‌المللی پنبه، سوبسیدهای پرداختی به صنعت پنبه، شامل حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم از تولید، کنترل واردات، حمایت از بیمه کردن محصول و مکانیزم‌های خرید تضمینی به رکورد ۷.۳ میلیارد دلار در ۱۳/۲۰۱۲ رسید که نسبت به ارزش ۴.۷ میلیارد دلاری آن در ۱۲/۲۰۱۱ در حدود ۵۵ درصد افزایش یافته است. ده کشور در ۱۳/۲۰۱۲ شرایط حمایتی از این صنعت را فراهم کردند و متوسط سوبسید پرداختی در دوره مورد بررسی به ۲۶ سنت در هر پوند رسید که نسبت به متوسط ۱۷ سنت در هر پوند مربوط به ۱۲/۲۰۱۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

جدا از قیمت پایین پنبه در بازار در ۱۳/۲۰۱۲ نسبت به ۱۲/۲۰۱۱، قیمت‌ها همچنان به میزان قابل توجهی بالاتر از متوسط بلند مدت آن است. با این حال، حمایت از تولید پنبه به سطح رکورد پیش‌بینی شده رسید و دلیل عمده آن نیز حمایت دولت چین از طریق کنترل واردات و خریدهای مستقیم پنبه بود.

روندی که از ۹۸/۱۹۹۷ در مورد هم‌بستگی منفی بین شاخص Cotlook A و میزان سوبسیدهای فراهم شده برای صنعت پنبه جهان آغاز شده بود، همچون تعداد کشورهای سوبسید دهنده، در ۱۳/۲۰۱۲ نیز علی‌رغم بالا بودن متوسط قیمت‌های جهانی، ادامه یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دولت چین از تولید پنبه از طریق کنترل حجم و ارزش واردات پنبه و همچنین کنترل ورودی مرزها با استفاده از وضع عوارض و تعرفه مؤثر ۴۰ درصدی برای واردات پنبه از صنعت مذکور حمایت می‌کند.

در ۱۲/۲۰۱۱ و ۱۳/۲۰۱۲ چین سیستم خرید تضمینی پنبه را اجرایی کرد که بر اساس آن، پنبه بطور مستقیم از تولیدکننده خریداری شده و موجب بازسازی حجم ذخیره استراتژیک دولت می‌گردد. قیمت خرید دولت در ۱۲/۲۰۱۱ برای نوع ۳۲۸ برابر با ۱۹۸۰۰ یوآن بر تن بوده است (۱۴۱ سنت آمریکا در هر پوند در انتهای ماه جولای ۲۰۱۲). چین ۳.۱ میلیون تن از پنبه داخلی و حدود ۱ میلیون تن از پنبه وارداتی را طی سال ۱۲/۲۰۱۱ برای ذخیره دولتی خریداری کرد. در فصل زراعی ۱۳/۲۰۱۲ دولت این کشور ۶.۵ میلیون تن پنبه برای ذخیره خود تهیه کرد. پیش بینی می‌شود که هزینه خالص خرید پنبه برای ذخیره دولت مذکور طی دو فصل مورد بررسی در حدود ۲۸ میلیارد دلار باشد و این در حالی است که هزینه نگهداری و انبار نمودن چنین حجمی از پنبه در سال می‌تواند بالغ بر ۲ میلیارد دلار گردد.

خریدهای انجام شده توسط چین از قیمت‌های داخلی و بین‌المللی حمایت و به توسعه صادرات این محصول کمک کرد. البته سیاست مذکور این اطمینان را ایجاد کرد که مصرف پنبه توسط کارخانجات و همچنین سهم این لیف در بازار چین باز هم به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. برای فصل ۱۴/۲۰۱۳ نیز قیمت خرید تضمینی پنبه بدون تغییر باقی خواهد ماند اما میزان خرید بیشتری توسط دولت برنامه‌ریزی شده است.
در ۱۳/۲۰۱۲، این کشور آغاز به حراج پنبه به کارخانجات از محل ذخیره خود نمود و تاکنون ۲ میلیون تن از الیاف مذکور را با قیمت متوسط ۱۳۵ سنت در هر پوند به فروش رساند.

سوبسید دریافتی توسط تولیدکننگان پنبه در چین، که در نتیجه سیاست‌های دولت این کشور عاید ایشان گردید، در حدود ۲.۷ میلیارد دلار در ۱۲/۲۰۱۱ برآورد شد که برابر با ۱۷ سنت در هر پوند بود. این حمایت در سال ۱۳/۲۰۱۲ برابر با ۵.۶ میلیارد دلار یا ۳۵ سنت در هر پوند گردید.

در خصوص ایالات متحده آمریکا نیز، مقرراتی که در سال ۲۰۱۲ وجود داشت، در سال ۱۳/۲۰۱۲ ادامه یافت. طی دو فصل اخیر، تنها حمایتی که تولیدکنندگان پنبه در نتیجه «برنامه تولید پنبه ایالات متحده آمریکا» دریافت کردند مربوط به بیمه کردن محصول بود. در ۱۲/۲۰۱۱، سوبسید پرداختی برای این منظور به ۸۱۹ میلیون دلار یا ۱۱ سنت در هر پوند از کل محصول رسید و در ۱۳/۲۰۱۲، حمایت صورت گرفته به رقم ۵۶۲ میلیون دلار یا ۷ سنت در هر پوند کاهش یافت.

در هندوستان در فصل ۱۳/۲۰۱۲، قیمت خرید تضمینی پنبه (MSP) برای الیاف متوسط پنبه (J-34) به میزان ۲۹ درصد افزایش یافت و برابر با ۳۶۰۰ روپیه در هر ۱۰۰ کیلوگرم از وش پنبه گردید که بر اساس نرخ تبدیل ارز در فصل مذکور معادل با ۸۸ سنت در هر پوند از الیاف پنبه می‌باشد. متوسط قیمت داخلی هندوستان برای الیاف فوق‌الاشاره طی دوره مذکور برابر با ۷۹ سنت در هر پوند بود. برآورد می‌شود که شرکت دولتی پنبه هندوستان ۴۲۵ هزار تن پنبه را خریداری و ذخیره کرده باشد. هزینه خرید این حجم پنبه با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به نگهداری و انبار برای دولت هندوستان در حدود ۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

منبع: International Cotton Advisory Committee

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×