اخبار نساجی

پرداخت یارانه شیر به زودی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پرداخت یارانه شیر به زودی

 

تنظیم بازار نهاده‌ها در سال آینده

    وزیر جهاد کشاورزی از جلوگیری از نوسانات و تنظیم بازار نهاده‌ها با تکیه بر تولید داخلی و سامان‌دهی واردات در سال آینده خبر داد و گفت: یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی شیر ابلاغ شده اما هنوز به دست دامداران نرسیده است که به زودی پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در حاشیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته در جزیره کیش اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه تولید کنندگان بخش کشاورزی به ویژه صنعت دام و طیور وجود دارد نوساناتی است که در بازار نهاده‌ها و مواد اولیه تولید گریبانگیر آنهاست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: برخی اوقات نوسانات نهاده‌ها و مواد اولیه تولید دامداران و مرغداران به گونه‌ای است که اجحاف‌هایی می‌شود و باید آن را مدیریت و کنترل کرد تا هم نوسانات کاهش پیدا کند و هم اجحاف‌هایی که ناشی از محدودیت‌های تصنعی از طریق کمبود در بازار سبب افزایش ناگهانی قیمت‌ها می‌شود، از بین برود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: سیاست دولت این است تا با توجه به تولید داخلی و ساماندهی بازار واردات از طریق تسهیلاتی که برای وارد کنندگان فراهم می‌شود بتواند کمبود بازار را جبران کند تا دیگر مشکل تقاضا و نوسانات قیمتی به وجود نیاید.

حجتی ادامه داد: دولت همواره درصدد است با تنظیم بازار و تعیین قیمت مناسب به گونه‌ای عمل کند که به تولیدکنندگان زیان وارد نشود و چنانچه مثلا درباره مرغداران قیمت مرغ از قیمتی که باید در بازار وجود داشته باشد، پایین‌تر بیاید دولت مرغ مازاد تولید را از مرغداران خریداری می‌کند تا ضمن تکمیل ذخایر استراتژیک خود به مرغداران اجحاف نشود.

پرداخت یارانه شیر به زودی

وی اظهار کرد: پیش از این که دولت درباره قیمت شیر تصمیم بگیرد دامداران با فروش محصول‌شان به قیمت کیلویی ۱۱۱۰ تومان متضرر می‌شدند اما دولت تدبیری اندیشید تا قیمت شیر به کیلویی ۱۳۰۰ تومان افزایش یابد.

حجتی تصریح کرد: گر چه مکانیزمی که برای پرداخت یارانه شیر پیش‌بینی شده تا حتی سخت پیش رفت اما شرایط به گونه‌ای فراهم شده که در چند روز آینده یارانه شیر به دامداران پرداخت شود.

وی در سخنان خود در مراسم افتتاح این نمایشگاه نیز گفت:‌ امنیت غذایی به معنی دسترسی به غذای سالم، کافی و پایدار برای جامعه بوده و از محورهای اصلی توسعه و سلامت در جوامع به شمار می‌رود که با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات اساسی باید محقق شود.

حجتی اظهار کرد:‌ اهداف پیشگویی شده در برنامه پنجم توسعه به نوبه خود چارچوب رویکرد چشم‌انداز بلند مدت جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ است و بر اساس سند چشم‌انداز وظیفه بسیار سنگین امنیت غذایی بر عهده بخش کشاورزی و منابع طبیعی گذاشته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برقراری امنیت سرمایه‌گذاری در زیربخش امور دام با اصلاح و رفع تنگناهای قانونی نظام دامداری، بهبود کیفیت تولیدات دامی، افزایش بهره‌وری منابع دامی، عوامل تولید و توسعه صادرات، ارتقای سطح دانش فنی تولیدکنندگان، ساماندهی بازار و به کارگیری سیاست‌های حمایتی مناسب تولید، خوداتکایی در محصولات دامی و بهبود شاخص تغذیه در زمینه پروتئین دامی و شناسایی، ثبت، حفظ و توسعه منابع دامی از اهداف مد نظر وزارت جهاد کشاورزی در بلند مدت است.

به گفته حجتی علی‌رغم تلاش‌های بسیاری که تا کنون برای افزایش تولید شیر شده است اما هنوز بین وضع مطلوب با وضع موجود از نظر تولید و مصرف مواد لبنی فاصله قابل توجهی وجود دارد که با توجه به رشد جمعیت، کاهش فاصله مزبور نیاز به رشد مضاعف خواهد داشت که دستیابی به رشد مطلوب در گرو وجود منابع بالقوه و نیاز فراهم سازی زیرساخت‌های مناسب دارد.

وی تاکید کرد: ایران به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ منطقه در زمینه تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ از ظرفیت بالقوه‌ای برای افزایش تولید و صادرات محصولات این دو ماده پروتئینی ارزشمند دامی به کشورهای منطقه و سایر نقاط دنیا برخوردار است و از آنجا که در شرایط رقابتی موجود در دنیا قیمت و کیفیت به محصول و نهاده‌های مرتبط معیار تضمین کننده در مبادلات بازرگانی محسوب می‌شود این فضا و نمایشگاه فرصتی را فراهم می‌کند تا بهترین خلاقیت‌ها، یافته‌ها و دستاوردهای جدید در معرض استفاده داخلی قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نمایشگاه باید صحنه‌ای برای نمایش آخرین دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی کشور و دورنمای توسعه باشد. به گونه‌ای که توانمندی‌های جدید و نوآوری‌ها معرفی شود تا با کاهش موازی‌کاری و استفاده از اثر تکمیل کنندگی بتوان در راستای اهداف کلان کشور گام برداشت.

حجتی افزود:‌ ارائه محصولات قابل رقابت در عرصه‌های بین‌المللی مانند این نمایشگاه می‌تواند در راستای افزایش درآمدهای ناخالص ملی در این بخش موثر باشد و اقدام اخیر دولت در شناور کردن نرخ ارز باز کردن دریچه‌ای به بازارهای جهانی و تولید رقابتی قلمداد شده که همگان باید از این فرصت پیش آمده استفاده کنند چرا که در این شرایط صادرات محصول تولید کنندگان مزیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: فعالیتهای آبزی پروری و شیلاتی نیز علاوه بر تامین نیازهای پروتئینی می‌تواند در زادآوری اقتصادی مناطق مختلف کشور به ویژه در سواحل شمالی و جنوبی نقش موثری داشته باشد و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی سرمایه انسانی، تکنولوژی‌ها و دستاوردهای صنعتی در توسعه و ایجاد ظرفیت‌های جدید شیلاتی امری ضروری است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که صنعتی سازی فعالیتهای شیلاتی می‌تواند مسیر مناسبی را برای تولید غذای بیشتر فراهم کند، گفت: پرورش ماهی در قفس، توسعه صید در آبهای فراساحلی و پرورش ماهیان خاویاری از جمله ظرفیت‌های جدید شیلاتی است که از سوی سازمان شیلات در دستور کار قرار گرفت و در این ارتباط وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را در ایجاد زیرساخت‌های فعالیتهای مذکور به عمل می‌آورد.

وی اظهار کرد:‌ گر چه تولید داخلی و عرضه سرانه مواد مغذی از دیدگاه کلان رشد قابل توجهی طی این سالها داشته و روند رشد آن بالاتر از رشد جمعیت بوده است اما به دلیل توزیع نامناسب مواد غذایی اقشاری از جامعه با کمبودهای تغذیه‌ای مواجه هستند و مصرف فرآورده‌های حیوانی (به خصوص شیر و لبنیات) در سبد غذایی آنها محدود است.

به گفته او عوارض چنین نارسایی‌هایی می‌تواند در بخشی از جمعیت کشور به ویژه گروه آسیب‌پذیر که همان کودکان و گروه‌های سنی در حال رشد هستند کمبود برخی از مواد مغذی به ویژه کلسیم و آهن را ایجاد کند اما رسالت بخش کشاورزی تامین نیازهای آتی جمعیت کشور و ارتقای امنیت غذایی و زمینه‌سازی برای افزایش سهم پروتئین حیوانی در سبد غذایی همه خانوارها با تاکید بر اقشار آسیب پذیر است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×